Nesnažte se ušetřit tím, že budete stavební odpad a suť likvidovat a odvážet sami

Nesnažte se ušetřit tím, že budete stavební odpad a suť likvidovat a odvážet sami | foto: Michal Klíma

Odvoz suti stojí až tisíce

  • 3
Těšíte se, jak z ruiny na vašem pozemku zbude jen hromada suti a vy konečně budete moci začít stavět nový domek? Připravte se na to, že odvoz stavebního odpadu je starostí navíc, která přijde na nemalé peníze. Počítejte s několikatisícovými položkami.

Když předěláváte bytové jádro a renovaci si objednáte u firmy na klíč, většinou bude v ceně i odvoz a likvidace stavebního odpadu. Nemusíte se o to tedy vůbec starat.

Pokud se však do rekonstrukce v bytě vrhnete sami, budete muset zařídit i odvoz odpadu. Nejlevnější je, když si ho sami odvezete do sběrného dvora v místě bydliště.

"Tam vám zdarma přijmou veškerý starý nábytek, elektrospotřebiče, vany a toalety, dřevo, kov, plasty, papír a podobně," vypočítává Miroslava Egererová z firmy Pražské služby.

"Tamtéž můžete odevzdat i stavební odpady a suť - do jednoho kubíku bez poplatku." Když nemáte odpad z bytu jak odvézt, můžete si samozřejmě objednat nákladní auto nebo přistavení velkoobjemového kontejneru, který pak firma odveze.

Počítejte však s tím, že zaplatíte za celý kontejner bez ohledu na to, jak moc jej naplníte. Firmy nabízejí kontejnery o velikosti od jednoho do 40 kubíků.

Zbouraný dům si nechte odvézt
Mnohem více suti a stavebního odpadu bude při bourání rodinného domu. Společnosti, které provádějí bourací práce, většinou odvoz a likvidaci suti zajistí.

Bouráte-li však něco svépomocí, opět se nevyhnete objednávání nákladního auta či kontejneru. Ten je dobré si zamluvit s předstihem, protože zejména v období stavební sezony mají firmy plno. V Praze to však stačí udělat jeden či dva dny předem.

"Pro toho, kdo si není jistý, jak nejlépe stavební odpad zlikvidovat, nabízejí firmy technika, který přímo na místě poradí," doporučuje Petr Fridrich ze společnosti Siegl Petr. Máte v podstatě dvě možnosti.

Poradce MF DNES architekt Patrik Tichý

Nesnažte se ušetřit tím, že budete stavební odpad a suť likvidovat a odvážet sami. Je s tím spousta starostí, a vyplatí se proto nechat vše na firmě, která se tím zabývá.

"Vozidlo přistaví velkoobjemový kontejner a odjede. Když odpad naložíte, zatelefonujete dispečerovi, že kontejner je třeba odvézt nebo že je nutné přistavit další," vysvětluje Miroslava Egererová.

"Nevýhodou je dvojí cesta, již firma jistě promítne do ceny, a pronájem kontejneru, který se však obvykle pohybuje v řádech desetikorun denně, pokud se vůbec počítá," doplňuje Leoš Kutner z lounské společnosti Mezek.

"Dvě cesty jsou většinou stále levnější než čekání auta," myslí si naopak Petr Fridrich.

Pokud však máte odpad připravený, auto přistaví kontejner a po naložení může rovnou odjet. Čas by však neměl být delší než jedna hodina už proto, že firmy si jakékoli čekání účtují. Stejně jako dopravu mimo město, v němž působí.

Kontejner za tisíce
Odpady můžete naložit sami, nebo si nakládku zaplatit. Firmy vám poskytnou buď některého ze svých pracovníků, nebo nakládací stroj, ovšem ten už vyžaduje více prostoru k manipulaci.

Ruční nakládka přijde zhruba na 200 korun za hodinu. Stroje vyjdou samozřejmě mnohem dráž - na 500 až 1000 korun za hodinu podle typu.

"Cenu za odvoz odpadu a suti ovlivňuje objem kontejneru, druh odpadu, cena za jeho uložení na skládce, vzdálenost k ní a ke stavbě," říká Leoš Kutner.

"Doporučuji zeptat se na ceny u více firem, rozdíly jsou mnohdy propastné." U Pražských služeb zaplatíte za odvoz tří kubíků čisté suti kolem 2200 korun včetně dopravy a skládkovného, bez nakládky.

Jiné ceny nabízí Petr Fridrich: "Kontejner na tři kubíky suti stojí 1650 korun, desetikubíkový 3320 korun. Ten na stavební odpad je dražší - devět kubíků přijde na 4400 korun včetně dopravy a skládkovného."