Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Bydleni.iDNES.cz

  • Středa 1. října 2014. Igor

Nákladové nádraží Žižkov: byty pro 15 tisíc lidí, nebo kulturní památka?

  1:00
Ještě nedávno nikdo nepochyboval, že obrovský areál nákladového nádraží v Praze na Žižkově zmizí a na jeho místě vznikne nová rezidenční čtvrť pro 15 tisíc lidí. Může to být jinak. Rozhodnout by se mělo v únoru.

Do plánů totiž na začátku roku výrazně zasáhlo ministerstvo kultury, které budovu nádraží vyhlásilo kulturní památkou. Vedení radnice Prahy 3, České dráhy i developeři jsou však proti.

Developerská firma Sekyra Group s pověřením Českých drah, které jsou majitelem většiny pozemků i budov, podala protest proti rozhodnutí ministerstva formou takzvaného rozkladu. Nesouhlasný dopis ministrovi poslali i radní Prahy 3.

Takto by měla vypadat realizace projektu Žižkov City v místech dnešního nákladového nádraží v Praze 3

Takto by měla vypadat realizace projektu Žižkov City v místech dnešního nákladového nádraží v Praze 3

Rozhodovat se tak bude v únoru, kdy zasedne rozkladová komise ministerstva kultury. "Na základě odborných posudků dospěje k nějakému výsledku. Ten pak předloží ministrovi, který rozhodne,“ vysvětlil Jan Cieslar z tiskového odboru ministerstva.

Pokud se i potom najde někdo, kdo nebude s rozhodnutím souhlasit, bude se muset obrátit na soud.

"Ministerstvo kultury se zatím zabývalo pouze architektonickou hodnotou hlavní budovy nákladového nádraží. Už neřešilo souvislosti ve smyslu jeho budoucího využití. Má 100 tisíc metrů čtverečních. Jakákoliv přestavba by znamenala zásadní zásah do budovy, takže je otázka, jak by se podařilo uchovat ji v tomto stavu,“ říká Leoš Anderle ze společnosti Sekyra Group.

Ještě nedávno nikdo nepochyboval, že obrovský areál nákladového nádraží na Žižkově zmizí a na jeho místě vznikne nová rezidenční čtvrť

Ještě nedávno nikdo nepochyboval, že obrovský areál nákladového nádraží na Žižkově zmizí a na jeho místě vznikne nová rezidenční čtvrť

Radnice Prahy 3 pak argumentuje tím, že by zachování stavby znemožnilo prodloužení čtyřproudové Olšanské ulice, po které by měly jezdit i tramvaje, mířící dále na Jarov.

Opoziční zastupitelé naopak její využití vidí jako reálné. "Jak potvrzují názory odborníků, například historika architektury Zdeňka Lukeše, celý areál bude možné přeměnit na multifunkční komplex, kde by mohly být nekomerční prostory, jako jsou výstavní síně, ateliéry či kluby. Stejně tak by tam mohly být byty, kanceláře nebo i obchody,“ stojí v dopise zaslaném ministrovi kultury, pod kterým jsou podepsáni zastupitelé ze Strany zelených, ČSSD i KSČM.

Opozice má i jinou variantu pro vedení dopravy namísto prodloužení Olšanské ulice. "Silnice by mohla vést například podél severních zdí Vinohradských hřbitovů,“ navrhují.

Takhle by se podle developerů mohl změnit obrovský prostor v Praze 3

Takhle by se podle developerů mohl změnit obrovský prostor v Praze 3

Nákladové nádraží Žižkov

  • Nádraží mělo odlehčit železničnímu uzlu v Praze odklonem nákladních vlaků z centra.
  • Sloužilo k překládce zboží na nákladní automobily, byly zde například i chladicí boxy na uložení potravin.
  • Autory projektu budovy nádraží jsou Karel Caivas a Vladimír Weiss, realizovala ho v letech 1931–1936 firma Karla Skorkovského, Bohumila Belady a Františka Strnada.
  • Oficiálně provoz nádraží trval až do roku 2002.
  • České dráhy a developeři chtějí na jeho místě postavit novou čtvrť až pro 15 tisíc lidí.

Zdroj: registr.cvut.cz

Současný letecký pohled na nákladové nádraží Žižkov.

Současný letecký pohled na nákladové nádraží Žižkov.



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© Copyright 1999–2014 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.