Rozebrané palety v interiéru na míru pro kočku Toki a milovníka japonské...

Rozebrané palety v interiéru na míru pro kočku Toki a milovníka japonské kultury. Dřevo japonského cedru tvoří základ, celé palety bychom však hledali těžko. | foto: Archiv studia Paletky

Navrhují nábytek z palet. Ale ne ledajakých, vyhledávají japonský cedr

  • 49
Nábytek z palet nemusí vždy evokovat jen původní vzhled palety či sloužit jako provizorní varianta budoucího bydlení. Když se paleta z kvalitního dřeva rozebere, dají se z ní vytvořit krásné designové kousky. O tom se na vlastní kůži přesvědčila Hana Krupová, zakladatelka Studia Paletky.

Vzpomenete si na první výrazný impulz, který vás přivedl k nápadu věnovat se designu z palet?
Vzpomenu si dokonce na místnost, dopad světla a překvapivě i na to, že byla dopolední hodina. Chtěli jsme si vyrobit postel ze dřeva s futonem, přírodní matrací v japonském duchu, a přemýšlela jsem i o možnosti výroby z palet. Jenže v Praze chyběly prostory, kam bychom mohli přijít a pronajmout si je na pár hodin i s poradcem truhlářem.

Další zajímavé návštěvy najdete v časopise Domov.

Hned nás napadlo, že taková dílna by nemusela chybět jenom nám. Této myšlenky se chytil můj manžel a hned ji rozvíjel dál. Začali jsme se o palety více zajímat. Vzhledem k mému těhotenství zejména o paletové pozadí, tedy o jejich chemickou a ekologickou stopu.

K jakému zjištění jste došli?
Věděli jsme, že musíme hledat palety chemicky neošetřené, a navíc jsme chtěli znát jejich původ a pracovní cestu. Začali jsme proto vyhledávat palety, které byly použity pouze na jeden převoz, jsou minimálně opotřebované a nepřišly po delší dobu do kontaktu s více rizikovými látkami ani potravinami.

Nakonec jsme se dostali k paletám, se kterými jsme se nebáli pracovat. Když nám truhlář řekl, že jde o luxusní dřevo, a to japonský cedr, byla to třešnička na dortu. V tu chvíli jsme jasně věděli, že se zaměříme nejen na dílnu, ale hlavně na záchranu dřeva z palet. Oslovili jsme proto truhláře i designéry a pustili se do výroby kvalitního nábytku.

Japonský cedr často používáte. Jaké má vlastnosti?
Je krásný, voňavý... Japonský cedr je dřevo po staletí vyvyšované a milované Japonci, kteří z něj vytvářejí velmi luxusní nábytek, ale také podlahy, obklady i fasády. Dříve z něj stavěli paláce, ale taky vytvářeli nádoby na mléko, protože má antibakteriální vlastnosti. Je velice speciální a nepodobné našim dřevinám.

To, co k cedrům patří, je jejich měkkost a lehkost. Nese to s sebou výhody snadného přenášení, ale i nevýhodu lehčího poškrábaní. Kromě cedru využíváme i tvrdé exotické dřeviny, které k nám přicházejí v paletách z Afriky, Jižní Ameriky a Asie. Mixy dřevin nám dávají možnost hrát si s jejich barevností a kontrasty, otevírají nové obzory a boří mýty typu „hezký je interiér pouze z jedné dřeviny“.

Čím nábytek ve finále upravujete, aby byl pro uživatele ideální?
Hotové produkty ošetřujeme přírodními vosky a oleji ve snaze posílit krásnou kresbu a barvu. Tyto vosky a oleje dřevo vyživují, ale na rozdíl od laků mu dovolí dál dýchat. Do náročnějších podmínek v kuchyni a pro exteriéry používáme speciální směsi olejů, které dřevo ochrání před nepříznivými vlivy a nehodami s červeným vínem, kyselinami z citrusů a horkými šálky čaje. Samozřejmě ostrý nůž nebo chemická kosmetika či třeba soda bikarbona může dřevo poškodit do hloubky. Pak nastává otázka, zda je obnova do původního stavu nutná, což lze realizovat pomocí brusky a oleje.

Přiznaná industriální podoba paletového designu může interiér příjemně osvěžit.

Na druhou stranu v interiéru, který není vystaven mechanickému poškození, není nutné povrchovou úpravu oleji aplikovat. Cedr bez olejů si zachová výraznější vůni a své přirozeně růžové tóny, které by olejováním ztratil. Výhodou takového dřeva je i to, že pohlcuje prach. Japonský cedr však považujeme za výjimečné dřevo, ostatní druhy exotických dřevin se bez oleje neobejdou.

Lze tedy paletový nábytek považovat za praktický?
Tady se dostáváme do kontrastu s běžnými představami lidí o praktičnosti dřeva, protože by si přáli, aby stejně jako laminát vydrželo všechno alespoň pár let. Dřevo je však živý materiál a jako takový jej buď přijmete, nebo umrtvíte. Neříkám zabijete, protože víme, že i chemicky ošetřené dřevo se po několika letech či desetiletích dokáže vymanit z lakované vrstvy a žije dál svým životem, ve kterém reflektuje své okolí, své životní podmínky.

Dřevo vlastně působí jako zdravotní indikátor, poměrně rychle nám řekne, že žijeme ve špatném klimatu, vzniklém třeba z extrémní suchosti moderních klimatizovaných nebo špatně odvětrávaných zateplených domů.

Jakou zátěž paletový nábytek snese, existují nějaké limity?
Paleta japonského cedru váží 11 kg, euro paleta ze smrku i 21 kg. Jejich nosnost je vždy velice vysoká a skutečně ani u japonského cedru se nebojíme dělat vysoké knihovny nebo jinak zatížené skřínky a police.

Stolek KoHi potěší milovníky retro stylu.

Tato otázka se však hodí pro nábytek z palet. My navrhujeme produkty, například knihovny, které paletový tvar nemají, právě z důvodu, že by byl příliš objemný, a proto i nepraktický. Tím, že paletu rozebereme, ztrácí původní tvar, tudíž i nosnost palety.

Všimla jsem si, že většinou ponecháváte nábytku autentickou podobu dřeva. Jde vám o to, aby vynikla jeho kresba a barevnost?
Přesně tak, dřevo je dřevo a to má být poznat. Určitě nás ovlivnil funkcionalismus a sentimentalismus, přiznáváme technické spoje a materiály v jejich původní podobě. No a také milujeme, jak přírodní materiály zaznamenávají čas a vzpomínky. Takový psací stůl ze dřeva přece otiskne právě vaše myšlenky, skici, vaši ruku, způsob života.

Přesto občas volíte i barevný nátěr. Vyhovíte jakémukoliv barevnému požadavku?
Barvili byste zlato? Když máte krásnou dřevinu, barvení ztrácí smysl. Pokud má klient interiér celý v bílé, někdy nás přesvědčí použít ekologické barevné pigmenty v oleji pro méně luxusní dřeviny, například japonskou pinii. Vždy ale hledáme nejekologičtější variantu. Rozhodně se nespokojíme s vodou ředitelnými barvami, které nemůžeme spláchnout do kanalizace, protože jsou toxické.

Vizualizace návrhu kuchyně paletového vzhledu, dřevo ladí s kamenem a chladným sklem.

Zaujaly mě workshopy, které pořádáte. Co je schopen laik vyrobit za jeden den s vámi?
Za jeden den asi nic moc zajímavého. Naše workshopy trvají 14 hodin práce v průběhu dvou dnů. To obecně stačí na paletovou postel, třeba i na nožičkách, různé typy stolečků, botníky, věšáky. Pokud by si klient chtěl zhotovit něco většího, například jídelní stůl, ani dva dny by nestačily.

Co si z workshopu odnesete, není jenom kousek nábytku, ale i nová zkušenost, jak pracovat s nástroji, jako je vrtačka, bruska, přímočará pilka, jak pečovat o dřevo, a samozřejmě sebevědomí, co vše dokážete! V uspěchané době, kdy často nevíme, jak a proč něco funguje, a často jen konzumujeme, je hodně obohacující vyrobit si něco krok za krokem a znát ono „tajemství“ zrodu.

Realizace atria pro pražskou firmu Ogilvy & Mather, cedrové dřevo dodalo interiéru uvolněnou atmosféru pro schůzky.

Jaký typ klientů vás nejčastěji oslovuje?
Většinou jde o lidi mladé duchem, takže se věk pohybuje od 18 do 60 let. Hodně cestují a nedrží se pouze v Evropě. Často také za námi chodí podnikatelé, kteří dělají to, co je baví, a tehdy mezi námi přeskakuje jiskra. Hodně krásných zakázek a volného prostoru nám dávají IT firmy i jednotlivci z tohoto prostředí. Vědí, že jim dřevo pracovní prostředí obohatí.

MgA. et Bc. Hana Krupová

*1985

Po střední umělecké škole studovala malbu u akad. mal. Daniela Balabána na Fakultě umění v Ostravě. Současně absolvovala bakalářské studium Dějin křesťanských umění Univerzity Karlovy v Praze.

V roce 2013 založila se svým manželem Studio Paletky. Součástí pracovního týmu jsou MgA. Jozef Hyžný, Jozef Červenka, Dominka Hájková, Marek Kykal a Mgr. Eva Kubů.

Další zajímavé rozhovory a návštěvy najdete v časopise Domov.