náhledy
Obecní dům je oporou Prašné brány, na kterou navazuje průchozím můstkem postaveným v historizujícím stylu ze stejného materiálu - pískovce.
Autor: Jiří Podrazil
Obecní dům zaručeně ohromí každého návštěvníka. V době svého vzniku to byl architektonický skvost s množstvím zdobných detailů i technických novinek.
Autor: Profimedia.cz
Cukrárna. Zatímco pánové jednali o městských záležitostech, dámy si mohly zajít na kávu a dortík a popovídat si v dámských saloncích. Soukromí zajišťovaly skleněné panely oddělující stoly, žárovky jsou původní a plně funkční.
Autor: Jiří Podrazil
Do Plzeňské restaurace hospodského střihu a baru s vinárnou se dostanete z foyeru po schodech dolů.
Autor: Ivan Král, Obecní dům
Americký bar a vinárna
Autor: Ivan Král, Obecní dům
Prezident byl v Obecním domě hostem primátora, proto má primátor významnější výtah i umístění lóže ve Smetanově síni.
Autor: Ivan Král, Obecní dům
Ačkoliv někteří architekti a novináři tvůrcům vyčítali, že stavějí už v zastaralém stylu, podle secesního vídeňského architekta Otto Wagnera dům od svého otevření dýchal noblesou a elegancí.
Autor: Jiří Podrazil
Hodiny. V secesním dekoratérství hrály ústřední roli. V Obecním domě je najdete hned na třech místech. Visí v tzv. alkovně ve Francouzské restauraci, v kavárně nad balkonkem a tvoří střed oblouku v Plzeňské restauraci.
Autor: Jiří Podrazil
Výstavní sály. Stropem dopadá přirozené světlo, které vystaveným exponátům svědčí. Ty nesmí zastínit výzdoba, a proto je ve výstavních sálech velmi střídmá - omezuje se de facto na vyřezávané dveře s mosaznými klikami a zdobenými sloupy u vstupu do bočních nik. Ty často slouží jako promítací sál.
Autor: Jiří Podrazil
Zdobený vchod. Podloubí nad vchodem do Obecního domu, ozdobené vitráží s typickou secesní barevností, vytváří dojem vznášejících se sloupů s ženskými reliéfy místo hlavic.
Autor: Jiří Podrazil
Primátorský sál. Centrální sál v ose se Smetanovou síní vyzdobil Alfons Mucha po návratu do vlasti z Paříže a USA a v malbách apeloval na národní uvědomění.
Autor: Jiří Podrazil
Stropní fresku Slovanská svornost lemuje osm osobností českých dějin zobrazujících občanské ctnosti. Alfons Mucha navrhl i nábytek, vitráže, vyšívané závěsy, kování.
Autor: Profimedia.cz
Hliníkové plastiky. Alfons Mucha navrhl pro Primátorský sál i nábytek, vitráže, vyšívané závěsy, kování a plastiky občanských ctností (Silou ke Svobodě, Láskou ke Svornosti). Využil tak poprvé hliník v uměleckém zpracování.
Autor: Jiří Podrazil
Promyšlené detaily. Madlo na dveřích Palackého sálu.
Autor: Jiří Podrazil
V Českém pánském klubu zdobí zeď pamětní deska s bustami mužů 28. října: „Zde v den triumfu 28. října 1918 ujal se (Národní výbor) vlády české země. Zde naplnilo se slovo Komenského: „Vláda věcí tvých se k tobě vrátí, lide český.“
Autor: Jiří Podrazil
Salonku Boženy Němcové dominuje kašna, která přirozeně ochlazovala vzduch v přilehlých saloncích pro dámy. Je vykládaná českým sliveneckým a italským carrarským mramorem, mozaikou z dlaždic RAKO a mědi.
Autor: Jiří Podrazil
Osvětlení projektoval a navrhoval František Křižík. Kombinoval oblé tvary s pravoúhlými, v Palackého sále dokonce lustr roztáhl kolem obrazu a kolem nekrytých žárovek rozmístil křišťálové ověsy, které násobí jejich světlo.
Autor: Jiří Podrazil
Vstup na galerii. Do Smetanovy síně se vejde až 1 200 posluchačů převážně koncertů vážné hudby. Hlavní vstup je z foyeru v prvním patře, na balkony se vchází po vyřezávaných schůdcích z chodby.
Autor: Jiří Podrazil
Obecní dům v sobě od počátku spojuje tři plány: veřejnou část s gastronomickými provozy, reprezentační sály pro kulturní a společenské účely a uzavřené místnosti pro politické schůzky.
Autor: Profimedia.cz
Zatímco vstupní hala a schodiště vzhůru jsou z bílého italského carrarského mramoru, schodiště do suterénu je obloženo plastickými obklady z české keramičky Rako.
Autor: Profimedia.cz