Obléknout byt je náročnější, než obléknout člověka

  • 3
Vybrat si bytový textil bývá náročnější než oblečení. Lůžkoviny, ručníky, ubrusy, utěrky, koberec, závěsy – nejde jen o to, že je toho spousta. Problém je v tom, že v bytě člověk nebydlí sám. Vkus mužů a žen se přitom liší. A hodně!

Na první místo při vnímání bytového textilu lze postavit barvy. Už básník Johann Wolfgang Goethe vytvořil před spoustou let svou teorii barev.

Začalo se hovořit o primárních, sekundárních i komplementárních barvách, o tom, že pokud namícháte barvy v určitém velikostním poměru plochy, vznikne ideální celek.

Například jeden díl oranžové a dva díly modré, červená ve stejném množství jako zelená, nebo žlutá, červená a modrá v poměru 6 : 3 : 8 – a máte jejich dokonalé zastoupení v interiéru.

Jenže obliba některých barev se mění. Hodně rozhoduje místo. Zatímco německý zákazník zvolí třeba na zahradu nejraději tmavě zelený stůl, Řek bude žádat jasnou modrou, tak typickou pro řeckou oblohu.

Oblibu barev výrazně ovlivňuje také pohlaví. Například podle výzkumů obchodníků dnešní muži v Evropě mají rádi černou a bílou s akcenty ostré červené. Chcete s nimi jako ženy vycházet? Pak jděte do kompromisu!

Přidejte svůj smysl pro detail: něco nařasení, ozdobná šňůra, drobný dezén – a budete spokojeni oba. Muži mají prostě rádi ostré a silné barvy, s růžovou na ně nechoďte, i když se vám hodně líbí. Nabídněte jim modrou, zelenou, oranžovou nebo žlutou – to jsou barvy, s nimiž se smíří.

Verner Panton, známý dánský designér, který se hodně věnoval teorii barev, upozorňoval například na problém fialové – podle něj ji mají rády děti, těhotné ženy či homosexuální muži. Heterosexuálům se však s ní asi nezavděčíte!

Jedna z mála barev, s níž uspějete všude, v Asii i v Evropě, a to bez ohledu na pohlaví, je oranžová a její valéry. K dalším letošním favoritům patří modrá a zelená, tedy barvy, jež přijímají pozitivně obě pohlaví.

Horizontální svět
Mezi největší změny poslední doby patří nové vnímání nejen čalouněného nábytku – tedy pohovek – ale i postelí. Spousta lidí začala milovat „horizontální svět“. Neboli žijí vleže.

Je to sice trochu přehnané tvrzení, ale zejména jedinci, kteří přes týden tráví spoustu času na cestách nebo v práci u počítače, si o víkendu rádi přispí.

V posteli snídají, vyřizují e-maily, čtou si, řeší rodinné problémy: kam na dovolenou, co s autem… V „horizontální“ poloze bývají uvolněnější, náchylnější k diskusi. Nejde jen o mladé singlisty neboli o ty, kdo žijí sami (těch je podle posledních výzkumů ve velkých evropských městech až kolem 50 procent!).

V rodinách s malými dětmi jde v případě zvýšeného trávení času v posteli až o pravidelný rituál včetně čtení pohádek, v posteli tráví dlouhé hodiny i „seriózní“ obchodníci nebo podnikatelé.

Pak je ovšem jasné, že klasické damaškové cíchy s květy nebudou tím nejlepším! Zato pruhy, výrazné a silné barvy, grafické dezény, motivy evokující filmy, obrazy či oblíbené sportovní kluby – to odpovídá dnešnímu životnímu stylu.

Na letošním veletrhu Heimtextil ve Frankfurtu slavily úspěch i české firmy, například liberecká Martilla s tiskem fotografií Lukáše Hausenblase. Můžete tak spát pod vlnící se trávou, senem, listím nebo klidně i pod vrcholky hor – záleží jen na vás.

Pokud vás povlečení omrzí, můžete si je nechat vypnout do rámu a pověsit na zeď. Při výrobě se totiž používá takzvaný bezšablonový inkjetový tisk v „barevném prostoru CMYK s rozlišením 300*300dpi“. Překlad pro laika?

Dokonalý tisk, takže výsledek na látce vypadá jako obraz. Po tisku se materiál dokončuje běžnými textilními postupy, takže jej můžete prát i žehlit.

Překvapila i Tiba Dvůr Králové s novou kolekcí Bisous s grafickými motivy a ve výrazných barvách, s níž prorazila zejména na francouzský trh (navíc se nemusí žehlit).

V nových módních odstínech předvedla svou kolekci i česká firma Svoboda Linen, která pro tuzemského zákazníka nabízí stejně jako Tiba zásilkový prodej po internetu – a navíc ještě jako bonus dárek!

Většina výrobci dnes k novým dezénům a barvám „přidává“ vše, co zákazníkům usnadňuje život – nežehlivou úpravu, tenké uzávěry na zip (už žádné zapínání knoflíků!) či antibakteriální úpravu.


Další informace najdete v Livingu 4/2005

Ženy jsou při výběru nábytku otevřenější novým řešením a do místnosti přidávají různé dekorativní předměty.

Bytový textil dotváří interiér domova

Bytový textil dotváří interiér domova

Bytový textil dotváří interiér domova

Bytový textil dotváří interiér domova

Bytový textil dotváří interiér domova

Bytový textil dotváří interiér domova

Bytový textil dotváří interiér domova

Bytový textil dotváří interiér domova