Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Squat, ateliéry, demolice. Co bude s nákladovým nádražím na Žižkově?

  1:00aktualizováno  1:00
Bezcenná budova určená k demolici. Nebo také cenná kulturní památka. Nákladové nádraží Žižkov bojuje o přežití. Zda se funkcionalistická budova ze 30. let skutečně stane kulturní památkou, definitivně rozhodne ministr kultury Jiří Besser. České dráhy jsou proti, jinak se obrátí na soud.

Nákladové nádraží Žižkov v Praze | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Nejdřív to vypadalo jasně: funkcionalistická budova nádraží ze třicátých let se zbourá a na jejím pozemku a dalších tisících metrech v okolí vyroste nová čtvrť, v níž bude žít až 15 tisíc lidí.

Jenže proti se postavilo občanské sdružení Tady není developerovo, jehož snahu podpořilo sdružení Klub za starou Prahu i uznávaný historik architektury Zdeněk Lukeš.

"Takové objekty bychom měli chránit. Podobný případ v minulosti řešili v Paříži, kdy si nevěděli rady s nádražím Orsay. Nezbourali ho a nakonec se z něj stala slavná galerie, která je jedním z nejnavštěvovanějších míst Paříže," říká Lukeš.

Občanské sdružení zprovoznilo internetové stránky, kde je i petice na podporu jeho zachování. Pro záchranu nádraží je i ministerstvo kultury, které budovu v prosinci prohlásilo za památku.

Jenže společnost Žižkov Station Development složená z Českých drah a firmy Sekyra Group se proti němu odvolala. Stejně se zachovala i radnice Prahy 3, která demolici nádraží podporuje

Radnice Prahy 3 se bojí, že se nádraží stane squatem

"Pro nás je podstatné, že nikdo nemá reálnou vizi využití této budovy. Ministerstvo kultury nemá žádnou a České dráhy se vyjádřily, že do ní investovat nebudou. Obáváme se toho, že se stane squatem a bydlištěm bezdomovců, což bezpečnosti Žižkova nepřidá," řekl mluvčí radnice Jan Sotona, podle něhož by se v případě zachování nádraží zkomplikovalo i zamýšlené dopravní napojení Žižkova na Pražský okruh.

Podle sdružení ale není potřeba hlavní budovu kvůli prodloužení čtyřproudé Olšanské ulice bourat. "Je možné ji do nového projektu zapojit. Umím si představit, že by šla zakopat pod zem nebo by budovu nádraží mohla objet z obou stran," uvedl Lukeš.

Lukeš navrhuje, že nádraží by během deseti až patnácti let mohlo sloužit jako depozitáře, výstavní prostory, ateliéry, kavárny nebo kanceláře.

Bude-li nádraží kulturní památkou, dojde na soud

Odvoláním developerské firmy a radnice se tento týden bude zabývat takzvaná rozkladová komise ministerstva kultury složená z právníků.

"Jejich prací není posuzování architektonické hodnoty. Budou zkoumat, zda byly splněny všechny náležitosti k tomu, aby nádraží bylo prohlášeno památkou na základě památkového zákona," vysvětlil mluvčí ministerstva Stanislav Brunclík.

Názor právníků bude poté předložen ministrovi kultury Jiřímu Besserovi, který rozhodne. "Pokud by ministr trval na tom, že nádraží bude památkou, určitě podáme žalobu," řekl Radek Joklík z tiskového oddělení Českých drah.

Současný letecký pohled na nákladové nádraží Žižkov.

Současný letecký pohled na nákladové nádraží Žižkov

České dráhy nemají stovky milionů na obnovu

České dráhy přestavbu nádraží jako reálnou nevidí. Je to vyzděná železobetonová konstrukce, která je skladem.

"Bez velkých stavebních zásahů z toho nikdy nic nebude. Jenže v tu chvíli ztratí oceňované architektonické prvky. A to nemluvíme o investicích ve stovkách milionů korun. Je možné, že se bavíme o miliardách. Není tam topení, klimatizace, okna..." dodává Joklík.

Podle něj hrozí, že případná kulturní památka bude jen obřím betonovým pomníkem. "Stát jako stoprocentní vlastník drah nemá na to, aby investoval do skladiště," uvedl Joklík.

CO BY MĚLO VZNIKNOUT NA ŽIŽKOVĚ

Společnost Sekyra Group a další developeři plánují na Žižkově postavit čtvrť pro 15 tisíc lidí. Součástí má být i park. Zároveň má jít středem obrovského pozemku čtyřproudá komunikace, která naváže na Olšanskou ulici. Tramvaje by po ní mohly jezdit až na Jarov. Žižkov by se díky této komunikaci napojil na Pražský okruh. Se zachováním funkcionalistické budovy nádraží se nepočítá. Termín zahájení stavby je neznámý.

Takto by měla vypadat realizace projektu Žižkov City v místech dnešního nákladového nádraží v Praze 3

Takto by měla vypadat realizace projektu Žižkov City v místech dnešního nákladového nádraží v Praze 3





Nejčtenější

Křehkost geometrické industriální stavbě dodávají subtilní prvky kovových...
Sedm rodin na 235 metrech čtverečních. V Japonsku žádný problém

Japonský hudebník Katsuhiro Honda získal starý dům ve městě Saitama na ostrově Honšú. S pomocí architektonického studia Eureka nemovitost přestavěl na moderní...  celý článek

Tenká dlažba se po pěti letech používání „loupe“ jako perník.
Kdo šetří na dlažbě do exteriéru, může se pěkně spálit. Podívejte se

Kupovat levné věci se nevyplácí, o tom se bohužel přesvědčil i čtenář Lubor. Se svým příběhem se tak alespoň přihlásil do naší soutěže Léto na nové terase či s...  celý článek

Bill věří, že se mu podaří všechny knihy přestěhovat a k prodeji nabídne pouze...
Dům pro vášnivé čtenáře je na prodej s knihovnou pro 10 tisíc svazků

Jane a Bill Moyleovi shromáždili během svého života velké množství knih. Jejich dům nedaleko anglického města Kington se postupně zaplnil deseti tisíci svazky....  celý článek

Spirály. Dostatek světla, příjemné barvy a ladné křivky jsou potřeba v Nové...
Prozářená architektura. Most v poušti i ladné křivky psychiatrie

Světové stavby posledních let, které si nejlépe poradily se světlem a pohrály si s osvětlením. Většina z nich získala nominaci či zvítězila v prestižních...  celý článek

Z visuté terasy je nádherný výhled na řeku a okolí.
Mají visutou terasu a kamenné schody. Ty zničily záda i kamarádům

Na stavbě domu se často podílí celá rodina i spousta přátel, jsou však okamžiky, kdy se bez této pomoci neobejde ani zdánlivě jednoduchá stavba terasy. To je i...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.