Dům se směrem vzhůru opticky odlehčuje

Dům se směrem vzhůru opticky odlehčuje | foto: Jana Labuťová, Jiří Vaněk

Nechali se inspirovat italskými renesančními vilami. Chtěli pohodlí a výhled

  • 33
Dům ve starší zástavbě neměl být nijak avantgardní. Toto zadání a slunný pozemek přivedly architekta k tomu, aby se nechal inspirovat nadčasovou italskou renesanční architekturou.

Pozemek na jihozápadním svahu, částečně stíněný vzrostlými borovicemi, nabízí dostatek slunce i širokoúhlý výhled do Středočeského kraje.

Architekt Adam Fröhlich se u návrhu domu pro čtyřčlennou rodinu nechal inspirovat italskými renesančními vilami. Zároveň uplatnil soudobé stavební materiály a technologie.

"Klienti si nepřáli žádnou avantgardu, ale dům, který se přizpůsobí stylu i měřítku okolní zástavby, poskytne rodině hodně slunce a světla, dostatečné zázemí, pocit pohody a moderní komfort," vysvětluje architekt.

Obdélníkový dům charakterizuje čitelná horizontální kompozice

Obdélníkový dům charakterizuje čitelná horizontální kompozice

Dispozice pro rodinu

Dům je umístěn v severní části pozemku a uvolňuje maximální prostor pobytu na zahradě. Příjezdová cesta vede při západní hranici parcely tak, aby zaujímala jen nezbytnou plochu.

Obdélníková stavba nastavuje svou delší, bohatě prosklenou "tvář" slunnému jihozápadu, zatímco severní fasáda je kompaktní a uzavřená, s minimálním počtem oken.

Vstupní partie a schodišťová hala rozdělují dispozici na společný obytný prostor s jídelnou a kuchyní a protilehlou servisní část se zázemím, pracovnou a relaxační místností. Obývací prostor pokračuje za čelní prosklenou stěnou terasou, která je částečně stíněna přesahujícím horním podlažím a z boku chráněna zdí.

Obývacímu pokoji vládne pohled prosklenou stěnou na terasu a do zahrady

Obývacímu pokoji vládne pohled prosklenou stěnou na terasu a do zahrady

V horním podlaží jsou tři ložnice a pracovna, lemované a propojené průběžným balkonem na jižní straně. Zóna rodičů zůstala oddělená - užívají vlastní šatnu, koupelnu a samostatný balkon. Garáž a technické zázemí domu jsou zapuštěny do terénu, od hlavního vstupu do domu vymezuje vjezd opěrná stěna.

Moderní funkce v klasickém obalu

Obdobně jako na fasádách renesančních paláců můžeme i na tomto domě sledovat kompoziční princip odlehčování stavby směrem vzhůru, vyjádřený ovšem moderním způsobem - použitím materiálů odlišných barev a struktur.

Od obytného prostoru odděluje kuchyni polovysoká zídka

Od obytného prostoru odděluje kuchyni polovysoká zídka

Na "těžkou" suterénní část obloženou kamenem navazuje přízemí obložené cihelnými pásky, dům zakončuje "lehké" patro s hladkou omítkou. Tento statický princip pevně a přirozeně zasazuje dům do terénu.

Předsazené vertikální stěny s režným obkladem a zvýrazněné schodišťové těleso v ose vstupu zosobňují další z principů klasické architektury - vertikální propojení podlaží v rámci fasády.

Přesahující střecha spolu s venkovními žaluziemi přirozeným způsobem zabraňují přehřívání interiéru, takže není nutné instalovat klimatizaci. Výrazná horizontální linie střechy evokuje představu hlavní římsy, dalšího typického znaku renesanční architektury.

Všechny tyto materiálově-výrazové prostředky však neslouží jako samoúčelný prvek určený estetickým záměrem, ale odrážejí vnitřní uspořádání.

Kuchyně je vybavena linkou s lakovanými a dýhovanými dubovými dvířky

Kuchyně je vybavena linkou s lakovanými a dýhovanými dubovými dvířky

"Dům by měl být i navenek obrazem dispozičního řešení, měl by jasně naznačovat provozní systém, vnitřní logiku a funkci," vysvětluje Adam Fröhlich.

Konstrukce domu zahrnuje řadu technických detailů, motivovaných snahou vytvořit příjemné komfortní bydlení a dosáhnout harmonických čistých tvarů, ploch a hmot. K jednolitému vzhledu přispívají například předokenní žaluzie zabudované do okenního nadpraží tak, že se na fasádě nijak neprojeví, a zaatikové žlaby, které odvádějí vodu ze střechy do dešťových svodů.

Prostor pod šikmou střechou je odvětráván, aby se místnosti ve druhém podlaží v létě nepřehřívaly a dům nemusel být vybaven nákladnou klimatizací.

Ložnice rodičů má dostatek světla a vzdušnou atmosféru

Ložnice rodičů má dostatek světla a vzdušnou atmosféru

Technické údaje

Zastavěná plocha: 134 m²
Užitná plocha: 180 m²

Konstrukce: betonové základové pasy, železobetonová základová deska, obvodové nosné zdivo Porotherm, filigránové stropy z betonových panelů, betonové schodiště, krov ze sbíjených dřevěných vazníků

Výplně otvorů: okna dřevěná euro s izolačními dvojskly a bezpečnostní fólií Connex, vnitřní dveře dýhované do obložkových zárubní

Vytápění: ústřední plynové, podlahové vytápění + koupelnové radiátory + krb s krbovou vložkou

Vstupní hala

Vstupní hala

K lesklým velkoformátovým obkladům vybrali architekti bílou sanitární keramiku Ideal Standard

Koupelna s velkoformátovým obkladem

Autor

Ing. arch. Adam Fröhlich

* 1973
Autorizovaný architekt, vystudoval Fakultu architektury ČVUT Praha. Od r. 2000 pracoval pro stavební společnost Heberger CZ a podílel se na přípravě projektů a realizaci velkých průmyslových, obchodních a administrativních staveb, např. výrobních závodů Ronal v Jičíně či nákupního centra Metropole Zličín.

Od r. 2003 jako samostatný autorizovaný architekt pokračuje v této činnosti a zároveň pracuje na vlastních projektech bytových a občanských staveb. S ohledem na přibývající projekty a realizace staveb rodinných domů a interiérů založil v r. 2009 vlastní společnost AF atelier.

Více se dočtete v časopise Můj dům č. 3/2010.