Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Vstup do největšího divadla na světě připomíná myší díry

  1:00aktualizováno  1:00
Budova ve znamení zisku a kultury, to byl komplex hotelu, kanceláří a obrovitého divadla Auditorium Building v Chicagu. Symbol nového města však zkrachoval a nakonec si jej koupila Rooseveltova univerzita.

Když v roce 1871 zničil obrovský požár celé Chicago, trvala obnova deset let. Její součástí se stala v roce 1886 i stavba impozantního projektu Auditorium Building za tři miliony dolarů, dokončená o několik let později.

Zisk měly vytvářet hotel a kanceláře, u opery, největšího divadla na světě pro 4 250 sedících diváků, se počítalo se ztrátou. Projekt dostali na starost dva mladí tvůrci, inženýr Dankmar Adler a architekt Louis Sullivan.

Osudu a podobě neuvěřitelného prostoru (a zejména divadla) je věnován další díl francouzského cyklu Architektura (ČT2 v sobotu 12. května ve 14:00).

Congress Street se měla stát osou města, nakonec však vytvořila hranici, která

Congress Street se měla stát osou města, nakonec však vytvořila hranici, která oddělila stavbu od prosperujícího města. I to přivedlo budovu k bankrotu.

Budova inspirovaná egyptskými stavbami

Strohá fasáda postrádá evropskou zdobnost, zato nabízí monumentální oblouky. Ty pro někoho představují energii mladé Ameriky, jiným připomínají díla, jimiž se proslavila římská říše. Mohutné základy byly nezbytné, protože se stavělo klasickým způsobem (v době svého dokončení byla věž dokonce nejvyšší budovou světa). 

Fotogalerie

Budova se však lišila od ostatních staveb té doby nejen strohostí fasády, ale především řešením divadla. Místo typického impozantního vstupu, tak charakteristického pro Evropu, připomínají arkády vchodu největšího sálu na světě myší díry.

Tísnivě působí i vstupní hala, foyer připomíná podle tvůrců dokumentu kryptu.

Hlavní schodiště svou velikostí vypadá, jako kdyby bylo určeno pro personál. Zatímco v pařížské Opeře zabírají schodiště třetinu stavby, tady je to minimum. Vše totiž směřuje k hledišti.

Poprvé v divadle tohoto typu byl opuštěn tvar otevřené podkovy, diváci sedí pouze čelem k jevišti. Výjimku tvoří pouhých 40 lóží po stranách. S ohledem na kapacitu (dvojnásobek vzpomínané Opery v Paříži) jde o zlomek diváků.

Aby se operní divy nemusely případně dívat na poloprázdné hlediště, ve výši prvního balkonu použil Adler pohyblivý poklop, který uzavře několik set míst.
Akustiku vyřešili tvůrci nezvyklou podobou stropu. Vypadá totiž jako akustický tunel připomínající hlásnou troubu. Na jednotlivá ramena umístil Adler 4 000 Edisonových holých žárovek.

Hlediště divadla poprvé zavrhlo tradiční půdorys ve tvaru koňské podkovy.

Hlediště divadla poprvé zavrhlo tradiční půdorys ve tvaru koňské podkovy. Jediným ústupkem se stalo 40 lóží.

Oblouky stropu jsou ve skutečnosti trubky, jimiž procházejí veškeré
instalační a osvětlovací systémy. A ještě jedna megalomanská záležitost je spojená s divadlem: další opona dovoluje zakrýt postranní část scény a spojit tak hlediště s jevištěm. Kapacita sálu se tak zvyšuje až na deset tisíc míst pro politické mítinky či sportovní utkání.

Když se něco podcení

Louis Henri Sullivan

1856–1924
Americký architekt, jedna z největších osobností takzvané chicagské školy. V roce 1872 nastoupil na Massachusetts Institute of Technology, kde zůstal jeden rok. O dva roky později strávil krátké období v pařížské Ecole des Beaux Arts.

Pracoval jako projektant pro několik firem, v roce 1879 ho zaměstnal Dankmar Adler. Od roku 1881 byl již jeho partnerem ve firmě Adler & Sullivan. Jejich spolupráce trvala až do roku 1895.

Jenže zisk měl přinášet luxusní hotel. Bohužel se stavěl improvizovaně. Stále se něco měnilo, chyběly některé provozy.

Proto vznikla přístavba se stejnou fasádou na druhé straně ulice. Ta už prosperovala, proto se také nakonec osamostatnila a majitelé nechali zasypat tunel spojující obě budovy.
 
A tak je v roce 1929 vyhlášen bankrot a budova se má zbourat. Jenže je z kamene, takže náklady by byly vyšší než cena pozemku, na němž komplex stál. V roce 1947 nakonec kupuje za 400 tisíc dolarů budovu právě vzniklá Rooseveltova univerzita, která doplatí i dlužné daně. V jídelně hotelu umístí například knihovnu.

Divadlo se znovu otevřelo až v roce 1967 a stalo se nejvyhledávanějším rockovým sálem v Chicagu.

Věž skrývala zásobníky  vody pro hydraulická zařízení divadla a také výtah.

Věž skrývala zásobníky vody pro hydraulická zařízení divadla a také výtah.

Adler a Sullivan se rozešli v roce 1896, Sullivan vyklidil své kanceláře v nejvyšším patře věže budovy v roce 1918. Už neměl na nájem. Přesto se stavba Auditoria stala jednou z těch, které položily základy moderní architektury. A Sullivan zde zformuloval jednu z nejproslulejších vět v dějinách moderní architektury: Form follows function – Forma vyplývá z funkce.

 

Autor:


Témata: Zisk


Nejčtenější

Není třeba jezdit do hor, v roubence jste na prázdninách stále.
V roubence bydlí 14 let. Nepoškodila ji ani řeka, která domem protekla

V roubence nedaleko Nového Jičína bydlí Maléřovi od roku 2002. „Bydlení v roubence je výborné, nemusíte jezdit nikam na horskou chatu. Jednoduchá je i údržba,...  celý článek

Hongkong patří mezi nejhustěji osídlené oblasti světa. Na ploše 1 104 kilometrů...
Developeři jdou až na dřeň. Mladí však nedosáhnou ani na komáří byty

Rozruch v Hongkongu vzbudil developerský projekt s miniaturními byty o 12 metrech čtverečních. Ještě většího posměchu se projekt dočkal, když zástupce...  celý článek

Venkovní bazén spojí dvě obytné budovy v posledním, 10. patře.
Obyvatelé mohou plavat z jedné budovy do druhé. Ale 35 metrů nad zemí

V centrálním Londýně vyrůstá developerský projekt Embassy Gardens. Mezi dvěma vysokými budovami bude 35 metrů nad zemí umístěný skleněný bazén Sky Pool....  celý článek

Bloky z polypropylenu můžete sestavovat podle přání, v případě stěhování je...
Postavte si příčku z „dospělácké“ stavebnice. Vypadá jako lego

Lego oslovuje všechny věkové kategorie. Dospělí si dnes dokonce mohou pohrát s polypropylenovými kostkami s rozměry, které odpovídají jejich „dospělácké“...  celý článek

Položit epoxidovou stěrku betonepox a šestiúhelníkovou dlažbu tak, aby na sebe...
Byt, kde si beton skvěle rozumí se zlatem. Unikátní interiér v Praze

Navrhnout byt pro finančně zajištěného manažera a jeho partnerku znělo architektce Radce Valové jako sen. Byt totiž zaujímá celé druhé patro domu v Pařížské...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.