Likvidace lodi Čechie v Hradci Králové (1. března 2011)

Likvidace lodi Čechie v Hradci Králové (1. března 2011) | foto: Jan Strouhal, MAFRA

OBRAZEM: Konec lodi Čechie. Vzpomínky na NDR hradecký hotel nevzkřísily

  • 19
Hradec Králové se loučí s jednou z porevolučních dominant. Autogeny a brusky dělníků se zakusují do zchátralé lodi Čechie, kterou dal postavit někdejší šéf východoněmeckých komunistů. Z odkazu na jeho éru měla žít i v nové době a lákat "ostalgiky". Jenže míří do šrotu.

Plavidlo vážící přes 200 tun si nechal v letech 1989 až 1991 postavit někdejší šéf východoněmeckých komunistů Erich Honecker. Využít jej však kvůli pádu režimu už nestačil.

Loď začátkem 90. let koupil královéhradecký podnikatel Zdeněk Pešát. V Hradci ale nikdy neplula, z přístavu ve Chvaleticích ji přivezly kamiony a Čechie po smontování zakotvila u Smetanova nábřeží jako hotel.

Loď Čechie ještě v zachovalém stavu dva roky po zavření (2002)

Pokus o rekonstrukci lodi začátkem roku 2009

Prodat loď za necelé tři miliony se nepodařilo

Celkem bez problémů pak fungoval tři roky na sklonku tisíciletí. Podle údajů webové encyklopedie Wikipedia nabízel 52 lůžek, z toho 18 v luxusních kajutách. Všechny kajuty měly vlastní koupelnu, kuchyňku a klimatizaci. Na lodi byla také kavárna, restaurace nebo terasa.

"Po několika letech hladkého provozu jsem vážně onemocněl, loď pronajal a tím začaly problémy, které v roce 2001 skončily konkurzem mé firmy," řekl MF DNES na jaře 2008 Pešát.

Někdejší majitel Zdeněk Pešát na lodi Čechie v roce 2008

V té době už chátrající loď děsila radnici. Zejména po zkušenostech s povodněmi. Při velké vodě podle odborníků hrozilo, že se botel utrhne a poškodí třeba nedaleký Tyršův most.

Budeme vozit milovníky starých časů, plánoval majitel

Pak přišla změna majitele. Začátkem roku 2009 se obnovu provozu snažila společnost Falko II. Czech, která chtěla loď přejmenovat po svém a těžit z takzvané "ostalgie" některých lidí, kteří s láskou vzpomínají na komunistické východní Německo.

"Počítáme s hosty kongresového centra Aldis a máme také smlouvy s německými cestovními kancelářemi, které by chtěly na lodi ubytovávat starší Němce, kteří vzpomínají na staré časy. Cestovní kanceláře o to mají enormní zájem a jen čekají, kdy rozjedeme provoz," říkal tehdy MF DNES ředitel společnosti Jiří Mer.

Jenže vše dopadlo jinak, firma nebyla schopna splácet leasing a lodi se musela vzdát. Kupní cena byla přitom přes 10 milionů korun, dalších pět milionů měla stát renovace a vybavení.

Likvidace lodi Čechie v Hradci Králové (1. března 2011)

Od leasingové společnosti koupil loď současný majitel David Mokrus. Provozovat ji nechtěl, jen prodat dál. Ještě loni se loď nabízela za 2,9 milionu korun, pak šla cena o polovinu níž. Ale ani to podle Mokruse nepřilákalo zájemce s konkrétními plány.

"Nikdo se nebyl schopný vyjádřit, že by přišel, podepsal smlouvu a zaplatil. Proto jsme loď začali rozřezávat," vysvětluje Mokrus.

Vedení královéhradeckého magistrátu rozhodnutí uvítalo. "Chátrající kolos v posledních letech nepatřil k objektům, kterými by se město mohlo chlubit," uvedla mluvčí radnice Magdaléna Vlčková. Hotovo má být nejpozději do konce března, zřejmě se to stihne dřív.

,