Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

V Česku stále jezdí desítky tisíc životu nebezpečných výtahů

  1:00aktualizováno  1:00
Špatný technický stav desítek tisíc osobních výtahů v Česku ohrožuje bezpečnost i životy lidí. V naprosté většině případů jde o zastaralá zařízení uvedená do provozu i před desítkami let. Dokud se nestane nehoda, majitelům nebo provozovatelům výtahů žádný postih nehrozí.

Místo drahých oprav nebo výměny volí někteří majitelé či provozovatelé jednoduché řešení: oznámení, že výtah nefunguje. | foto: Profimedia.cz

V České republice vozí lidi do bytů a kanceláří každý den celkem asi sto tisíc osobních výtahů, 38 tisíc z nich je natolik ve špatném technickém stavu, že jsou zdraví nebo dokonce životu nebezpečné. Čísla zůstávají už několik let téměř stejná.

Často chybí základní bezpečnostní vybavení, především komunikační zařízení, nefunguje signalizační zařízení a kabina většinou není přímo oddělena od stěny šachty.

Fotogalerie

„Evropská asociace pro výtahy ELA uvádí, že výtahy převezou denně celou evropskou populaci, podobné to je i v České republice. Podle současné technické politiky státu nemusí provozovatel výtahu zajistit jeho skutečnou bezpečnost,“ říká Milan Pavelčík, vedoucí inspektor divize IVS ze společnosti Bureau Veritas.

Unie výtahového průmyslu upozorňuje často na rozpor mezi zákony u nás a v zahraničí. „Celý problém u výtahů je v tom, že v Evropě proběhla přibližně před 12 lety analýza 1 000 nehod a havárií, aby se zjistilo, které technické řešení k čemu vede. Tyto poznatky se včlenily do evropské normy 81-80 s tím, že by všechny státy Evropské unie měly použít takzvanou metodu National filtering a vytipovat nejproblémovější provozní rizika. A ta odstranit ve stanovené době. Není náhodou, že 16 států EU tyto právní předpisy má, celý bývalý východní blok, včetně České republiky, nemá nic,“ tvrdí Jan Dvořák, generální sekretář Unie výtahového průmyslu ČR.

Podle něho u výtahů instalovaných před 1. lednem 1993 lze nalézt téměř všechna provozní rizika vysoké a střední úrovně podle toho, jak probíhaly dříve „socialisticky“ plánované generální opravy nebo rekonstrukce.

Do novostaveb se často používají prosklené šachty i výtahy.

Do novostaveb se často používají prosklené šachty i výtahy.

Vizualizace: Výměna výtahu za nový s odpovídajícími parametry stojí třeba v

Vizualizace: Výměna výtahu stojí v paneláku průměrně kolem milionu. Pokud se musí stavět i šachta, částka je mnohem vyšší.

Postih nehrozí, dokud se nestane nehoda

Od roku 1995 platí v Evropské unii směrnice, která se snaží sjednotit pravidla provozu výtahů ve všech členských státech a zvýšit tak bezpečnost jejich uživatelů. V České republice vznikla nová generace technických norem, tato nová pravidla platí od roku 1999.

„Výrazně se tak zvyšují požadavky na technický stav stávajících výtahů se snahou je co nejvíc přiblížit úrovni nových zařízení. Současně byla také nově definována a kategorizována bezpečnostní rizika. I přesto ale dál platí, že majitelé a správci výtahů podceňují jejich stav,“ říká Milan Pavelčík.

V České republice je přitom asi 80 % výtahů v provozu déle než dvacet let. Unie výtahového průmyslu nedávno znovu na celou situaci upozornila předsedu vlády Bohuslava Sobotku, a bude ho žádat o politické rozhodnutí.

Ročně způsobí podle zástupce Unie výtahového průmyslu nedostatečné zabezpečení výtahů řadu zranění, výjimkou není ani smrt. Většina uživatelů přitom vůbec netuší, že jim hrozí nebezpečí.

Přesto, dokud se nestane nehoda, majitelům nebo provozovatelům zastaralých výtahů žádný postih nehrozí. Podle současného občanského zákoníku odpovídá za zranění při používání výtahu jeho majitel nebo provozovatel. Někteří majitelé tak řeší rizikové výtahy jednoduše: vypnou je s odůvodněním, že na opravy nejsou peníze.

„Ti odpovědní už si nechali výtah vyměnit, je jich ale pořád málo. Normy předpokládají, že majitelé nebo správci, kteří se nechystají na kompletní výměnu výtahu, vytvoří plán postupného odstraňovaní provozních rizik,“ dodává Milan Pavelčík ze společnosti Bureau Veritas.

Bureau Veritas

Inspekční a certifikační společnost Bureau Veritas Czech Republic je součástí mezinárodní skupiny Bureau Veritas, která je lídrem celosvětového certifikačního trhu a poskytuje komplexní služby v oblastech kvality, hygieny, bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, životního prostředí a společenské odpovědnosti.

Důvěryhodnost společnosti podtrhuje tradice a dlouholetá zkušenost sahající až do roku 1828. Celosvětově působí společnost Bureau Veritas ve 140 zemích, kde má síť 930 kanceláří a 330 laboratoří.

Autor:




Nejčtenější

Nejznámější zakázku získal Pei v letech 1983 - 1989, rozšíření a modernizaci...
Geniální architekt Pei. Autor pařížské pyramidy slaví 100. narozeniny

Americký architekt čínského původu Ieoh Ming Pei oslavil 26. dubna 100. narozeniny. Pei patří mezi přední osobnosti svého oboru. V roce 1983 dostal Pritzkerovu...  celý článek

Pohled na částečně rozebraný dům. Postup odstraňování konstrukcí je náročný...
Bourat, nebo rekonstruovat. Co dělat, když si koupím starý rodinný dům

Všechny příběhy majitelů starých nemovitostí mají stejný začátek. Při nákupu rodinného domu se museli rozhodnout rychle. A to bez ohledu na to, zda jej budou...  celý článek

Dalším výrazným prvkem interiéru jsou světla z hrnků, vytvořená na zakázku...
Dřív potraviny, dnes čokolatérie. Vokovický podnik má osvětlení z hrnků

Pražské Vokovice získaly novou čokolatérii. Proměny původních potravin na podnik s čokoládou se ujal architekt Jan Bek. Nejvýraznějším prvkem jsou dvě výlohy s...  celý článek

Zahradní výzdoba nemusí vždy znamenat tradiční květiny nebo keře...
Neobvyklá zahrada je plná robotů, mimozemšťanů i nahých figurín

Tak jako Karlův most patří k Praze, podobně neoddělitelnou součástí rodinných domů v Kalifornii jsou zelené plochy před budovami i za nimi. Nepodobají se sice...  celý článek

Rekonstrukce bytu v panelovém domě láká k mnoha změnám, vždy je však nutné...
Chtějí vybourat všechny příčky v bytě. Záleží však na statikovi

Mladý pár si koupil byt 3+1 v panelovém domě a chtěl by jej radikálně změnit, protože počítá s dětmi a současný stav nepovažuje za vhodný. Manželé jsou ochotni...  celý článek

Další z rubriky

Stavba postupně změní svůj vzhled podle času a počasí. Stěny budou zarůstat...
Postavili si dřevostavbu, inspirací jim byla chalupa, kterou milují

Mladá rodina se rozhodla strhnout v pražských Modřanech starý dům po babičce a postavit na jeho místě nový. Pro milovníky přírody a navíc výtvarníky byla...  celý článek

Manželé se rozhodli pro mobilní dřevostavbu vhodnou pro trvalé bydlení.
Panelák a sídliště vyměnili za mobilní dům. Čundr na stará kolena je ráj

Děti vyrostly, pořídily si vlastní bydlení a manželé se konečně rozhodli pro změnu. U Pardubic si koupili pozemek se vzrostlými stromy a posadili na něj...  celý článek

Bílá skořápka vnáší lehkost a pohyb do jednoduchého těla bungalovu. Celkovou...
Bungalov zapadl do zvlněného terénu. S prosklenými plochami se šetřilo

Bílá linka dynamicky rámuje hmotu domu rozdělenou do tří základních částí a ostře zvýrazňuje společenské srdce rodinného života. Detailně promyšlená dispozice...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.