Nejdou vám zavřít dveře? To je váš problém, říká firma

  • 44
Dveře, které se ani nevejdou do přichystaného otvoru ve zdi? Přesně takové dostal od firmy Winpro z Halenkova Pavel Mašláň z Fryštáku. Pochopitelně se na firmu obrátil s reklamací. Otvor ve zdi totiž předtím proměřovali sami zaměstnanci firmy. Ale narazil. Firma tvrdí, že nepochybila.

Podobně dopadlo Společenství vlastníků domu na Peřinkově ulici v Kroměříži. Čtvery vchodové dveře, které si lidé z domu u Winpra objednali, se sice do futer vejdou, nejdou ale pro změnu zamykat.

Prahy nejsou zakotvené jediným šroubem a futra se v otvoru pohybují. Zástupce společenství Jiří Vrtaník se ale s firmou dohaduje o výměně dveří rok a půl. Zatím neúspěšně.

Výčet nepovedených zakázek, které firma Winpro nechce uznat, je ale delší. Týkají se různých zákazníků, dveří i oken. Česká obchodní inspekce ve Zlíně potvrdila, že na její adresu přišlo dokonce několik písemných stížností na firmu Winpro. Přitom ceny všech zakázek se pohybují kolem stovky tisíc korun i víc.

Dveře o 22 centimetrů vyšší a 7 centimetrů širší
„Dveře i okna jsem si objednal u firmy Winpro. Protože jsem ještě neměl na domě dostavěnou střechu, přál jsem si, aby mi je firma namontovala až později, zhruba za další tři týdny,“ vzpomíná na začátky sporu Pavel Mašláň.

Rodina se s firmou bez problémů dohodla. Pak se ale na Mašláňovy obrátil pan Hlubík z firmy Winpro a majitele domu přemluvil, aby si okna i dveře převzali dřív. Ve skladu prý pro ně nebude tak dlouho místo.

„Dodávku mi přivezli urgentně, protože prý dělají nějaké činžáky a nemůžou okna a dveře mít ve skladě. Přepočítali jsme se ženou počet kusů zboží, podepsali dodací list a doplatili zbylou částku do zálohy. Nenapadlo nás přeměřovat velikost dveří, firma si totiž předtím otvory sama změřila,“ řekl Pavel Mašláň.

Toho však později firma využila. Přestože jsou dveře podle Pavla Mašláně o 22 centimetrů vyšší a 7 centimetrů širší, reklamaci Winpro odmítlo. V dokumentu, na kterém však chybí jakýkoliv podpis pod razítkem firmy, se uvádí: „Zhotovitel splnil přesně smlouvu a reklamaci neuznává.“ Zákazník podle neznámého zástupce firmy přesně věděl, co podepisuje.

Vchod do domu, který nezamknete
Celý rok a půl bojuje s Winprem také jednatel Společenství vlastníků bytových jednotek v Kroměříži Jiří Vrtaník. Obyvatelé bytů sdružení ve společenství si vzali úvěr a dohodli se, že postupně dům opraví.

Vyměnit chtěli i čtvery vchodové dveře, na tuto práci si objednali firmu Winpro. Řemeslníci z firmy přijeli na kroměřížskou Peřinkovu ulici koncem ledna loňského roku. Dveře namontovali, nechali si podepsat montážní list a odjeli.

„Jenomže my jsme ještě týž večer kolem desáté hodiny zjistili nedostatky. Dveře se sice zavřou, ale nejdou vždycky zamknout. Dítě je nezamkne nikdy, protože je tolik nepřitáhne. Svěšují se. Práh není zakotvený jediným šroubem,“ vyjmenoval jen nejdůležitější závady Jiří Vrtaník.

Jenatel firmy proto urychleně zasedl k internetu a poslal firmě dopis. Současně nedoplatil šedesát tisíc do celkových 140 tisíc. A dokud firma dveře nevymění za bezvadné, nemá to v plánu.

„Nejsem totiž žádný začátečník. Dlouho se pohybuji v oblasti stížností a firem. Ač jsem vystudovaný strojař, pracoval jsem nejprve na okrese, teď jsem na oddělení založení živnosti,“ vysvětil. Možná právě proto s ním firma na rozdíl do jiných zákazníků pořád ještě jedná. Přesto se výsledek stále nedostavil.

„Nějaké dílčí opravy už řemeslníci provedli, dveře ale doteď funkční nejsou,“ řekl. Obyvatele domu přitom stojí neustálé běhání s řemeslníky spoustu času. Jednání firmy je podle Vrtaníka nesolidní. „Celou věc proto také konzultujeme s Českou obchodní inspekcí. V dohledné době jsme se taky rozhodli zaplatit si nezávislý posudek soudního znalce,“ dodal Jiří Vrtaník.

Pod okny mají dvoumilimetrové praskliny
Soudní cestou bude muset vymáhat peníze zpět také Monika Černošková z Hulína. Ta si zase u firmy Winpro zaplatila okna za sto třicet tisíc korun. A přestože jsou plastová okna v některých místech poškrábaná, sváry v rozích nejsou úhledně zapracované a pod okny se tvoří dvoumilimetrové praskliny, firma reklamaci Moniky Černoškové odmítá.

„Nová okna jsme si nechali udělat u firmy, která nás zaujala svými reklamními materiály i nabídkou. První problémy ale nastaly bezprostředně poté, co zedníci dorazili do domu,“ vzpomíná Monika Černošková.

Pracovník firmy, který přijel místa pro okna vyměřit, prý totiž majitelům domu nejprve tvrdil, že budou zednické práce trvat minimálně čtyři dny. Jen tak budou provedeny pořádně. „Zedníci ale nakonec pracovali na stavbě jen dva dny. Všechno se dělo v hrozném spěchu, nečekali ani, až omítky zaschnou,“ řekla Monika Černošková.

Když pak majitelé z oken sundali ochrannou fólii, nestačili se divit. „Sváry v rozích nejsou pořádně zapravené, bojíme se, že se nám časem okna rozklíží. Na některých místech prosvítají bílá místa pod škrábanci. A časem se vytvořily i trhliny ve zdi pod parapety,“ vysvětlila Černošková.

Rozhodla se proto okna reklamovat a trvat na výměně. Vyplnila přímo v prodejně reklamační dokument a čekala. Firma se ale sama ani po měsíci neozvala. Na další telefonáty a písemné žádosti nikdo nereagoval. Teprve až pod pohrůžkou, že případ zveřejní v tisku, přišla Monice Černoškové do schránky odpověď. Dopis byl odeslán 2. června, tedy měsíc a sedm dní po uplatnění reklamace.

Firma Winpro však tvrdí: Vadu jsme neshledali.

Jsme v tom nevinně, tvrdí firma Winpro
„Na místě a následně podle fotodokumentace jsme neshledali vadu co do zpracování plastových oken. Námi použitá technologie zapravení fixemodpovídá požadavku výrobce a je v sortimentu PVC oken zcela běžná,“ píše v rozhodnutí manažer realizace Winpro Marian Hlubík.

Nehezký vzhled na povrchu oken je podle něj zapříčiněn stržením ochranné fólie. Zednické práce pak odpovídají standardu. „Neakceptujeme novou výrobu oken. Esteticky nevzhledně zapravené sváry jsme ochotni opravit, případně kompenzovat podle dohody,“ uzavírá Marian Hlubík.

Právnička Bohdana Slezáková ale upozorňuje: Majitelé oken už nyní mohou zcela odstoupit od smlouvy a požadovat nazpět peníze.

„Firma totiž podle zákona měla do tří dnů rozhodnout, jestli je reklamace oprávněná, nebo ne,“ řekla.

Pokud se podle ní firma nevyjádřila, reklamační řízení bylo zahájeno a do třiceti dnů od doručení reklamace ji měla firma vyřídit. Nebo se s kupcem dohodnout, jak vady odstraní.

„Pokud tak neučinila, může majitelka požadovat zpět peníze. Okna si ale bude muset nechat vyrobit jinou firmou, ta stávající totiž bude muset výměnou za peníze vrátit,“ dodala.

Nová okna a dveře