Ateliér s obrazy

Ateliér s obrazy | foto: Pavel Kraus

Obraz v bytě nahradí i nábytek aneb Rychlokurz výtvarníka

  • 16
V bytech ubývá nábytek. Jenže místnosti se zvětšují, hlavně díky spojování kuchyně a obýváku. Volné stěny nezakrývá nábytek, k barevné výmalbě přistupují jen ti odvážnější. Výsledek? Pocit nezabydlenosti, prázdnoty. Řešením může být obraz. Dostatečně velký a výrazný.

Samozřejmě důležitý je výběr barev. Teplé i studené barvy mohou do interiéru vnést klid a harmonii, ale také chaos. Záleží tak na celkové barevné vyváženosti interiéru jako celku. 

Zdánlivě prvoplánové řešení – pořízení velkého obrazu – ocení nejen ti, kteří si budují své bydlení, ale také mladí lidé, kteří bydlí v pronájmech, kde jim majitel bytu nedovolí ani vymalovat si po svém.

Upřímně – někdy si nelze divit. Nájemník může za tři měsíce zmizet a nechat po sobě byt vymalovaný na růžovo nebo grafické motivy na stropě. Jejich likvidace se pak hodně prodraží. 

K pocitu zabydlenosti obrazy výrazně přispívají

K pocitu zabydlenosti obrazy výrazně přispívají.

Holé stěny nelákají

Holé stěny nelákají.

K čemu obrazy slouží

"Obraz jako nedílná součást lidských obydlí plní po tisíciletí nejrůznější společenské, ideové, náboženské, ale zejména estetické poslání. V současné době v nejběžnější podobě naplňuje funkci estetizace obytných a veřejných prostor. Nikdy se však nevytrácí - nebo by se neměla vytrácet - ani funkce obsahová, a to v jakékoli podobě," vysvětluje výtvarník Pavel Kraus.

Jenže jak vypadají zejména nově realizované interiéry, kde dominantní centrum tvoří víceúčelová místnost o ploše čtyřicet, šedesát i osmdesát metrů čtverečních, kde se spojila kuchyně, jídelna i obývák do jednoho prostoru?

Obrazy interiér zabydlí

Obrazy interiér zabydlí.

Holé a prázdné zdi působí neútulně

Holé a prázdné zdi působí neútulně.

Ačkoliv by se zde měla scházet rodina a mělo by jít o "srdce" domova, zůstává tento maxipokoj  - i přes své funkční, účelové a estetické kvality – velmi často jen neosobní, až sterilní záležitostí.

Na zdech se objevují většinou pouze plakáty, fotografie či kopie známých obrazů vytvořené těmi nejjednoduššími technikami v tisících a možná statisících kusů pro celou Evropu.

Stejně tak jako kdysi visely všude ve školách van Goghovy Slunečnice, Špálovy Kytice nebo idylický Slavíčkův obraz U nás v Kameničkách. 

Velké obrazy zvýrazní celý interiér

Velké obrazy zvýrazní celý interiér.

Ne každý má dostatečné teoretické znalosti o barvě, proporci, tvarosloví a vizuální dynamice. Přesto existuje pár základních rad, jimiž se lze řídit.

Ještě oblíbenější bývá reálná ukázka. Není náhodou, že třeba prodejci ručně tkaných koberců nabízejí zákazníkům možnost prohlédnout si koberec přímo na místě, v konkrétním prostředí a v konkrétním osvětlení.

Výtvarníci si zase pomáhají vizualizacemi v konkrétních interiérech. Je to praktičtější než převážet velké obrazy z místa na místo.

Samozřejmě velká plátna v těžkých rámech, jaká známe zejména z historických objektů, si těžko někdo pořídí do současného prostředí. Dnes se velkoformátové obrazy vytvářejí často cestou počítačové grafiky ve vysokém rozlišení.

Tisknou se v kvalitě zachovávající barevnost plnobarevným tiskařským plotrem na jemné plátno, pak se napínají na klínový malířský rám a adjustují do obrazových rámů nebo lišt v různých barvách, případně jsou vytištěny na hlazený papír s pevnou podložkou a zarámovány, eventuálně zaskleny (vhodné pro menší formáty).

Každý má svůj pohled na věc

Každý má svůj pohled na věc.

Podle způsobu adjustace a formátu se odvíjí i jejich cena. Nevznikají tak nepřeberné série. "Obrazy jsou signovány a očíslovány v sériích do tří kusů," vysvětluje Pavel Kraus.

"Tisknout můžeme i černobílé fotografie na sklo o tloušťce až osm milimetrů, vznikne tak trojrozměrný efekt," popisuje další technologie Barbora Králíková z pardubické firmy Grapo.

Někteří fotografové zase nechávají tisknout své práce na látku, přírodní motivy se dokonce využívají na tisk povlečení – prostě spíte pod mořem vlnící se trávy nebo podzimním listím. Interiér pak může vypadat mnohem zajímavěji, než jej představují velkoprodejny s nábytkem.

Barva

Barva

Jak na to

Zkušeného výtvarníka Pavla Krause (www.studioeastern.estranky.cz) jsme proto požádali, aby pro naše čtenáře vytvořil pět základních pravidel pro výběr obrazů a kombinování barev pro současné interiéry včetně praktických ukázek, co barvy dokážou v konkrétním prostoru:

1. 
Do chladné barevnosti výmaleb a nábytku lze vložit barevný akcent – obraz v komplementární barevnosti, neboli tak, aby se doplnily protichůdné barvy  (červená - zelená, žlutá – modrá, oranžová – fialová, černá – bílá).

Taková kombinace vždy vnese do interiéru velké napětí a  vizuální dynamiku. Při volbě vhodného  poměru barevných ploch je velmi efektní, ale bude vhodná spíše pro prostory určené ke společenskému nebo reprezentačnímu využití.

Příliš velký kontrast nevypadá dobře

Příliš velký kontrast nevypadá dobře.

2 .
V prostorách určených k odpočinku bývá vhodnější barevnost zachovat (v teplých nebo studených odstínech) a dynamiky prostoru dosáhnout protichůdně se doplňujícím tvaroslovím.

To znamená, že tvarově bohatý nábytek a bytové doplňky (možná i plastiky) doplníme strohou, až minimalistickou velkoplošnou malbou a naopak.

Výrazné barvy dobře doplňují světlý interiér

Výrazné barvy dobře doplňují světlý interiér.


3.
Pokud doplníte lineárně jednoduché elegantní vybavení prostoru strohou malbou, vznikne minimalisticky, až asketicky vyhlížející interiér. Jestliže však učiníte opak, můžete navodit až neurotizující, barokně agresivní atmosféru.

(Pozor - u minimalisticky vyhlížejících interiérů je třeba uvědomit si jejich náročnost na úklid a výběr doplňků.)

Jak navodit podzimní atmosféru

Jak navodit podzimní atmosféru.

4.
Velmi zajímavá je varianta barevného sjednocení obrazů a nábytku s komplementárním barevným doplňkem v ploše obrazu.

Ten pak způsobí až spirituální efekt. Variací a kombinací existuje nepřeberné množství. Světlý interiér doplněný velkým, sytě barevným dominantním obrazem znamená, že v jeho "stínu" zanikne i určitý nesoulad mezi součástmi vybavení.

Interiér se zdánlivě nesouvisejícími barevnými doplňky (čalounění, polštáře, váza…) sjednotí obraz, v jehož barevnosti se tyto barvy zopakují.

Další varianta

Další varianta

5.

Nástěnný obraz by neměl interiér "drobit", naopak musí působit jako solitér, který všechny jeho součásti doplňuje a propojuje v srozumitelný estetický celek, definuje a harmonizuje předurčení jednotlivých místností.

Na prvním místě musí ale dotvářet interiér, který má majiteli domu nebo bytu přinášet pocit bezpečí, pohodlí, jistoty a osobitosti.