Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Odborníci: nejlepší ze všech je IKEA

  1:00aktualizováno  1:00
Ikea, Ikea a zase Ikea. Toto jméno uslyšíte pořád dokola, pokud se zeptáte téměř jakéhokoliv designéra či architekta, jak by zhodnotil kvalitu a vzhled nábytku z řetězců a u které z těchto firem by doporučil nakupovat.

Kvalitní design nemusí být drahý, ale mezi řetězci ho nabízí málokdo | foto: IKEA

Co je na tomto švédském výrobci tak výjimečné? "Stačí se podívat do katalogů. V Ikei sedí tým designérů, který nechce nechat nic náhodě, což se o ostatních firmách rozhodně nedá říct. U nich mám občas pocit, že návrhy tvoří vrátný, když se nudí," hodnotí Pavel Šťastný, designér a vůdčí postava studia Plechárna Design Factory. Některé výrobky z Ikey jsou podle něj srovnatelné s renomovanými designérskými firmami, přitom za zlomek ceny.

Proti jiným řetězcům mluví zejména nízká kvalita. Designér Šťastný uvádí konkrétní negativní příklad. "Police, které jsem si jednou koupil v Asku, šly za čtrnáct dní rozpadlé z domu. Věci, které jsem koupil v Ikei, používám denně, a možná jednou za rok utáhnu šroub."

Podobný názor má i architektka Iveta Raková z brněnského ateliéru Archteam. Mezi řetězci podle ní nejsou estetické rozdíly, ve většině z nich si připadá jako v nábytkovém bazaru. "Produkty nabízené Ikeou se dají kombinovat a jsou levné, což je obrovská výhoda. Je možné si z Ikey zařídit celý byt," přisazuje Halka Maršáková, designérka ze Studia in2.

Dobrý design může cenu snížit
Designér Jan Čtvrtník, který má jako druhý Čech v historii zkušenost s navrhováním pro Ikeu, uvádí ještě jiný příklad: "Ikea používá design, aby udělala produkty levnější." Dobrý designér totiž dává výrobkům nejen estetickou podobu, ale zároveň se snaží o co nejlepší funkčnost při co nejnižších výrobních nákladech.
Avšak i v Ikei se někdy nízká cena přece jen odráží na kvalitě. Proti zase stojí argument snadné montáže a univerzálnosti nábytku.

Jak odborníci vnímají další řetězce? Ty, které znají, jsou pro většinu z nich zcela nezajímavé, nebo dokonce odpudivé. Na milost berou jen Kiku, případně Sconto.
"Sortiment je bohužel zaměřen na zákazníka s průměrným a podprůměrným vkusem, pro kterého je hlavním kritériem výběru cena," myslí si například architekt Jiří Brůha z českobudějovické kanceláře A+U Design. Slogan "za dobrou cenu dobrou kvalitu" podle něj platí spíš sporadicky. "Byt lze zařídit i levně, ale většina zde zmíněných obchodů vám nepomůže," dodává architekt.

Designér Michal Froněk ze studia Olgoj Chorchoj upozorňuje na zákon trhu. "V dnešní rychlé době prodává ten, kdo má vše přehledně prezentované a zabalené. Výrobní kvalita se bude laikům hodnotit těžko. Nikdy neuvidí, jaké polstrování má sedačka uvnitř."

Pouze prodejny Kika vidí někteří odborníci o něco lépe, i když s rezervou. Pavel Šťastný řadí Kiku dokonce na úroveň Ikey: "Jak kvalitou zpracování, tak výběrem materiálů se zařazují na vrchol současné nabídky," říká Pavel Šťastný.

Kika však daleko méně pracuje s designem nábytku, je to spíše slepenec vkusu, který se snaží vyjít vstříc tomu, co jsou lidé zvyklí kupovat nejvíce. Halka Maršáková je k prodejnám Kika kritičtější. Lze v nich podle ní najít zajímavé textilní doplňky, například povlečení nebo ručníky, ale nábytek se jí líbí pouze z deseti procent.
Architekt Jiří Brůha má jiného favorita - Sconto, které podle něj jako jediné patří na stejnou úroveň jako Ikea.

Díky řetězcům lidé bydlí lépe
Přestože však řetězce nenabízejí příliš velkou kvalitu nábytku, jejich existence má i kladné stránky. Většina odborníků se shoduje, že mají podíl na zlepšení úrovně bydlení. "Když už v nich nenakupují, minimálně se zde inspirují a mohou si zde najít zajímavé tipy pro svůj domov," říká například Jan Čtvrtník.

Podle českobudějovického architekta Brůhy je předností řetězců rychlost a cena. To, že nábytek nevydrží dlouho, nemusí být nutně na závadu, protože nábytek se dnes již nekupuje na celý život, nedědí se z generace na generaci. "Vybavení interiérů se vyměňuje dle aktuálních potřeb a vkusu uživatele a dle vývoje designu," uvažuje Iveta Raková z brněnského ateliéru Archteam.

Optimismus však nesdílejí všichni architekti a designéři. Podle některých jsou to řetězce, kvůli nimž lidé přestali přemýšlet o tom, co si koupí, a pořizují si věci bezhlavě.
Designér Michal Froněk proto radí jiný postup: "Všem doporučuji si raději nějakou tisícovku našetřit a zajít do bytového studia nebo ke kvalitnímu domácímu výrobci nábytku."

Češi nemají vkus, tvrdí architekti
Obecně platí, že nabídka v obchodech ovlivňuje vkus spotřebitelů. Výjimkou nejsou ani nábytkářské řetězce. Díky nim se do Česka ze zahraničí dostávají trendy a novinky, lidé mají větší přehled a možnost výběru. Mají však Češi díky řetězcům lepší vkus a chtějí vyšší kvalitu, nebo je stále zajímá spíše jen cena a podle toho vypadá nabídka?

Podle většiny odborníků cena stále hraje prim, hlad českých spotřebitelů po nakupování vítězí nad hledáním kvality. Designérka Maršáková má dojem, že Češi snad ani vkus nemají: "Nebýt tady Ikea, troufám si říct, že by většina domácností byla výrazně nevkusnějších."

Dokud budou čeští zákazníci upřednostňovat pouze cenu, kvalita designu se podle odborníků zřejmě příliš nezlepší. Ale třeba Froněk ze studia Olgoj Chorchoj je v tomto směru optimista, vidí u řetězců i u chování spotřebitelů posun k lepšímu. "Určitě hlavním hybatelem trhu byla doposud cena, ale časy se začínají pomalu měnit."

Jak vysvětluje designér Čtvrtník, dobrý obchodník si dokáže postupně vychovat zákazníka a stejným způsobem může ovlivnit i jeho vkus. Když pak je zákazník naladěn na stejnou vlnu, dokáže mu obchodník snáz prodat hezčí i kvalitnější výrobek. "V ideálním případě je nábytek kvalitnější, aniž stoupne cena," říká Čtvrtník. Na otázku, zda dokážou řetězce vůbec splnit očekávání lepšího vkusu, většina odborníků odpovídá, že ano.

Autoři:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.