Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Nesahejte na nádraží v Havířově, vzkazují Českým drahám památkáři

  8:55aktualizováno  8:55
České dráhy považují vlakové nádraží v Havířově za zbytečně veliké a nákladné, proto plánují zbourání výpravní budovy a stavbu moderního terminálu. Jenže památkáři i architekti protestují, objekt považují za přinejmenším zajímavý. A připravili petici za záchranu, na které rychle přibývají podpisy.

Havířovské vlakové nádraží při pohledu od autobusových zastávek. | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

"Neničte ji. Je architektonicky cenná. Stačilo by jí navrátit její zašlou krásu," myslí si odborníci o staré nádražní hale v Havířově. České dráhy ji ale chtějí zbourat.

Byl říjen 1969 a nové vlakové nádraží v Havířově zahájilo provoz. Prosklená nádražní hala postavená v šedesátých letech minulého století v takzvaném bruselském stylu patřila k nejmodernějším v zemi. Nyní ale chátrá a České dráhy ji chtějí zbourat.

Nádraží v Havířově

To se však nelíbí ani památkářům ani architektům. Hala je podle nich velmi cenná a chtějí, aby České dráhy své rozhodnutí zvážily. "Je to vynikající stavba s prvky českého bruselského stylu. Zajímavá je třeba prosklená stěna v průčelí či použité výtvarné umění - mozaiky, dlažby," uvedl již dříve Tomáš Nitra z ostravského pracoviště Národního památkového ústavu.

Architekti si zase myslí, že je to jedna z mála staveb v Havířově, která je z hlediska architektury skutečně zajímavá.

Proto vytvořili petici, pod kterou se již podepsaly stovky lidí a další každou chvíli přibývají. "Místo aby Havířov navrhl rekonstrukci haly a pokusil se jí navrátit její zašlou krásu, navrhl opačné řešení. Demolici. České dráhy jeho snahu podporují," napsali architekti k petici na internetu. V tom se ale zmýlili.

Stručně o nádraží

Nádraží zahájilo provoz 27. října 1969. V té době patřilo k nejmodernějším i mimo Moravskoslezský kraj. Stavba dráhy i s připojenými komunikacemi stála tehdy 139 milionů korun.

Před havířovským nádražím ještě dnes mohou cestující spatřit betonovou sochu od akademického sochaře Václava Uruby nazvanou Směrník. Z nádraží dojedete i do Ostravy-Svinova. Vlaky jezdí každou půl hodinu, cesta trvá pětadvacet minut.

Hala patří Českým drahám. A co s ní její vlastník udělá, město neovlivní. České dráhy chtějí zbourat téměř celou výpravní halu, zůstala by pouze část té provozní.

Názory na novou halu se různí

Místo staré haly, která je podle společnosti příliš velká, nevyužitá a její rekonstrukce by stála moc peněz, by postavila halu novou - menší a modernější. V ní by byly kanceláře, pokladny, čekárna, sociální zázemí pro cestující, občerstvení, kavárna, služebna městské policie či zázemí pro taxi službu.

Architekti si však myslí, že nový návrh haly není vůbec architektonicky zajímavý a se stávající budovou se nedá srovnávat. Kromě toho Českým drahám vytýkají, že se o halu nestaraly. "Nechaly ji chátrat, proto je ve velice špatném stavu," podotkli.

Za nádraží bojují i na Facebooku, kde vytvořili stránku s názvem Havířov, nechceme zbourat vlakové nádraží.

Havířovská nádražní výpravní budova v roce 1984.

Havířovská nádražní výpravní budova v roce 1984.

Vizualizace předpokládané budoucí podoby havířovského nádraží.

Vizualizace předpokládané budoucí podoby havířovského nádraží.

"Názory lidí vnímáme a sledujeme je," řekla mluvčí Havířova Eva Wojnarová. "Někteří s demolicí souhlasí, jiní ne, ale vesměs upřednostňují rozvoj a zkrášlení města. Chtějí slušné nádraží," podotkla Wojnarová.

Primátor Havířova Zdeněk Osmanczyk již dříve konstatoval, že se mu studie Českých drah zamlouvají. "Konečně se to tady má šanci změnit. Nádraží je pro Havířov jedno z méně důstojných míst a městu jeho změna pomůže," řekl primátor. Nová nádražní hala by měla být hotová do roku 2014, pokud na ni České dráhy seženou peníze z Evropské unie.

Řešení prostoru před nádražím je v kompetenci města. Měl by tu vzniknout něco jako centrální dopravní terminál.





Nejčtenější

Řešení stavby do tvaru písmene V zabezpečuje soukromí rodiny i ochranu před...
Dům pro rodinu se čtyřmi dětmi aneb splněný sen má podobu písmene V

Zatímco Praha se začíná chlubit mrakodrapem V Tower, na Moravě šli jinou cestou: vznikla zde jednopodlažní rodinná vila právě v podobě písmene V. Má úctyhodnou...  celý článek

Britská stanice Halley stojí na hydraulických nohách umístěných na obřích,...
Antarktida láká. Postavit zde okázalou budovu je jako vztyčit vlajku

Desítky let sloužily v Antarktidě jako jediné lidské příbytky prosté dřevěné chaty. V posledních letech se ale státy předhánějí, kdo na nejchladnějším,...  celý článek

Vodárenská věž z 19. století slouží pro bydlení již více než 100 let.
Bydlení ve vodárenské věži: spousta schodů, skříň zde nepostavíte

Vodárenská věž vznikla už v roce 1891 jako zásobárna vody pro panské sídlo Grace Mansion, které navrhl William Stanton. Právě jeho vodárna zaujala tak, že ji...  celý článek

Chátrající vily. Uprostřed je vila slavného českého architekta Kamila Roškota.
Zdevastované vily v Bubenči zbořte, vyzval developer Prahu 6

Britský developer Lordship v otevřeném dopise vyzval Prahu 6 k demolici zchátralých historických vil v Bubenči. Domy stojí v ulici Milady Horákové, kousek od...  celý článek

Saunu od studia H3T Architekti před Galerií Jaroslava Fragnera mohou...
Na výstavu s ručníkem. Sauna se ukazuje jako architektura požitků

Sociologický fenomén, místo pro požitky i specifický segment architektonické tvorby. I to jsou sauny. Rozdílnou typologii saun z různých koutů světa a různých...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.