Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Squat, ateliéry, demolice. Co bude s nákladovým nádražím na Žižkově?

  1:00aktualizováno  1:00
Bezcenná budova určená k demolici. Nebo také cenná kulturní památka. Nákladové nádraží Žižkov bojuje o přežití. Zda se funkcionalistická budova ze 30. let skutečně stane kulturní památkou, definitivně rozhodne ministr kultury Jiří Besser. České dráhy jsou proti, jinak se obrátí na soud.

Nákladové nádraží Žižkov v Praze | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Nejdřív to vypadalo jasně: funkcionalistická budova nádraží ze třicátých let se zbourá a na jejím pozemku a dalších tisících metrech v okolí vyroste nová čtvrť, v níž bude žít až 15 tisíc lidí.

Jenže proti se postavilo občanské sdružení Tady není developerovo, jehož snahu podpořilo sdružení Klub za starou Prahu i uznávaný historik architektury Zdeněk Lukeš.

"Takové objekty bychom měli chránit. Podobný případ v minulosti řešili v Paříži, kdy si nevěděli rady s nádražím Orsay. Nezbourali ho a nakonec se z něj stala slavná galerie, která je jedním z nejnavštěvovanějších míst Paříže," říká Lukeš.

Občanské sdružení zprovoznilo internetové stránky, kde je i petice na podporu jeho zachování. Pro záchranu nádraží je i ministerstvo kultury, které budovu v prosinci prohlásilo za památku.

Jenže společnost Žižkov Station Development složená z Českých drah a firmy Sekyra Group se proti němu odvolala. Stejně se zachovala i radnice Prahy 3, která demolici nádraží podporuje

Radnice Prahy 3 se bojí, že se nádraží stane squatem

"Pro nás je podstatné, že nikdo nemá reálnou vizi využití této budovy. Ministerstvo kultury nemá žádnou a České dráhy se vyjádřily, že do ní investovat nebudou. Obáváme se toho, že se stane squatem a bydlištěm bezdomovců, což bezpečnosti Žižkova nepřidá," řekl mluvčí radnice Jan Sotona, podle něhož by se v případě zachování nádraží zkomplikovalo i zamýšlené dopravní napojení Žižkova na Pražský okruh.

Podle sdružení ale není potřeba hlavní budovu kvůli prodloužení čtyřproudé Olšanské ulice bourat. "Je možné ji do nového projektu zapojit. Umím si představit, že by šla zakopat pod zem nebo by budovu nádraží mohla objet z obou stran," uvedl Lukeš.

Lukeš navrhuje, že nádraží by během deseti až patnácti let mohlo sloužit jako depozitáře, výstavní prostory, ateliéry, kavárny nebo kanceláře.

Bude-li nádraží kulturní památkou, dojde na soud

Odvoláním developerské firmy a radnice se tento týden bude zabývat takzvaná rozkladová komise ministerstva kultury složená z právníků.

"Jejich prací není posuzování architektonické hodnoty. Budou zkoumat, zda byly splněny všechny náležitosti k tomu, aby nádraží bylo prohlášeno památkou na základě památkového zákona," vysvětlil mluvčí ministerstva Stanislav Brunclík.

Názor právníků bude poté předložen ministrovi kultury Jiřímu Besserovi, který rozhodne. "Pokud by ministr trval na tom, že nádraží bude památkou, určitě podáme žalobu," řekl Radek Joklík z tiskového oddělení Českých drah.

Současný letecký pohled na nákladové nádraží Žižkov.

Současný letecký pohled na nákladové nádraží Žižkov

České dráhy nemají stovky milionů na obnovu

České dráhy přestavbu nádraží jako reálnou nevidí. Je to vyzděná železobetonová konstrukce, která je skladem.

"Bez velkých stavebních zásahů z toho nikdy nic nebude. Jenže v tu chvíli ztratí oceňované architektonické prvky. A to nemluvíme o investicích ve stovkách milionů korun. Je možné, že se bavíme o miliardách. Není tam topení, klimatizace, okna..." dodává Joklík.

Podle něj hrozí, že případná kulturní památka bude jen obřím betonovým pomníkem. "Stát jako stoprocentní vlastník drah nemá na to, aby investoval do skladiště," uvedl Joklík.

CO BY MĚLO VZNIKNOUT NA ŽIŽKOVĚ

Společnost Sekyra Group a další developeři plánují na Žižkově postavit čtvrť pro 15 tisíc lidí. Součástí má být i park. Zároveň má jít středem obrovského pozemku čtyřproudá komunikace, která naváže na Olšanskou ulici. Tramvaje by po ní mohly jezdit až na Jarov. Žižkov by se díky této komunikaci napojil na Pražský okruh. Se zachováním funkcionalistické budovy nádraží se nepočítá. Termín zahájení stavby je neznámý.

Takto by měla vypadat realizace projektu Žižkov City v místech dnešního nákladového nádraží v Praze 3

Takto by měla vypadat realizace projektu Žižkov City v místech dnešního nákladového nádraží v Praze 3





Nejčtenější

Mlýn pochází už z roku 1767. Původně dvoupodlažní stavba se během doby...
Unikátní mlýn funguje jako za starých časů, stojí už 250 let

Novou atrakcí pro turisty se v Krkonoších stává Janatův mlýn v Buřanech na Semilsku. Letos slaví 250 let od první zmínky o jeho stavbě, patří mezi národní...  celý článek

Uvnitř třípodlažního domu se čtyřmi ložnicemi a čtyřmi koupelnami je kromě...
Rodinné sídlo se utápí v borovém lese. Snový domov je dokonalým úkrytem

V lesích nedaleko litevského Kaunasu stojí vila s bazénem. Oázu z lakované oceli si nechali postavit manželé se třemi dětmi. Uvnitř domu má rodina prostorný...  celý článek

Prostor v rodinném domě zatím majitelé používají jako sklad.
Ze skladu, jehož dispozice vypadá jako porce pizzy, vznikne garsonka

Malý, ale šikovný. Tak by si představovala své bydlení dvaadvacetiletá Katka. Chce si zrekonstruovat nebytový prostor, který je součástí rodinného domu....  celý článek

Firma vlastní dům od roku 1994. Náklady na projekt dosahují podle společnosti...
Hotovo, parcela je volná. Z domu na Václavském náměstí nic nezůstalo

Na rohu Václavského náměstí a Opletalovy ulice v Praze už skončila demolice nadzemní části rohového domu č. 47. Parcela se připravuje k stavbě skleněného...  celý článek

Hned za vstupem je po pravé straně kuchyňská linka, vlevo šatní skříň, které...
Jak se žije v miniaturním bytě o velikosti vagonového kupé

Zařídit byt s plochou 16 metrů čtverečních pro dvě dospělé osoby byl doslova nadlidský úkol. Architekti se však tohoto úkolu zhostili se ctí.  celý článek

Další z rubriky

Vzorová individuální pasivní dřevostavba firmy Lucern v Levíně u Berouna má...
Konec zmatků v dřevostavbách aneb jednoduchá vysvětlení složitých pojmů

Chcete-li se něco dozvědět o technologii dřevostavby, která se vám líbí, zavalí vás lavina technických pojmů. Abyste se v ní neudusili, pomůže vám slovník těch...  celý článek

Kemp Nedamov stojí na Kokořínsku od 70. let minulého století.
Autokemp Nedamov v Dubé vstal z mrtvých. Oživení pokračuje

Na Kokořínsku stojí od 70. let autokemp Nedamov u Dubé. V roce 2013 se areál zbavil nevyhovujících chatek a nahradil je stylovými domky od architektonického...  celý článek

Nové sídlo společnosti se sběrným dvorem bude mít podobu spirály s vyhlídkou do...
I sběrný dvůr může vypadat jako kultivovaná stavba a pomoci vychovávat

Češi patří v Evropě k těm nejlepším, tedy pokud jde o recyklování odpadů. Dokonce se zajímají i o výchovu. Třeba v Hranicích na Moravě vyroste nový areál...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.