Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Nákladové nádraží Žižkov: byty pro 15 tisíc lidí, nebo kulturní památka?

  1:00aktualizováno  1:00
Ještě nedávno nikdo nepochyboval, že obrovský areál nákladového nádraží v Praze na Žižkově zmizí a na jeho místě vznikne nová rezidenční čtvrť pro 15 tisíc lidí. Může to být jinak. Rozhodnout by se mělo v únoru.

Do plánů totiž na začátku roku výrazně zasáhlo ministerstvo kultury, které budovu nádraží vyhlásilo kulturní památkou. Vedení radnice Prahy 3, České dráhy i developeři jsou však proti.

Developerská firma Sekyra Group s pověřením Českých drah, které jsou majitelem většiny pozemků i budov, podala protest proti rozhodnutí ministerstva formou takzvaného rozkladu. Nesouhlasný dopis ministrovi poslali i radní Prahy 3.

Takto by měla vypadat realizace projektu Žižkov City v místech dnešního nákladového nádraží v Praze 3

Takto by měla vypadat realizace projektu Žižkov City v místech dnešního nákladového nádraží v Praze 3

Rozhodovat se tak bude v únoru, kdy zasedne rozkladová komise ministerstva kultury. "Na základě odborných posudků dospěje k nějakému výsledku. Ten pak předloží ministrovi, který rozhodne,“ vysvětlil Jan Cieslar z tiskového odboru ministerstva.

Pokud se i potom najde někdo, kdo nebude s rozhodnutím souhlasit, bude se muset obrátit na soud.

"Ministerstvo kultury se zatím zabývalo pouze architektonickou hodnotou hlavní budovy nákladového nádraží. Už neřešilo souvislosti ve smyslu jeho budoucího využití. Má 100 tisíc metrů čtverečních. Jakákoliv přestavba by znamenala zásadní zásah do budovy, takže je otázka, jak by se podařilo uchovat ji v tomto stavu,“ říká Leoš Anderle ze společnosti Sekyra Group.

Takto by měla vypadat realizace projektu Žižkov City v místech dnešního nákladového nádraží v Praze 3.

Ještě nedávno nikdo nepochyboval, že obrovský areál nákladového nádraží na Žižkově zmizí a na jeho místě vznikne nová rezidenční čtvrť

Radnice Prahy 3 pak argumentuje tím, že by zachování stavby znemožnilo prodloužení čtyřproudové Olšanské ulice, po které by měly jezdit i tramvaje, mířící dále na Jarov.

Opoziční zastupitelé naopak její využití vidí jako reálné. "Jak potvrzují názory odborníků, například historika architektury Zdeňka Lukeše, celý areál bude možné přeměnit na multifunkční komplex, kde by mohly být nekomerční prostory, jako jsou výstavní síně, ateliéry či kluby. Stejně tak by tam mohly být byty, kanceláře nebo i obchody,“ stojí v dopise zaslaném ministrovi kultury, pod kterým jsou podepsáni zastupitelé ze Strany zelených, ČSSD i KSČM.

Opozice má i jinou variantu pro vedení dopravy namísto prodloužení Olšanské ulice. "Silnice by mohla vést například podél severních zdí Vinohradských hřbitovů,“ navrhují.

Takto by měla vypadat realizace projektu Žižkov City v místech dnešního nákladového nádraží v Praze 3

Takhle by se podle developerů mohl změnit obrovský prostor v Praze 3

Nákladové nádraží Žižkov

  • Nádraží mělo odlehčit železničnímu uzlu v Praze odklonem nákladních vlaků z centra.
  • Sloužilo k překládce zboží na nákladní automobily, byly zde například i chladicí boxy na uložení potravin.
  • Autory projektu budovy nádraží jsou Karel Caivas a Vladimír Weiss, realizovala ho v letech 1931–1936 firma Karla Skorkovského, Bohumila Belady a Františka Strnada.
  • Oficiálně provoz nádraží trval až do roku 2002.
  • České dráhy a developeři chtějí na jeho místě postavit novou čtvrť až pro 15 tisíc lidí.

Zdroj: registr.cvut.cz

Současný letecký pohled na nákladové nádraží Žižkov.





Nejčtenější

Gramofon G3 ClassiC z habru. Krása a struktura tohoto českého dřeva autory...
Gramofon slouží v interiéru jako socha aneb terapie vinylovou deskou

Dokonalý zvuk a krása jako přidaná hodnota reprezentují výrobky rodinné firmy 440 Audio, kterou založil Tomáš Jiráček. Zejména nová řada gramofonů Art působí v...  celý článek

V přízemním domku uprostřed krásné přírody žijí mladí majitelé od roku 2015.
Radost z terasy jim „kazí“ slunce a vítr. Čeho je moc, toho je příliš

Postavením domu starosti s bydlením nekončí. Majitelé musí řešit zahradu, ale také místo, kde si užijí zasloužený odpočinek. Ideálním řešením bývá terasa s...  celý článek

Willstonovo studio
Američané dodnes bydlí rádi v „perníkových“ chaloupkách s pavučinami

Perníková chaloupka z klasické hororového příběhu o Jeníčkovi a Mařence, kdy sourozenci uváznou v hlubokém lese uvězněni v bizardním domě, se stala základem...  celý článek

Na ulici hledí strohá betonová fasáda, s černým vchodem a rámem balkonu.
Zepředu nic moc. Zezadu neuvěřitelný dům pro rodinu plný překvapení

Pařížský domek si hraje s okolím. Za skromnou uliční fasádou se skrývá přívětivé nádvoří a s ním překvapení, rodinný městský dům pokračuje dalším, větším a...  celý článek

1
Sousedka je při sexu moc hlučná. Nejsem puritánka, ale vše má své meze

Bydlíme v nájemním bytě, sousedé nad námi mají i několikrát denně sex a žena vždy křičí a je velmi hlučná. Ze začátku jsem si říkala, zda se v bytě nad námi...  celý článek

Další z rubriky

Kyjevský důchodce Vladimir Čajka patnáct let proměňoval v barokním stylu...
Kýč jako bič, ale pracný. Důchodce udělal z paneláku barokní sídlo

Kyjevský důchodce Vladimir Čajka patnáct let proměňoval v barokním stylu chodby, schodiště, stěny a stropy panelového domu, ve kterém bydlí. Z bytovky se stalo...  celý článek

1
Soused přivrtal na náš dům dětské hřiště. Skluzavky odmítá odstranit

Na pozemku máme postavenou a řádně kolaudovanou zděnou technickou budovu. Soused si ze zadní strany této stavby, bez našeho vědomí, navrtal konstrukce dětského...  celý článek

Dům s přilehlou garáží při pohledu z ulice. Okna nahoře patří třem ložnicím....
Postavili si moderní „perníkovou chaloupku“. Šindele nahradil hliník

Rodinnému domu opláštěnému hliníkovými šablonami přezdívají místní perníková chaloupka. Leží kousek od Brna, v malebné obci obklopené vinicemi. Majitelé v něm...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.