Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Squat, ateliéry, demolice. Co bude s nákladovým nádražím na Žižkově?

  1:00aktualizováno  1:00
Bezcenná budova určená k demolici. Nebo také cenná kulturní památka. Nákladové nádraží Žižkov bojuje o přežití. Zda se funkcionalistická budova ze 30. let skutečně stane kulturní památkou, definitivně rozhodne ministr kultury Jiří Besser. České dráhy jsou proti, jinak se obrátí na soud.

Nákladové nádraží Žižkov v Praze | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Nejdřív to vypadalo jasně: funkcionalistická budova nádraží ze třicátých let se zbourá a na jejím pozemku a dalších tisících metrech v okolí vyroste nová čtvrť, v níž bude žít až 15 tisíc lidí.

Jenže proti se postavilo občanské sdružení Tady není developerovo, jehož snahu podpořilo sdružení Klub za starou Prahu i uznávaný historik architektury Zdeněk Lukeš.

"Takové objekty bychom měli chránit. Podobný případ v minulosti řešili v Paříži, kdy si nevěděli rady s nádražím Orsay. Nezbourali ho a nakonec se z něj stala slavná galerie, která je jedním z nejnavštěvovanějších míst Paříže," říká Lukeš.

Občanské sdružení zprovoznilo internetové stránky, kde je i petice na podporu jeho zachování. Pro záchranu nádraží je i ministerstvo kultury, které budovu v prosinci prohlásilo za památku.

Jenže společnost Žižkov Station Development složená z Českých drah a firmy Sekyra Group se proti němu odvolala. Stejně se zachovala i radnice Prahy 3, která demolici nádraží podporuje

Radnice Prahy 3 se bojí, že se nádraží stane squatem

"Pro nás je podstatné, že nikdo nemá reálnou vizi využití této budovy. Ministerstvo kultury nemá žádnou a České dráhy se vyjádřily, že do ní investovat nebudou. Obáváme se toho, že se stane squatem a bydlištěm bezdomovců, což bezpečnosti Žižkova nepřidá," řekl mluvčí radnice Jan Sotona, podle něhož by se v případě zachování nádraží zkomplikovalo i zamýšlené dopravní napojení Žižkova na Pražský okruh.

Podle sdružení ale není potřeba hlavní budovu kvůli prodloužení čtyřproudé Olšanské ulice bourat. "Je možné ji do nového projektu zapojit. Umím si představit, že by šla zakopat pod zem nebo by budovu nádraží mohla objet z obou stran," uvedl Lukeš.

Lukeš navrhuje, že nádraží by během deseti až patnácti let mohlo sloužit jako depozitáře, výstavní prostory, ateliéry, kavárny nebo kanceláře.

Bude-li nádraží kulturní památkou, dojde na soud

Odvoláním developerské firmy a radnice se tento týden bude zabývat takzvaná rozkladová komise ministerstva kultury složená z právníků.

"Jejich prací není posuzování architektonické hodnoty. Budou zkoumat, zda byly splněny všechny náležitosti k tomu, aby nádraží bylo prohlášeno památkou na základě památkového zákona," vysvětlil mluvčí ministerstva Stanislav Brunclík.

Názor právníků bude poté předložen ministrovi kultury Jiřímu Besserovi, který rozhodne. "Pokud by ministr trval na tom, že nádraží bude památkou, určitě podáme žalobu," řekl Radek Joklík z tiskového oddělení Českých drah.

Současný letecký pohled na nákladové nádraží Žižkov

Současný letecký pohled na nákladové nádraží Žižkov

České dráhy nemají stovky milionů na obnovu

České dráhy přestavbu nádraží jako reálnou nevidí. Je to vyzděná železobetonová konstrukce, která je skladem.

"Bez velkých stavebních zásahů z toho nikdy nic nebude. Jenže v tu chvíli ztratí oceňované architektonické prvky. A to nemluvíme o investicích ve stovkách milionů korun. Je možné, že se bavíme o miliardách. Není tam topení, klimatizace, okna..." dodává Joklík.

Podle něj hrozí, že případná kulturní památka bude jen obřím betonovým pomníkem. "Stát jako stoprocentní vlastník drah nemá na to, aby investoval do skladiště," uvedl Joklík.

CO BY MĚLO VZNIKNOUT NA ŽIŽKOVĚ

Společnost Sekyra Group a další developeři plánují na Žižkově postavit čtvrť pro 15 tisíc lidí. Součástí má být i park. Zároveň má jít středem obrovského pozemku čtyřproudá komunikace, která naváže na Olšanskou ulici. Tramvaje by po ní mohly jezdit až na Jarov. Žižkov by se díky této komunikaci napojil na Pražský okruh. Se zachováním funkcionalistické budovy nádraží se nepočítá. Termín zahájení stavby je neznámý.

Takto by měla vypadat realizace projektu Žižkov City v místech dnešního nákladového nádraží v Praze 3

Takto by měla vypadat realizace projektu Žižkov City v místech dnešního nákladového nádraží v Praze 3





Nejčtenější

Nadzemní dráha vede šestým až osmým patrem domu.
Vlak jede středem 19patrového bytového domu. Obyvatelé jsou nadšeni

V Čchung-čchingu na jihovýchodě Číny vyřešili nadzemní dráhu po svém. Nezastavil je ani dům o 19 patrech stojící v cestě a vlakovou tratí ho prostě...  celý článek

Lamely z kvalitního kompozitu mívají záruku až 25 let. Nevadí jim ani výkyvy
Podvodníci falšují i materiál na terasy. Jak nenarazit

Jaro, slunce, pohoda. Kdo má dům, užívá si ji hlavně na zahradě a pak také na terase u domu. Při jejím pořizování je třeba zvážit výběr materiálů i ochotu...  celý článek

Dostatek přirozeného denního světla a propojení interiéru s exteriérem celý...
Kuchyň z černého dubu, stůl z betonu. Moderní byt je přesto útulný

Nestává se často, aby byt v novostavbě dispozičně odpovídal individuálním nárokům investorů. A už vůbec není běžné, že i když jejich hlavní požadavek zní...  celý článek

Nová koupelna je mnohem světlejší a působí elegantně.
Za tři dny a čtyři tisíce korun proměnila starou koupelnu k nepoznání

Barbora se vrhla na proměnu koupelny, která byla celá obložena dlaždicemi zvanými kůže. Ty prostoru vládly téměř 30 let. Byly na podlaze, vaně i všech stěnách...  celý článek

Další z rubriky

Dům graduje směrem k jihu a ze svahu dolů k zahradě s terasou a bazénem. Jižní...
Bydleli v paneláku, proto si přáli dům, který bude hýřit originalitou

Hlavní kritérium, které rozhodovalo o výběru pozemku pro stavbu domu, byl výhled. A co se týče výběru architekta, nejdůležitější byla pro rodinu investora...  celý článek

Nadzemní dráha vede šestým až osmým patrem domu.
Vlak jede středem 19patrového bytového domu. Obyvatelé jsou nadšeni

V Čchung-čchingu na jihovýchodě Číny vyřešili nadzemní dráhu po svém. Nezastavil je ani dům o 19 patrech stojící v cestě a vlakovou tratí ho prostě...  celý článek

Legionářské vlaky se používaly v letech 1918 - 1920 na transsibiřské magistrále...
Bydlí ve vagonu z legiovlaku. Stavba přišla na milion, vydrží 60 let

Michala, který rád cestuje, nelákalo klasické bydlení. Řešení však rozhodně neviděl v mobilheimu z plastu, na jehož výrobu se používá spousta chemie. Zvolil...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.