Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Život mezi sklady. Oblíbené lokality za Prahou jsou zaplavené plechem

  1:00aktualizováno  1:00
Tiché, oplocené město s vlastní "celnicí" i autobusovými zastávkami. Tak vypadá jeden z mnoha skladových areálů v okolí Prahy, pracovní místo 1 600 obyvatel hlavního města i okolí. Podobných je na okraji metropole pětatřicet a další vznikají.

Když společně projíždíme mezi "hangáry", působí prostor jako nějaké zvláštní město. | foto: Schenker

Není to tak dávno, kdy Pražané opouštějící město autem už těsně za hranicemi metropole vjeli mezi rozlehlé lány polí. Časem ale hektary s osetými plodinami nahradily plechové haly skladů. Tak dnes míjíme celkem 1,6 milionu čtverečních metrů moderních skladovacích ploch, což je rozloha osmatřiceti Václavských náměstí.

"Na okraji Prahy je pětatřicet areálů, díky kterým má metropole čtyřiceti dvou procentní podíl na trhu industriálních nemovitostí v Česku," vysvětluje Blanka Vačková z analytické společnosti Jones Lang LaSalle.

Není divu. Praha je ekonomicky silná, leží ve středu země a je napojena na hlavní evropské tahy. "Zcela zásadní vliv na rozvoj pak má výstavba Pražského okruhu," upozorňuje Vačková.

Život mezi sklady

Jak vypadá takový areál zdálky, ví asi každý. Nízké plechové budovy bez oken rozházené podél dálnice. Ale jak vypadá život uvnitř? MF DNES se to vydala zjistit do jednoho z nejstarších logistických parků - v Rudné u Prahy.

"První halu zde postavil německý investor už v roce 1997," vypráví Petr Vochozka, který pracuje pro správcovskou firmu. Už v té době byl areál řešen velkoryse. Široké silnice, dostatek odstavných parkovišť a nečekaně i travnaté plochy se stromy.

Tak rozhodně většina dnešních podobných území v okolí Prahy nevypadá. Když společně projíždíme mezi "hangáry", působí prostor jako nějaké zvláštní město. Čisté, klidné a upravené. Žádné dopravní zácpy či tlačenice kamionů.

"Máme štěstí, že je tu dostatek místa," usmívá se Vochozka. U každé haly, a je jich tu 20, parkují desítky aut zaměstnanců. "Pracuje tu asi 1 600 lidí. Většinou z Rudné, Berouna a Prahy," říká Vochozkův kolega Pavel Kruml.

Je zrovna poledne a z budov se hrnou lidé mířící do nedaleké jídelny. Většinou jsou to pracovníci z kanceláří firem, které tu mají svá sídla. Některé sklady pak jedou nonstop na tři směny pět dní v týdnu.

Poněkud nezvyklé je, když v oploceném a hlídaném areálu narazíme na autobusovou zastávku. "Jezdí tu linkový autobus z Berouna a má tu celkem tři zastávky," reaguje na mé udivené pohledy Kruml.

To není jediná zvláštnost Business Parku Rudná. Svou budovu tu mají i celníci. Takže přivážené zboží z Evropy i vzdálenějších koutů planety mohou proclít přímo na místě - mají tu na to vyhrazené prostory. Zboží se z kamionů překládá do skladů, pak přijede menší nákladní auto a rozveze ho dál po celé zemi.

Autor:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.