Nákladové nádraží Žižkov v Praze

Nákladové nádraží Žižkov v Praze | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Squat, ateliéry, demolice. Co bude s nákladovým nádražím na Žižkově?

  • 53
Bezcenná budova určená k demolici. Nebo také cenná kulturní památka. Nákladové nádraží Žižkov bojuje o přežití. Zda se funkcionalistická budova ze 30. let skutečně stane kulturní památkou, definitivně rozhodne ministr kultury Jiří Besser. České dráhy jsou proti, jinak se obrátí na soud.

Nejdřív to vypadalo jasně: funkcionalistická budova nádraží ze třicátých let se zbourá a na jejím pozemku a dalších tisících metrech v okolí vyroste nová čtvrť, v níž bude žít až 15 tisíc lidí.

Jenže proti se postavilo občanské sdružení Tady není developerovo, jehož snahu podpořilo sdružení Klub za starou Prahu i uznávaný historik architektury Zdeněk Lukeš.

"Takové objekty bychom měli chránit. Podobný případ v minulosti řešili v Paříži, kdy si nevěděli rady s nádražím Orsay. Nezbourali ho a nakonec se z něj stala slavná galerie, která je jedním z nejnavštěvovanějších míst Paříže," říká Lukeš.

24. ledna 2011

Občanské sdružení zprovoznilo internetové stránky, kde je i petice na podporu jeho zachování. Pro záchranu nádraží je i ministerstvo kultury, které budovu v prosinci prohlásilo za památku.

Jenže společnost Žižkov Station Development složená z Českých drah a firmy Sekyra Group se proti němu odvolala. Stejně se zachovala i radnice Prahy 3, která demolici nádraží podporuje

Radnice Prahy 3 se bojí, že se nádraží stane squatem

"Pro nás je podstatné, že nikdo nemá reálnou vizi využití této budovy. Ministerstvo kultury nemá žádnou a České dráhy se vyjádřily, že do ní investovat nebudou. Obáváme se toho, že se stane squatem a bydlištěm bezdomovců, což bezpečnosti Žižkova nepřidá," řekl mluvčí radnice Jan Sotona, podle něhož by se v případě zachování nádraží zkomplikovalo i zamýšlené dopravní napojení Žižkova na Pražský okruh.

Podle sdružení ale není potřeba hlavní budovu kvůli prodloužení čtyřproudé Olšanské ulice bourat. "Je možné ji do nového projektu zapojit. Umím si představit, že by šla zakopat pod zem nebo by budovu nádraží mohla objet z obou stran," uvedl Lukeš.

Lukeš navrhuje, že nádraží by během deseti až patnácti let mohlo sloužit jako depozitáře, výstavní prostory, ateliéry, kavárny nebo kanceláře.

Bude-li nádraží kulturní památkou, dojde na soud

Odvoláním developerské firmy a radnice se tento týden bude zabývat takzvaná rozkladová komise ministerstva kultury složená z právníků.

"Jejich prací není posuzování architektonické hodnoty. Budou zkoumat, zda byly splněny všechny náležitosti k tomu, aby nádraží bylo prohlášeno památkou na základě památkového zákona," vysvětlil mluvčí ministerstva Stanislav Brunclík.

Názor právníků bude poté předložen ministrovi kultury Jiřímu Besserovi, který rozhodne. "Pokud by ministr trval na tom, že nádraží bude památkou, určitě podáme žalobu," řekl Radek Joklík z tiskového oddělení Českých drah.

Současný letecký pohled na nákladové nádraží Žižkov

České dráhy nemají stovky milionů na obnovu

České dráhy přestavbu nádraží jako reálnou nevidí. Je to vyzděná železobetonová konstrukce, která je skladem.

"Bez velkých stavebních zásahů z toho nikdy nic nebude. Jenže v tu chvíli ztratí oceňované architektonické prvky. A to nemluvíme o investicích ve stovkách milionů korun. Je možné, že se bavíme o miliardách. Není tam topení, klimatizace, okna..." dodává Joklík.

Podle něj hrozí, že případná kulturní památka bude jen obřím betonovým pomníkem. "Stát jako stoprocentní vlastník drah nemá na to, aby investoval do skladiště," uvedl Joklík.

CO BY MĚLO VZNIKNOUT NA ŽIŽKOVĚ

Společnost Sekyra Group a další developeři plánují na Žižkově postavit čtvrť pro 15 tisíc lidí. Součástí má být i park. Zároveň má jít středem obrovského pozemku čtyřproudá komunikace, která naváže na Olšanskou ulici. Tramvaje by po ní mohly jezdit až na Jarov. Žižkov by se díky této komunikaci napojil na Pražský okruh. Se zachováním funkcionalistické budovy nádraží se nepočítá. Termín zahájení stavby je neznámý.

Takto by měla vypadat realizace projektu Žižkov City v místech dnešního nákladového nádraží v Praze 3