Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Zákazníci internetu jsou náročnější, vykuky už mohou odhalit i sami

  1:00aktualizováno  1:00
“Zákazníci již řadu marketingových triků e-shopů prohlédli. Chápou, že ´sleva 70 procent z původní ceny´ bývá často pouze imaginární,” tvrdí Petr Václav ml., jeden z majitelů české společnosti levneElektro.cz.

Trend i u internetových e-shopů vede k otevírání vlastních výdejních míst. | foto: levneElektro.cz

Často se tvrdí, že pro tuzemského zákazníka je cena to nejdůležitější. Platí to i u domácích spotřebičů nebo elektroniky?
Český zákazník je na cenu bezpochyby velmi citlivý. Postupně však sledujeme trend odklonu od důrazu na co nejnižší cenu směrem k důvěryhodnosti a kvalitě zázemí prodejce.

Pokud na své nové televizi ušetříte 200 korun, ale za půl roku ji v případě problému nemáte komu dovézt na reklamaci, o úsporu rozhodně nejde. Naštěstí díky celkové osvětě i organizacím jako APEK, tedy Asociace pro elektronickou komerci, téměř mizí podvodné e-shopy, kdy zákazníci své předem zaplacené zboží nikdy nedostali.

Někteří podvodníci však uvádějí certifikaci APEK, aniž by ji získali. Raději si ji ověřte. Na www.apek.cz zadajte do pole pro ověření certifikace internetovou adresu obchodu. A uvidíte.

Češi milují slevové akce v kamenných obchodech, platí to i u e-shopů?
Internetový obchod je obchod jako každý jiný, takže i zde jsou poutače na akce nejnavštěvovanějším prvkem. Zákazníci však již řadu marketingových triků prohlédli a a začínají být vůči takovým akcím imunní. Chápou, že „sleva 70% z původní ceny“ bývá často pouze imaginární.

Slušný e-shop jde cestou opravdových akcí, tedy nikoliv jednodenního zdražení na dvojnásobek ceny produktu a následného vytvoření akce. To dnes naštěstí zákazníkovi rychle prozradí cenové srovnávače, tak jako se to třeba stalo v povánočních výprodejích některým šizuňkům.

Náš obchod má už v názvu přislib cenové politiky společnosti, tedy slovo „levné“, ale přesto se nám daří prodávat velmi dobře i prémiové produkty vyšší cenové kategorie.

Rozdíly v cenách u řady výrobků bývají u e-shopů až propastné, jak je to možné?
Cenová propast může být způsobena několika faktory. Marží, dovozem produktu ze zahraničí za jiných podmínek, ale také například nečistá hra na poli podvodů s DPH. Zejména u některých komodit, jako jsou mobilní telefony, to platí dvojnásob.

Umějí lidé správně zacházet s pořízenými věcmi? Nechybí tam osobní kontakt s prodávajícím, který je na nějaké problémy může upozornit?
Drtivá většina našich zákazníků nemá žádný problém. Chybějící osobní kontakt je pro e-shopy asi největším handicapem. Chyby v použití se vyskytují v zásadě stále stejné, téměř “standardem” jsou například přepravní šrouby ponechané v nově zakoupené pračce. Po jejím spuštění pak zákazník z akustického projevu nové pračky rozhodně radostí neoplývá... Někteří zákazníci bohužel vnímají jen pár důležitých informací pro nákup a nečtou dostatečně pečlivě další, někdy ignorují i návody k použití.

Nabízíte nějakou poradenskou službu, případně jakou formou?
Našim zákazníkům je k dispozici takzvaný technický poradce, který má vedle vlastního odborného rozhledu k dispozici manuály produktů, kontakt na manažery jednotlivých komodit a na samotné výrobce, může tak zákazníkovi předat všechny důležité informace.

Velké internetové obchody nabízejí desítky tisíc položek skladem.

Velké internetové obchody nabízejí desítky tisíc položek skladem.

Změnil se za poslední roky internetový zákazník? Umí se lépe orientovat v nabídce?
Zákazník je čím dál více náročnější, hledá recenze, podrobné popisy a fotografie k produktu, o kterém uvažuje. Vzhledem k šíři sortimentu a technologiím, který každý výrobce nazývá podle svých vlastních pravidel, je pro zákazníka orientace v nabídce komplikovanější. Je na prodejci, aby tuto nabídku dokázal představit a zpřehlednit.

A co internetový obchod, mění se i ten? Využíváte nějaké novinky?
Před několika lety začal trend zakládání sítí výdejních míst, i levneELEKTRO.cz jako jeden z mála e-shopů u nás provozuje vlastní výdejní místa. Aktuálně pracujeme na zcela nové generaci internetového obchodu, plně responzivní pro všechna mobilní zařízení, jež naši návštěvníci využívají stále více. To znamená, že zobrazení stránky bude optimalizováno pro všechny typy mobilů, notebooků, netbooků či tabletů.

Petr Václav ml.

Jeden z majitelů společnosti levneElektro.cz, která byla založena již v roce 1992, v roce 2013 dosáhla obrat více než jednu miliardu korun, jde o ryze českou rodinnou firmu. Nabízí skladem více než 45 tisíc položek, patří mezi tři největší tuzemské internetové prodejce s domácími spotřebiči.

Petr Václav ml.

Petr Václav ml.

Od 1. ledna může kupující do 14 dnů od uzavření smlouvy či od doručení zboží nebo jeho vyzvednutí odstoupit od nákupu, stačí v této lhůtě odeslat oznámení o odstoupení. Využívají, či spíše zneužívají zákazníci tuto možnost?
Využívají, ale pouze ve standardním poměru k objednávkám, shodně jako před změnou občanského zákoníků.

Pokud jde o domácí spotřebiče a elektroniku, o které výrobky je v současné době největší zájem? Změnil se nějak za poslední roky?
Zájem o jednotlivé komodity se mění v průběhu roku podle jejich určení, celkově však lze velkou bílou techniku považovat za stabilní, z aktuálních trendů je zájem o LED televize menších uhlopříček, výkonné vysavače a smartphony.

Víte, jaký je váš typický zákazník, pokud jde o věk, bydliště, příjmovou skupinu?
V loňském roce jsme odeslali našim zákazníkům přes 250 000 kusů zboží. Z toho objemu bylo 52 procent mužů a 48 procent žen. Statisticky “typický” zákazník je muž z Prahy, 35 let, střední příjmová skupina, se zájmem o filmy a dnes tak populární vaření.

Kam podle vás směřuje vývoj u internetového prodeje?
V České republice působí přes 37 000 e-shopů různé velikosti a kvality. To číslo je na počet obyvatel světově rekordní a dlouhodobě neudržitelné. Vývoj vede jednoznačně k pročištění a konsolidaci trhu, v případě příchodu globálních internetových hráčů pak ke specializaci a odbornosti.

Autor:


Témata: Slevy


Nejčtenější

Pohled na částečně rozebraný dům. Postup odstraňování konstrukcí je náročný...
Bourat, nebo rekonstruovat. Co dělat, když si koupím starý rodinný dům

Všechny příběhy majitelů starých nemovitostí mají stejný začátek. Při nákupu rodinného domu se museli rozhodnout rychle. A to bez ohledu na to, zda jej budou...  celý článek

Rekonstrukce bytu v panelovém domě láká k mnoha změnám, vždy je však nutné...
Chtějí vybourat všechny příčky v bytě. Záleží však na statikovi

Mladý pár si koupil byt 3+1 v panelovém domě a chtěl by jej radikálně změnit, protože počítá s dětmi a současný stav nepovažuje za vhodný. Manželé jsou ochotni...  celý článek

Dům stojí v romantickém prostředí oblíbeného britského národního parku Broads.
Pro štěstí dětí udělají všechno. Dcerám postavili luxusní letní sídlo

Manželé a architekti Patrick a Claire Michellovi postavili pro své dvě dcerky velkorysou vilu, která se zrcadlí ve vodní hladině. Výstavbě vysněného domu v...  celý článek

Velká koupelna si mohla dovolit i velkou vanu.
Majitelé měli v koupelně jasno: přáli si velkou vanu, ale také pisoár

Mladí manželé se dvěma dětmi si postavili dům v zahrádkářské oblasti s nádherným výhledem do lesa a úžasnou zahradou, kterou postupně dokončují. Poslední v...  celý článek

Zahradní výzdoba nemusí vždy znamenat tradiční květiny nebo keře...
Neobvyklá zahrada je plná robotů, mimozemšťanů i nahých figurín

Tak jako Karlův most patří k Praze, podobně neoddělitelnou součástí rodinných domů v Kalifornii jsou zelené plochy před budovami i za nimi. Nepodobají se sice...  celý článek

Další z rubriky

Spojením kuchyně s obývacím pokojem výrazně vzrostly požadavky na omezení...
Co a kdo může za pískání indukční varné desky či hlučnou chladničku

Někomu nevadí žádný hluk, jiného znervózňuje i pouhé pískání hrnce na indukční varné desce. Ta přitom nemusí být vůbec na vině, stejně tak jako chladnička,...  celý článek

Nové sušičky ProTex Plus dokážou přizpůsobit otáčení bubnu tak, aby oděv zůstal...
Do pračky nebo sušičky můžete dát vlněný svetr i hedvábnou halenku

Na ruční praní můžete zapomenout. I velmi jemné prádlo nebo oblečení z choulostivých materiálů lze dnes už prát a sušit ve spotřebičích, které nabízejí vhodné...  celý článek

K troubě se nemá uživatel zbytečně ohýbat, je to nepohodlné a navíc není dobře...
Proč se nemáme ohýbat k troubě, ani když uvnitř voní pečínka či koláč

Bolavá záda a hlavně hodiny strávené v kuchyni. Výsledek? Rodina přejedená vánočním cukrovím. I to bývá výsledek nastavených večerů, kdy se maminka obětuje a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.