Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Obří plovoucí metropole ve tvaru jehlanu pojme 40 tisíc obyvatel

  1:00aktualizováno  1:00
Netradiční stavba je řešením pro města zdevastovaná extrémním počasím. V arše jsou byty, hotely, školy, obchody i farnost. Super město by mělo odolat i hurikánu. Americký architekt Kevin Schopfer navrhl futuristické řešení nového bydlení pro New Orleans.

Stavba je výsledným projektem studia Schopfer Associates a dostala název New Orleans Arcology Habitat (NOAH). Nové slovo "arcology" v sobě spojuje architekturu a ekologii.

Projekt NOAH, který je zároveň anglickým označením pro Noema, by se měl stát soběstačným a udržitelným organismem, jakousi archou pro případ další "potopy světa", jakou byla ta, která před několika lety zpustošila New Orleans.

Město se má vznášet ve vodách Mississippi v jakési vaně, která má být z poloviny zahloubena do břehu a zčásti bude vyčnívat do řeky.

Město se má vznášet ve vodách Mississippi v jakési vaně, která má být z poloviny zahloubena do břehu a zčásti bude vyčnívat do řeky.

Architekt Kevin Schopfer se při vymýšlení návrhu nového konceptu bydlení pro New Orleans zabýval třemi hlavními hledisky, která nakonec určila tvůrčí směr: "Prvním problémem bylo, jak předejít škodám na majetku a na duši, které rozmary počasí způsobují. Bylo potřeba poskytnout lidem stabilní a bezpečné prostředí. Druhým fakt, že v New Orleansu je příliš vody. Město je postaveno pod úrovní hladiny moře, spodní voda je vysoko a často dochází k záplavám při povodních či bouřích. Třetím hlediskem je skutečnost, že město je postaveno na půdě, která je bahnitá, měkká a plná jílu. Tyto podmínky jsou pro výškové stavby nevhodné. Naší odpovědí na všechny tyto problémy je plovoucí stavba," vysvětlil Schopfer pro britský zpravodajský server MailOnline.

Město se má vznášet ve vodách Mississippi v jakési vaně, která má být z poloviny zahloubena do břehu a zčásti bude vyčnívat do řeky. Kruhová vana o průměru 365 metrů má být hluboká 76 metrů. Aby odolala řádění živlů, bude z vysoce odolného betonu, vyztužena vzpěrami. Hladina vody ve vaně se bude s tou v řece vyrovnávat pomocí výpustí.

Uvnitř vany bude postavena plovoucí konstrukce s mnoha komorami o velikosti přibližně 12 × 12 metrů. Díky této konstrukci může celá budova plavat a zároveň bude tvořit základnu výškové budovy. Odhadovaný ponor má být 55 metrů. Plovoucí konstrukce bude připoutána k pevné vaně ohebnými spojníky.

V jehlanu má být 20 tisíc bytů o průměrné obytné ploše 102 m2, dále tu mají být tři hotely, každý s asi 200 pokoji.

V jehlanu má být 20 tisíc bytů o průměrné obytné ploše 102 m2, dále tu mají být tři hotely, každý s asi 200 pokoji.

Tvar pravidelného trojbokého jehlanu byl pro plovoucí město zvolen ze dvou důvodů: je totiž velmi pevný a díky jeho váze se síla nárazů poryvů větru rozloží do celé konstrukce.

Druhým důvodem je fakt, že tato otevřená struktura se třemi samostatnými "věžemi", které se spojují ve svém vrcholu, umožní větru proudit skrz stavbu, aniž by ji poškodil.

Vertikální dojíždění do práce

Celé město by mělo být energeticky soběstačné. Energii zajistí vodní a větrné turbíny a sluneční kolektory. Konstrukce má mít i zařízení na chytání a úschovu pitné vody, a také čističku. Dále zde bude systém topení a odvětrávání.

V městě bude parkoviště pro 8 000 aut, ale uvnitř se autem jezdit nebude, dopravu po celém komplexu mají zajišťovat vertikální výtahy. Na větší vzdálenosti rychlovýtahy a na ty kratší jen "lokálky". Dopravu v rámci jednotlivých pater zjednoduší pohyblivé chodníky a elektrické vozíky.

V jehlanu má být 20 tisíc bytů o průměrné obytné ploše 102 m². Dále tu mají být tři hotely, každý s asi 200 pokoji, dalších 1 500 bytů si bude možné pronajmout v rámci programu Time sharing. Dále tu najdete obchody, kasina, kulturní prostory jako divadla, kina, výstavní síně, veřejná prostranství, zahrady, školy, úřady, zdravotní zařízení a farnost.

Celé město by mělo být energeticky soběstačné, energii budou zajišťovat vodní a větrné turbíny a sluneční kolektory.

Celé město by mělo být energeticky soběstačné, energii budou zajišťovat vodní a větrné turbíny a sluneční kolektory.

Ačkoliv je tento projekt vytvořen právě pro New Orleans, jeho designéři věří, že stejný koncept by se dal použít i na jiném pobřeží.

Kevin Schopfer k tomu dodává: "Toto je projekt s obrovským potenciálem, který přesahuje současná očekávání. Je to první vlaštovka nového věku růstu urbanistických možností."

Projekt představený na několika webech o architektuře však u diskutujících nevzbuzuje příliš nadšení. Například čtenář s nickem Robert v diskusi píše: Zničilo by to vizuální charakter města. Paul Harris z Arkansasu zase poznamenává: Za peníze, co utrácíme válčením, se mohly dávno postavit hráze, jako mají v Holandsku. Diskutér s nickem Me z Glasgow zase vystihuje názor mnohých: Je to jen nápad, nic víc. Je to nerealistické.

Naskýtá se otázka, co by taková architektura udělala s geniem loci, kterým New Orleans oplývá? Je těžké představit si pouliční jazzmany, jak jamují na pohyblivém chodníku. Záchrana životů za to ale jistě stojí.

Autoři:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.