Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

V Česku stále jezdí desítky tisíc životu nebezpečných výtahů

  1:00aktualizováno  1:00
Špatný technický stav desítek tisíc osobních výtahů v Česku ohrožuje bezpečnost i životy lidí. V naprosté většině případů jde o zastaralá zařízení uvedená do provozu i před desítkami let. Dokud se nestane nehoda, majitelům nebo provozovatelům výtahů žádný postih nehrozí.

Místo drahých oprav nebo výměny volí někteří majitelé či provozovatelé jednoduché řešení: oznámení, že výtah nefunguje. | foto: Profimedia.cz

V České republice vozí lidi do bytů a kanceláří každý den celkem asi sto tisíc osobních výtahů, 38 tisíc z nich je natolik ve špatném technickém stavu, že jsou zdraví nebo dokonce životu nebezpečné. Čísla zůstávají už několik let téměř stejná.

Často chybí základní bezpečnostní vybavení, především komunikační zařízení, nefunguje signalizační zařízení a kabina většinou není přímo oddělena od stěny šachty.

Fotogalerie

„Evropská asociace pro výtahy ELA uvádí, že výtahy převezou denně celou evropskou populaci, podobné to je i v České republice. Podle současné technické politiky státu nemusí provozovatel výtahu zajistit jeho skutečnou bezpečnost,“ říká Milan Pavelčík, vedoucí inspektor divize IVS ze společnosti Bureau Veritas.

Unie výtahového průmyslu upozorňuje často na rozpor mezi zákony u nás a v zahraničí. „Celý problém u výtahů je v tom, že v Evropě proběhla přibližně před 12 lety analýza 1 000 nehod a havárií, aby se zjistilo, které technické řešení k čemu vede. Tyto poznatky se včlenily do evropské normy 81-80 s tím, že by všechny státy Evropské unie měly použít takzvanou metodu National filtering a vytipovat nejproblémovější provozní rizika. A ta odstranit ve stanovené době. Není náhodou, že 16 států EU tyto právní předpisy má, celý bývalý východní blok, včetně České republiky, nemá nic,“ tvrdí Jan Dvořák, generální sekretář Unie výtahového průmyslu ČR.

Podle něho u výtahů instalovaných před 1. lednem 1993 lze nalézt téměř všechna provozní rizika vysoké a střední úrovně podle toho, jak probíhaly dříve „socialisticky“ plánované generální opravy nebo rekonstrukce.

Do novostaveb se často používají prosklené šachty i výtahy.

Do novostaveb se často používají prosklené šachty i výtahy.

Vizualizace: Výměna výtahu za nový s odpovídajícími parametry stojí třeba v

Vizualizace: Výměna výtahu stojí v paneláku průměrně kolem milionu. Pokud se musí stavět i šachta, částka je mnohem vyšší.

Postih nehrozí, dokud se nestane nehoda

Od roku 1995 platí v Evropské unii směrnice, která se snaží sjednotit pravidla provozu výtahů ve všech členských státech a zvýšit tak bezpečnost jejich uživatelů. V České republice vznikla nová generace technických norem, tato nová pravidla platí od roku 1999.

„Výrazně se tak zvyšují požadavky na technický stav stávajících výtahů se snahou je co nejvíc přiblížit úrovni nových zařízení. Současně byla také nově definována a kategorizována bezpečnostní rizika. I přesto ale dál platí, že majitelé a správci výtahů podceňují jejich stav,“ říká Milan Pavelčík.

V České republice je přitom asi 80 % výtahů v provozu déle než dvacet let. Unie výtahového průmyslu nedávno znovu na celou situaci upozornila předsedu vlády Bohuslava Sobotku, a bude ho žádat o politické rozhodnutí.

Ročně způsobí podle zástupce Unie výtahového průmyslu nedostatečné zabezpečení výtahů řadu zranění, výjimkou není ani smrt. Většina uživatelů přitom vůbec netuší, že jim hrozí nebezpečí.

Přesto, dokud se nestane nehoda, majitelům nebo provozovatelům zastaralých výtahů žádný postih nehrozí. Podle současného občanského zákoníku odpovídá za zranění při používání výtahu jeho majitel nebo provozovatel. Někteří majitelé tak řeší rizikové výtahy jednoduše: vypnou je s odůvodněním, že na opravy nejsou peníze.

„Ti odpovědní už si nechali výtah vyměnit, je jich ale pořád málo. Normy předpokládají, že majitelé nebo správci, kteří se nechystají na kompletní výměnu výtahu, vytvoří plán postupného odstraňovaní provozních rizik,“ dodává Milan Pavelčík ze společnosti Bureau Veritas.

Bureau Veritas

Inspekční a certifikační společnost Bureau Veritas Czech Republic je součástí mezinárodní skupiny Bureau Veritas, která je lídrem celosvětového certifikačního trhu a poskytuje komplexní služby v oblastech kvality, hygieny, bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, životního prostředí a společenské odpovědnosti.

Důvěryhodnost společnosti podtrhuje tradice a dlouholetá zkušenost sahající až do roku 1828. Celosvětově působí společnost Bureau Veritas ve 140 zemích, kde má síť 930 kanceláří a 330 laboratoří.

Autor:




Nejčtenější

Teplotní sondy dovolují připravit pečínku právě tak, jak potřebujete.
Jak si pochutnat na pečínce a vyhovět i náročným jedlíkům

Dovolená je prý zkouškou partnerského vztahu, Vánoce zase kulinářské zdatnosti. Ale také nervů, hlavně pro toho, kdo si pozval na návštěvu příbuzné či dokonce...  celý článek

Kovové pásy se překrývají, takže napodobují proudění vzduchu jako domácí...
Mají dům z nezničitelných materiálů používaných NASA na raketoplány

Pro někoho je u domu důležitější styl než počet ložnic, koupelen či bydlení v exkluzivní čtvrti. Často jde o kombinaci bydlení a ateliéru, kde majitel rád...  celý článek

Výhled do zeleně patří k výrazným benefitům bytu. Bílá výmalba a světlé barvy...
Při rekonstrukci bytu šel odpad ven rovnou oknem, celý panelák drnčel

Zařídit dobře malý byt bývá nejtěžší, v tom se shodují architekti i majitelé. Pokud se někdo rozhodne takový interiér zrekonstruovat, musí pečlivě zvážit každý...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.