Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Zákazníci internetu jsou náročnější, vykuky už mohou odhalit i sami

  1:00aktualizováno  1:00
“Zákazníci již řadu marketingových triků e-shopů prohlédli. Chápou, že ´sleva 70 procent z původní ceny´ bývá často pouze imaginární,” tvrdí Petr Václav ml., jeden z majitelů české společnosti levneElektro.cz.

Trend i u internetových e-shopů vede k otevírání vlastních výdejních míst. | foto: levneElektro.cz

Často se tvrdí, že pro tuzemského zákazníka je cena to nejdůležitější. Platí to i u domácích spotřebičů nebo elektroniky?
Český zákazník je na cenu bezpochyby velmi citlivý. Postupně však sledujeme trend odklonu od důrazu na co nejnižší cenu směrem k důvěryhodnosti a kvalitě zázemí prodejce.

Pokud na své nové televizi ušetříte 200 korun, ale za půl roku ji v případě problému nemáte komu dovézt na reklamaci, o úsporu rozhodně nejde. Naštěstí díky celkové osvětě i organizacím jako APEK, tedy Asociace pro elektronickou komerci, téměř mizí podvodné e-shopy, kdy zákazníci své předem zaplacené zboží nikdy nedostali.

Někteří podvodníci však uvádějí certifikaci APEK, aniž by ji získali. Raději si ji ověřte. Na www.apek.cz zadajte do pole pro ověření certifikace internetovou adresu obchodu. A uvidíte.

Češi milují slevové akce v kamenných obchodech, platí to i u e-shopů?
Internetový obchod je obchod jako každý jiný, takže i zde jsou poutače na akce nejnavštěvovanějším prvkem. Zákazníci však již řadu marketingových triků prohlédli a a začínají být vůči takovým akcím imunní. Chápou, že „sleva 70% z původní ceny“ bývá často pouze imaginární.

Slušný e-shop jde cestou opravdových akcí, tedy nikoliv jednodenního zdražení na dvojnásobek ceny produktu a následného vytvoření akce. To dnes naštěstí zákazníkovi rychle prozradí cenové srovnávače, tak jako se to třeba stalo v povánočních výprodejích některým šizuňkům.

Náš obchod má už v názvu přislib cenové politiky společnosti, tedy slovo „levné“, ale přesto se nám daří prodávat velmi dobře i prémiové produkty vyšší cenové kategorie.

Rozdíly v cenách u řady výrobků bývají u e-shopů až propastné, jak je to možné?
Cenová propast může být způsobena několika faktory. Marží, dovozem produktu ze zahraničí za jiných podmínek, ale také například nečistá hra na poli podvodů s DPH. Zejména u některých komodit, jako jsou mobilní telefony, to platí dvojnásob.

Umějí lidé správně zacházet s pořízenými věcmi? Nechybí tam osobní kontakt s prodávajícím, který je na nějaké problémy může upozornit?
Drtivá většina našich zákazníků nemá žádný problém. Chybějící osobní kontakt je pro e-shopy asi největším handicapem. Chyby v použití se vyskytují v zásadě stále stejné, téměř “standardem” jsou například přepravní šrouby ponechané v nově zakoupené pračce. Po jejím spuštění pak zákazník z akustického projevu nové pračky rozhodně radostí neoplývá... Někteří zákazníci bohužel vnímají jen pár důležitých informací pro nákup a nečtou dostatečně pečlivě další, někdy ignorují i návody k použití.

Nabízíte nějakou poradenskou službu, případně jakou formou?
Našim zákazníkům je k dispozici takzvaný technický poradce, který má vedle vlastního odborného rozhledu k dispozici manuály produktů, kontakt na manažery jednotlivých komodit a na samotné výrobce, může tak zákazníkovi předat všechny důležité informace.

Velké internetové obchody nabízejí desítky tisíc položek skladem.

Velké internetové obchody nabízejí desítky tisíc položek skladem.

Změnil se za poslední roky internetový zákazník? Umí se lépe orientovat v nabídce?
Zákazník je čím dál více náročnější, hledá recenze, podrobné popisy a fotografie k produktu, o kterém uvažuje. Vzhledem k šíři sortimentu a technologiím, který každý výrobce nazývá podle svých vlastních pravidel, je pro zákazníka orientace v nabídce komplikovanější. Je na prodejci, aby tuto nabídku dokázal představit a zpřehlednit.

A co internetový obchod, mění se i ten? Využíváte nějaké novinky?
Před několika lety začal trend zakládání sítí výdejních míst, i levneELEKTRO.cz jako jeden z mála e-shopů u nás provozuje vlastní výdejní místa. Aktuálně pracujeme na zcela nové generaci internetového obchodu, plně responzivní pro všechna mobilní zařízení, jež naši návštěvníci využívají stále více. To znamená, že zobrazení stránky bude optimalizováno pro všechny typy mobilů, notebooků, netbooků či tabletů.

Petr Václav ml.

Jeden z majitelů společnosti levneElektro.cz, která byla založena již v roce 1992, v roce 2013 dosáhla obrat více než jednu miliardu korun, jde o ryze českou rodinnou firmu. Nabízí skladem více než 45 tisíc položek, patří mezi tři největší tuzemské internetové prodejce s domácími spotřebiči.

Petr Václav ml.

Petr Václav ml.

Od 1. ledna může kupující do 14 dnů od uzavření smlouvy či od doručení zboží nebo jeho vyzvednutí odstoupit od nákupu, stačí v této lhůtě odeslat oznámení o odstoupení. Využívají, či spíše zneužívají zákazníci tuto možnost?
Využívají, ale pouze ve standardním poměru k objednávkám, shodně jako před změnou občanského zákoníků.

Pokud jde o domácí spotřebiče a elektroniku, o které výrobky je v současné době největší zájem? Změnil se nějak za poslední roky?
Zájem o jednotlivé komodity se mění v průběhu roku podle jejich určení, celkově však lze velkou bílou techniku považovat za stabilní, z aktuálních trendů je zájem o LED televize menších uhlopříček, výkonné vysavače a smartphony.

Víte, jaký je váš typický zákazník, pokud jde o věk, bydliště, příjmovou skupinu?
V loňském roce jsme odeslali našim zákazníkům přes 250 000 kusů zboží. Z toho objemu bylo 52 procent mužů a 48 procent žen. Statisticky “typický” zákazník je muž z Prahy, 35 let, střední příjmová skupina, se zájmem o filmy a dnes tak populární vaření.

Kam podle vás směřuje vývoj u internetového prodeje?
V České republice působí přes 37 000 e-shopů různé velikosti a kvality. To číslo je na počet obyvatel světově rekordní a dlouhodobě neudržitelné. Vývoj vede jednoznačně k pročištění a konsolidaci trhu, v případě příchodu globálních internetových hráčů pak ke specializaci a odbornosti.

Autor:




Nejčtenější

Gramofon G3 ClassiC z habru. Krása a struktura tohoto českého dřeva autory...
Gramofon slouží v interiéru jako socha aneb terapie vinylovou deskou

Dokonalý zvuk a krása jako přidaná hodnota reprezentují výrobky rodinné firmy 440 Audio, kterou založil Tomáš Jiráček. Zejména nová řada gramofonů Art působí v...  celý článek

Na ulici hledí strohá betonová fasáda, s černým vchodem a rámem balkonu.
Zepředu nic moc. Zezadu neuvěřitelný dům pro rodinu plný překvapení

Pařížský domek si hraje s okolím. Za skromnou uliční fasádou se skrývá přívětivé nádvoří a s ním překvapení, rodinný městský dům pokračuje dalším, větším a...  celý článek

Stavba je od roku 1975 památkově chráněná. Výškový dům je nyní na prodej za dva...
Unikátní dům. Betonovou věž si před 138 lety postavil výstřední soudce

Věž Sway Tower vysoká 66 metrů z roku 1879 stojí v anglickém přístavním městě Lymingtonu. Pokud milujete netradiční bydlení, výšky a daleké výhledy do krajiny,...  celý článek

1
Sousedka je při sexu moc hlučná. Nejsem puritánka, ale vše má své meze

Bydlíme v nájemním bytě, sousedé nad námi mají i několikrát denně sex a žena vždy křičí a je velmi hlučná. Ze začátku jsem si říkala, zda se v bytě nad námi...  celý článek

V přízemním domku uprostřed krásné přírody žijí mladí majitelé od roku 2015.
Radost z terasy jim „kazí“ slunce a vítr. Čeho je moc, toho je příliš

Postavením domu starosti s bydlením nekončí. Majitelé musí řešit zahradu, ale také místo, kde si užijí zasloužený odpočinek. Ideálním řešením bývá terasa s...  celý článek

Další z rubriky

Teplotní sondy dovolují připravit pečínku právě tak, jak potřebujete.
Kdo vyhrál kombinovanou troubu za 38 tisíc v naší soutěži

Možná máte už napečené všechny druhy cukroví a čekáte jen na dárky od Ježíška. Jeden velký určitě udělá radost hned ve třech rodinách. Protože vyhrát...  celý článek

Digestoř by měla zvládnout vyměnit vzduch v místnosti pět až desetkrát za...
Hlučná myčka je dnes mýtus, za hluk digestoře může často její instalace

Spojení kuchyně a obývacího pokoje vyvolává v mnohých lidech averzi. Mají dvě hlavní výhrady: hluk kuchyňských spotřebičů a odér z vaření. Jenže vycházejí z...  celý článek

Myčky se už staly nedílnou součástí moderní domácnosti. Šetří čas, vodu,...
Od myček můžete chtít nízkou spotřebu i vyvářku lahví. Kdo je vyhrál

Mytí nádobí už svěřuje většina domácností myčce. Je to logické: ušetří se tak až 60 procent vody a přibližně stejně energie nutné na její ohřev. A v kuchyni je...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.