Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Nesahejte na nádraží v Havířově, vzkazují Českým drahám památkáři

  8:55aktualizováno  8:55
České dráhy považují vlakové nádraží v Havířově za zbytečně veliké a nákladné, proto plánují zbourání výpravní budovy a stavbu moderního terminálu. Jenže památkáři i architekti protestují, objekt považují za přinejmenším zajímavý. A připravili petici za záchranu, na které rychle přibývají podpisy.

Havířovské vlakové nádraží při pohledu od autobusových zastávek. | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

"Neničte ji. Je architektonicky cenná. Stačilo by jí navrátit její zašlou krásu," myslí si odborníci o staré nádražní hale v Havířově. České dráhy ji ale chtějí zbourat.

Byl říjen 1969 a nové vlakové nádraží v Havířově zahájilo provoz. Prosklená nádražní hala postavená v šedesátých letech minulého století v takzvaném bruselském stylu patřila k nejmodernějším v zemi. Nyní ale chátrá a České dráhy ji chtějí zbourat.

Nádraží v Havířově

To se však nelíbí ani památkářům ani architektům. Hala je podle nich velmi cenná a chtějí, aby České dráhy své rozhodnutí zvážily. "Je to vynikající stavba s prvky českého bruselského stylu. Zajímavá je třeba prosklená stěna v průčelí či použité výtvarné umění - mozaiky, dlažby," uvedl již dříve Tomáš Nitra z ostravského pracoviště Národního památkového ústavu.

Architekti si zase myslí, že je to jedna z mála staveb v Havířově, která je z hlediska architektury skutečně zajímavá.

Proto vytvořili petici, pod kterou se již podepsaly stovky lidí a další každou chvíli přibývají. "Místo aby Havířov navrhl rekonstrukci haly a pokusil se jí navrátit její zašlou krásu, navrhl opačné řešení. Demolici. České dráhy jeho snahu podporují," napsali architekti k petici na internetu. V tom se ale zmýlili.

Stručně o nádraží

Nádraží zahájilo provoz 27. října 1969. V té době patřilo k nejmodernějším i mimo Moravskoslezský kraj. Stavba dráhy i s připojenými komunikacemi stála tehdy 139 milionů korun.

Před havířovským nádražím ještě dnes mohou cestující spatřit betonovou sochu od akademického sochaře Václava Uruby nazvanou Směrník. Z nádraží dojedete i do Ostravy-Svinova. Vlaky jezdí každou půl hodinu, cesta trvá pětadvacet minut.

Hala patří Českým drahám. A co s ní její vlastník udělá, město neovlivní. České dráhy chtějí zbourat téměř celou výpravní halu, zůstala by pouze část té provozní.

Názory na novou halu se různí

Místo staré haly, která je podle společnosti příliš velká, nevyužitá a její rekonstrukce by stála moc peněz, by postavila halu novou - menší a modernější. V ní by byly kanceláře, pokladny, čekárna, sociální zázemí pro cestující, občerstvení, kavárna, služebna městské policie či zázemí pro taxi službu.

Architekti si však myslí, že nový návrh haly není vůbec architektonicky zajímavý a se stávající budovou se nedá srovnávat. Kromě toho Českým drahám vytýkají, že se o halu nestaraly. "Nechaly ji chátrat, proto je ve velice špatném stavu," podotkli.

Za nádraží bojují i na Facebooku, kde vytvořili stránku s názvem Havířov, nechceme zbourat vlakové nádraží.

Havířovská nádražní výpravní budova v roce 1984.

Havířovská nádražní výpravní budova v roce 1984.

Vizualizace předpokládané budoucí podoby havířovského nádraží.

Vizualizace předpokládané budoucí podoby havířovského nádraží.

"Názory lidí vnímáme a sledujeme je," řekla mluvčí Havířova Eva Wojnarová. "Někteří s demolicí souhlasí, jiní ne, ale vesměs upřednostňují rozvoj a zkrášlení města. Chtějí slušné nádraží," podotkla Wojnarová.

Primátor Havířova Zdeněk Osmanczyk již dříve konstatoval, že se mu studie Českých drah zamlouvají. "Konečně se to tady má šanci změnit. Nádraží je pro Havířov jedno z méně důstojných míst a městu jeho změna pomůže," řekl primátor. Nová nádražní hala by měla být hotová do roku 2014, pokud na ni České dráhy seženou peníze z Evropské unie.

Řešení prostoru před nádražím je v kompetenci města. Měl by tu vzniknout něco jako centrální dopravní terminál.





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.