Letošní rok si bystřický TON, který slavil 150. výročí založení, opravdu užíval. Získal prestižní cenu Red Dot Design Award 2011 za židli Merano, další ocenění, a to Honorable Mention v kategorii Product Design 201, si odnesl za věšák Petalo, za barovou židli Rioja pak cenu Interior Innovation Award 2011.
I v tuzemsku byly výrobky se značkou TON nepřehlédnutelné. Na pražském veletrhu nábytku a nábytkového designu For Furniture 2011 získala společnost první místo v soutěži Nábytek roku 2011 za houpací křeslo Wawe.
Prodejnou roku 2011 se pak stal showroom firmy TON v Praze Holešovicích , který získal ještě speciální ocenění za design interiéru.
Pro zákazníky je však důležitější než samotná cena i jeden z důvodů vítězství: anonymní porota, která navštívila řadu prodejen v celé republice, totiž velmi ocenila vstřícnost a profesionalitu personálu.
Navíc v soutěži Interior Innovation Award 2012, která je součástí lednového veletrhu nábytku imm v Kolíně nad Rýnem a její výsledky se vyhlašují již v prosinci, uspěl designér Jaroslav Juřica se židlí 002, opět pro bystřický TON.
Frankfurt českým designérům svědčí
Už v lednu 2011 zvítězil ve Frankfurtu nad Mohanem mladý designér Václav Mlynář ve 4. ročníku studentské soutěže Young Contract Creations Award: Upholstery, jež byla součástí lednového veletrhu Heimtextil.
Téma multifunkčního sedacího nábytku pojal jako houpadlo s názvem Ygo, které z jedné strany připomíná kosmickou loď a po převrácení mimozemšťana. Soutěž měla motto "sit and more" (sedět a víc).
Začátek roku se povedl i třiadvacetileté studentce Ústavu umění a designu v Plzni Lence Markové, která za lodičky inspirované tvarem lyžařských bot obdržela jednu z hlavních cen na mezinárodní soutěži v San Francisku.
Její lodičky zaujaly porotu mezinárodní designové soutěže Arts of Fashion Competition natolik, že jí udělila jedno ze tří nejvýznamnějších ocenění, cenu Jeroma Greyfusse.
Důležitější než cena je však pro mladou designérku bonus spojený s tímto oceněním, a to tříměsíční stáž v Paříži u návrhářů Julie Perrionové a Jeroma Dreyfusse z proslulého francouzského módního domu Hermés.
To, že se v Paříži lze hodně naučit, může potvrdit i další, dnes už velmi úspěšná mladá návrhářka Lucie Koldová. Pracovala v Paříži ve studiu slavného Arika Levyho, kde se potkala s designérem Danem Yeffetem. Společně vytvořili svítidla Muffins pro tuzemskou značku Brokis. Novinka přinesla řadu ocenění pro firmu i autory, našla si také obdivovatele v zahraničí včetně Francie.
Studentské ceny
V Národní ceně za studentský design 2011 uspěl David Pacák s křeslem Bombolo (Tlouštík). Nezvyklé italské jméno dal svému výtvoru kvůli jeho soudkovitému tvaru, ale také proto, že má rád italský design.
Student a budoucí maturant uměleckoprůmyslové školy hudebních nástrojů a nábytku v Hradci Králové získal za Bombolo ceny hned dvě, a to od Design Cabinetu CZ i od Společnosti přátel Umělecko-průmyslového muzea v Praze.
David Pacák využil ohýbanou dýhovanou překližku a čalounění, ale také kovové nohy, aby křeslo odlehčil.
Bombolo nezůstalo v podobě prototypu, vyrábí jej česká firma Polstrin design. Ta křeslo vystavila na letošním Designbloku společně s dalšími novinkami. Za novou kolekci získala Cenu šéfredaktorů v kategorii Nejlepší nový nábytek.
Vítězkou letošní Národní ceny za studentský design se stala Anna Marešová za svou designovou kolekcí erotických pomůcek pro ženy. Tu tvořily vibrátor, vibrační vajíčka a venušiny kuličky. Autorka konzultovala své návrhy s odborníky z oblasti gynekologie, sexuologie, genderových studií, ale také s technology a výtvarníky. (Více se o ní dočtete zde.)
Jako materiál použila zdravotně nezávadný lékařský silikon, protože je pevný a pružný. Je také odolný vůči natržení a zároveň dobře přijímá a drží teplotu. Není pórovitý a lze jej bez obav dezinfikovat dokonce i převařením.
Za designovou kolekci erotických pomůcek pro ženy získala hlavní cenu v prestižní soutěži Národní cena za studentský design Anna Marešová.
Anna Marešová vystudovala produktový design na Fakultě umění a designu na Univerzitě J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, dnes pracuje pro firmu Lasvit, kterou proslavily zejména originální lustry.
Michael Thonet by měl radost
Bystřické firmě TON se spolupráce s českými i zahraničními designéry rozhodně vyplácí. Stejně tak jako důraz na prezentaci na veletrzích v Kolíně nad Rýnem nebo v Miláně. Ne náhodou se TON postupně propracoval na těchto prestižních akcích do takzvaných designových hal.
Odkaz na historii a kvalitní řemeslnou práci je vidět i u posledního úspěchu, a to židle 002 mladého designéra Jaroslava Juřici z Lidečka na Vsetínsku.
Jeho židle ze tří kusů vznikla v rámci soutěže Ohýbání bez limitů, kterou vyhlásil TON na počest 150. výročí založení firmy Michaelem Thonetem.
Inspirací byla pro Juřicu slavná židle č. 14, nikoliv svým tvarem, ale principem omezeného počtu kusů, z nichž je složena, a také snadností montáže. Novinku tvoří pouze tři díly!
Cena Interior Innovation Award 2012 pro židle 002 tak završila letošní úspěšný rok bystřické firmy, přehlédnout však nelze ani její židle od Reného Šulce či studia Olgoj Chorchoj.
TON nezůstává jen u výrobků z ohýbaného bukového dřeva či překližky, již nyní si i v zahraničí získává respekt věšák od Jana Padrnose.
Skláři opět patří k rodinnému stříbru
K úspěchům českých designérů patří letos také řada realizací českých sklářů. Lasvit a Preciosa se prosazují hlavně v Asii a na africkém kontinentu.Velké úspěchy slaví i karlovarský Moser, mezi novými značkami se prosadil zejména Brokis z Jenštejna nebo nová značka Bomma.
Ta vsadila na ručně foukané, ale roboticky dokončované sklo. Přesnost brusu i jeho provedení jsou takové, že jim ruční práce nemůže konkurovat. Kombinace unikátních návrhů tvůrců, jako jsou František Vízner, Jiří Pelcl, Rony Plesl, Olgoj Chorchoj, a dokonalé techniky pomohly vytvořit nové značce během krátké doby renomé, které si jiné firmy vytvářejí celá desetiletí.
Čeští designéři však zvládají vedle klasického skla i jiné materiály. Na veletrhu v Milánu zazářil například René Šulc se svými svítidly Octopus z corianu.
Ve světovém designu se prosadilo i studio mmcité s designéry Davidem Karáskem a Radkem Hegmonem, které dnes představuje špičku světového designu ve zcela specifické oblasti, a to v městském mobiliáři. Například jejich přístřešky Aureo najdete i na takových místech jako je letiště Charlese de Gaulla v Paříži.
O tom, že čeští designéři patří už neodmyslitelně ke světové špičce, svědčí i vyjádření Guilia Cappelliniho, majitele jedné z nejslavnějších italských (i tím i světových) designérských firem. Ten nedávno přijel do Prahy na Týden italského designu a prozradil, že jedná o spolupráci hned s několika českými designéry. Smlouvy jsou už před podpisem. Konkrétní jména zatím odmítl prozradit.