Nakupovat se dá také kliknutím myši

Nutí vás vaše zaměstnání trávit dny až do pozdního večera v kanceláři? Lednička i spíž doma zejí prázdnotou a vy nutně potřebujete nakoupit? Co s tím? Obchody v okolí vašeho bydliště už mají zavřeno a do hypermarketů s nonstop provozem se už v noci nechce... Vždyť nemusíte.

Můžete si pohodlně nakoupit přímo na svém pracovním stole v kanceláři, kdykoli v pracovní době. Jak na to? Nakupujte přes počítač. Redakce MF DNES se zaměřila na internetu na pět virtuálních obchodů. Všechny pracují na stejném principu. Na hlavní straně www stránky jednotlivých obchodů bývá heslovitý seznam zboží, například "potraviny, nápoje, drogerie".

Kliknutím myší na požadované heslo se nabídka postupně rozšiřuje na mléčné výrobky, mouku, těstoviny atd. Dalším kliknutím na konkrétní heslo, dejme tomu na mléčné výrobky, se ukáže rozvětvená nabídka mléka, jogurtů, smetany, sýrů a tvarohů. Poté si zákazník může vybírat už z konkrétních značek výrobků. Některé firmy umisťují pod každý název také fotografii zboží, aby zákazník přesně věděl, co kupuje.

U každého výrobku je uvedená cena. Potom už stačí jen kliknutím myši "nakládat" zboží do virtuálního košíku. Po každém přidání nového kusu se objeví tabulka s celkovou cenou nákupu a výčtem jednotlivých položek. Každý pražský obchod však má svoji minimální cenu nákupu, která se většinou pohybuje od 666 do 800 korun. Zákazník tedy musí přidávat do košíku zboží tak dlouho, dokud nedosáhne alespoň této minimální částky.

Potom teprve se mu po ukončení výběru objeví další tabulka, do které vyplní své jméno a adresu, na kterou chce nákup přivézt. Je dobré zároveň napsat e-mailovou adresu a telefonní číslo pro případ, že by firma potřebovala něco upřesnit nebo domluvit. Kromě adresy si zákazník také určí, ve který den a v kolik hodin má být nákup na místě. V tom se obchody také liší. Většina podniků je schopna přivézt nákup za pár hodin. Při dodání už jen zaplatí a podepíše řidiči, který mu nákup přivezl, doklad o převzetí.

Je dobré si ještě v jeho přítomnosti zboží zkontrolovat, zda něco nechybí nebo není viditelně zkažené. Liší se také způsoby plateb. Někde lidé mohou použít platební karty nebo stravenky či fakturu, někde lze platit jen v hotovosti. Seznam nalezených obchodů a podrobnější informace o jejich službách přináší tabulka na této straně.

Jak reklamovat virtuální nákup

Stejně jako při běžném nákupu v kamenném obchodě i v tom internetovém má zákazník právo na reklamaci, pokud je se zbožím něco v nepořádku. Zde je několik zásadních rad, jak v takovém případě postupovat:

1. Nepřebírejte zboží, které má porušeno originální obal. Mohlo se s ním dít něco nepatřičného. Na místě je vraťte řidiči dodávky.

2. Jestliže po vybalení zjistíte, že je zboží vadné, například zkažené nebo nekompletní, ihned zatelefonujte do prodejny a chtějte je vyměnit. Reklamaci raději potvrďte také e-mailem a požadujte odpověď stejnou formou, podle zásady "Co je psáno, to je dáno".

3. Stejně postupujte i v případě, že se zboží zkazí ještě v záruční lhůtě.

4. Pokud budete zboží vracet, odevzdejte je vždy v původním obalu.

U potravinářského zboží zákazník nemá nárok na pozdější vrácení zásilky jen z důvodu, že si koupi rozmyslel. Tato možnost sice platí už rok, avšak vztahuje se pouze na některé průmyslové zboží. Netýká se například potravin, novin a časopisů, audioa videonosičů. Ladislava Heppnerová z České zemědělské a potravinářské inspekce říká: " Podle občanského zákoníku lze reklamovat zboží do 6 dnů po jeho dodání do bytu.

I po uplynutí této doby lze reklamovat zboží, které se zkazilo, ač mu ještě neprošla lhůta trvanlivosti. Slušný prodejce, který si chce zákazníka udržet, zboží bez problémů vymění." Pokud se však někdo nemůže s prodejnou dohodnout, je možné se obrátit přímo na inspekci na adrese: Za Opravnou 2, Praha 5-Motol, telefon: 57 19 95 11.

Ceny přes počítač nejsou nijak závratné


Tentokrát se redakce MF DNES rozhodla porovnat ceny zboží v internetových prodejnách, ve kterých se dá pořídit běžný nákup potravin a alespoň základního drogistického zboží. Zjistila, že položky u jednotlivých kusů zboží jsou o něco vyšší než v například v hypermarketech na okrajích Prahy, ale dají se srovnat s cenami malých obchůdků v centru.

Někde hraje roli i to, že si obchod započítá do ceny zboží také dopravu, kterou nabídne zákazníkovi zdarma. Porovnávat ceny mezi vybranými obchody je však trochu obtížnější z toho důvodu, že mají málokdy zboží stejných značek a hmotností. V každém případě je však nakupování pomocí počítače dostupnou a pohodlnou záležitostí. Některé virtuální prodejny už pomalu začínají silně konkurovat supermarketům díky široké nabídce potravinářského, drogistického i jiného zboží.

Ačkoli se některé obchody zaměřují spíš na trvanlivé potraviny, jiné už se odhodlaly prodávat i balené maso a jiné výrobky, které rychle a snadno podléhají zkáze. V tabulce čtenáři najdou porovnání cen pěti www obchodů, které bylo možné nalézt při pečlivém pátrání na internetu.

Z-MARKET

MULTIMARKET

PAUKERT GASTRO
s.r.o.

MESSENGER DO DOMU
s.r.o.

DONÁŠKOVÁ SLUŽBA L.R.

Mléko polotučné

16,60 (Tatra)

17,90 (Kunín)

16,54 (Kunín)

18,90 (?)

15,90 (?)

Pivo Gambrinus 10°, 0,5 l, sklo

9,90

12,90

10,38

11,90

10,--

Džus Toma pomeranč, 100%, 1 l

23,50

22,90

--

24,90

22,50

Čokoláda Milka mléčná, 100g

28,30

26,90

--

31,60

--

Kakao Granko 250 g

--

29,90

25,38

57,20 (jen 400g)

--

Mouka hrubá 1 kg

9,80 (Sedlčanská)

9,50 (Penam)

9,23 (Odkolek)

11,60 (Exessior)

9,50 (?)

Bohemia Chips solené 100 g

15,80

12,90

13,80

16,30

13,90

Vejce 10 ks

31,90

28,20

--

35,--

--

Cukr krystal 1 kg

25,90

25,90

24,02

26,40

24,90

Čaj Pickwick Ceylon, Blend sáčkový, krabička

34,90

33,30

34,61

34,50

33,90


Pramen: internetové stránky prodejen