Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

OBRAZEM: Konec lodi Čechie. Vzpomínky na NDR hradecký hotel nevzkřísily

  16:59aktualizováno  16:59
Hradec Králové se loučí s jednou z porevolučních dominant. Autogeny a brusky dělníků se zakusují do zchátralé lodi Čechie, kterou dal postavit někdejší šéf východoněmeckých komunistů. Z odkazu na jeho éru měla žít i v nové době a lákat "ostalgiky". Jenže míří do šrotu.

Likvidace lodi Čechie v Hradci Králové (1. března 2011) | foto: Jan Strouhal, MAFRA

Plavidlo vážící přes 200 tun si nechal v letech 1989 až 1991 postavit někdejší šéf východoněmeckých komunistů Erich Honecker. Využít jej však kvůli pádu režimu už nestačil.

Loď začátkem 90. let koupil královéhradecký podnikatel Zdeněk Pešát. V Hradci ale nikdy neplula, z přístavu ve Chvaleticích ji přivezly kamiony a Čechie po smontování zakotvila u Smetanova nábřeží jako hotel.

Loď Čechie ještě v zachovalém stavu dva roky po zavření (2002)

Loď Čechie ještě v zachovalém stavu dva roky po zavření (2002)

Pokus o rekonstrukci lodi začátkem roku 2009

Pokus o rekonstrukci lodi začátkem roku 2009

Prodat loď za necelé tři miliony se nepodařilo

Prodat loď za necelé tři miliony se nepodařilo

Celkem bez problémů pak fungoval tři roky na sklonku tisíciletí. Podle údajů webové encyklopedie Wikipedia nabízel 52 lůžek, z toho 18 v luxusních kajutách. Všechny kajuty měly vlastní koupelnu, kuchyňku a klimatizaci. Na lodi byla také kavárna, restaurace nebo terasa.

"Po několika letech hladkého provozu jsem vážně onemocněl, loď pronajal a tím začaly problémy, které v roce 2001 skončily konkurzem mé firmy," řekl MF DNES na jaře 2008 Pešát.

Někdejší majitel Zdeněk Pešát na lodi Čechie v roce 2008

Někdejší majitel Zdeněk Pešát na lodi Čechie v roce 2008

V té době už chátrající loď děsila radnici. Zejména po zkušenostech s povodněmi. Při velké vodě podle odborníků hrozilo, že se botel utrhne a poškodí třeba nedaleký Tyršův most.

Budeme vozit milovníky starých časů, plánoval majitel

Pak přišla změna majitele. Začátkem roku 2009 se obnovu provozu snažila společnost Falko II. Czech, která chtěla loď přejmenovat po svém a těžit z takzvané "ostalgie" některých lidí, kteří s láskou vzpomínají na komunistické východní Německo.

"Počítáme s hosty kongresového centra Aldis a máme také smlouvy s německými cestovními kancelářemi, které by chtěly na lodi ubytovávat starší Němce, kteří vzpomínají na staré časy. Cestovní kanceláře o to mají enormní zájem a jen čekají, kdy rozjedeme provoz," říkal tehdy MF DNES ředitel společnosti Jiří Mer.

Jenže vše dopadlo jinak, firma nebyla schopna splácet leasing a lodi se musela vzdát. Kupní cena byla přitom přes 10 milionů korun, dalších pět milionů měla stát renovace a vybavení.

Likvidace lodi Čechie v Hradci Králové (1. března 2011)

Likvidace lodi Čechie v Hradci Králové (1. března 2011)

Od leasingové společnosti koupil loď současný majitel David Mokrus. Provozovat ji nechtěl, jen prodat dál. Ještě loni se loď nabízela za 2,9 milionu korun, pak šla cena o polovinu níž. Ale ani to podle Mokruse nepřilákalo zájemce s konkrétními plány.

"Nikdo se nebyl schopný vyjádřit, že by přišel, podepsal smlouvu a zaplatil. Proto jsme loď začali rozřezávat," vysvětluje Mokrus.

Vedení královéhradeckého magistrátu rozhodnutí uvítalo. "Chátrající kolos v posledních letech nepatřil k objektům, kterými by se město mohlo chlubit," uvedla mluvčí radnice Magdaléna Vlčková. Hotovo má být nejpozději do konce března, zřejmě se to stihne dřív.

Autoři: ,




Nejčtenější

Dostatek přirozeného denního světla a propojení interiéru s exteriérem celý...
Kuchyň z černého dubu, stůl z betonu. Moderní byt je přesto útulný

Nestává se často, aby byt v novostavbě dispozičně odpovídal individuálním nárokům investorů. A už vůbec není běžné, že i když jejich hlavní požadavek zní...  celý článek

Nadzemní dráha vede šestým až osmým patrem domu.
Vlak jede středem 19patrového bytového domu. Obyvatelé jsou nadšeni

V Čchung-čchingu na jihovýchodě Číny vyřešili nadzemní dráhu po svém. Nezastavil je ani dům o 19 patrech stojící v cestě a vlakovou tratí ho prostě...  celý článek

Nová koupelna je mnohem světlejší a působí elegantně.
Za tři dny a čtyři tisíce korun proměnila starou koupelnu k nepoznání

Barbora se vrhla na proměnu koupelny, která byla celá obložena dlaždicemi zvanými kůže. Ty prostoru vládly téměř 30 let. Byly na podlaze, vaně i všech stěnách...  celý článek

Směrem k jihu dům hledí velkou prosklenou plochou vstříc panoramatu...
Jak si vyzkoušet bydlení v moderní dřevostavbě na vlastní kůži

Ve vzorovém domě Domesi Concept House v obci Budíkov na Českomoravské vrchovině lze „na zkoušku“ strávit klidně i víkend a na vlastní kůži si vyzkoušet...  celý článek

Jde sice zatím jen o plány, ale jsou brány tak vážně, že prezident Le...
Jedinou stavbu Le Corbusiera v Moskvě ohrožuje 58 metrů vysoká věž

Budova Centrosojuzu v Moskvě je symbolem moderní architektury a první velkou veřejnou zakázkou, kterou získal Le Corbusier, jeden z nejznámějších architektů...  celý článek

Další z rubriky

Ústředním bodem hlavní obytné místnosti a vlastně celého domu jsou kachlová...
Myslivec si postavil moderní roubenku. Vyzdobil ji loveckými trofejemi

Cedrovou roubenku si Václav s Jindřiškou postavili na okraji lesa s výhledem na údolí a Orlické hory. Světlá přízemní stavba stojí stranou od lidí, vesnice...  celý článek

Obytná plocha domu je 178 metrů čtverečních.
Moderní dům si postavili v Brně. Inspirovali se funkcionalismem

Manželé s třemi dětmi vystřídali různé bydlení, nakonec se rozhodli pro domek se zahradou. Postavili si pasivní stavbu s šesti místnostmi a rozlohou 178 metrů...  celý článek

Dům graduje směrem k jihu a ze svahu dolů k zahradě s terasou a bazénem. Jižní...
Bydleli v paneláku, proto si přáli dům, který bude hýřit originalitou

Hlavní kritérium, které rozhodovalo o výběru pozemku pro stavbu domu, byl výhled. A co se týče výběru architekta, nejdůležitější byla pro rodinu investora...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.