Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Na pronájmu domu pro reklamu se nezbohatne

  10:59aktualizováno  10:59
- Představa mnohých majitelů domů, že pronajmou svoji nemovitost jako nosič pro reklamu a v životě pak už nebudou muset vkročit do práce, je většinou zcela mylná. Takto může uvažovat jen majitel domu na nejrušnější křižovatce velkého města, který reklamní nebo billboardové společnosti poskytne celou štítovou zeď svého činžáku. Ani v tomto případě však nemusí mít vyhráno. Velmi lehce se totiž může stát, že se pověšení billboardu nepodaří prosadit na stavebním úřadu.
Běžné ceny za pronájem vlastního domu k navěšení takzvaného reklamního zařízení se pohybují řádově od tisícikorun za rok v malých obcích a na neatraktivních komunikacích až po částky v desetitisících na rušných místech velkých měst. »Ty peníze nejsou žádná velká sláva, navíc mi platí tak s půlročním zpožděním,« říká majitelka činžovního domu v Praze 10, která má na štítu navěšené čtyři billboardy a nechce být kvůli závisti nájemníků raději jmenována. »Oni si myslí, že za ty peníze můžu nechat za rok zrenovovat celý dům, a já jsem přitom ráda, že mi to pomůže zaplatit poplatky za těch pět neplatičů, které mám v domě,« povzdechne si.

O ploty už není zájem

Doba, kdy bylo možné billboardové firmě pronajmout plot podél hlavní silnice, jsou podle vyjádření pracovníků těchto firem nenávratně pryč. »Inzerenti mají zájem o plochy, které jsou postavené kolmo nebo alespoň šikmo ke směru pohledu,« uvádí Zdenka Balvínová ze společnosti Český okruh. »Firmy, které zadávají reklamu, v současné době více přemýšlejí, jak vydají peníze, a proto požadují jen skutečně atraktivní místa,« doplňuje Zdenka Balvínová. Kdo se pozorně dívá po ulicích, zjistí, že mnoho podobných ploch zůstává volných a neobsazených. Trh s venkovní reklamou už navíc běží několik let, takže většina skutečně atraktivních míst je rozebraná. »Pokud narazím na pěkné neobsazené místo, dám ruku do ohně, že s ním není něco v pořádku. Buď je proti majitel, nebo se nedaří získat povolení stavebního úřadu,« vysvětluje Zdenka Balvínová.

Architekti nejsou nadšení

Velké štíty činžáků v prolukách si přímo »říkají« o pomalování reklamou, která bývá navíc často i přijatelnější pro stavební úřad v porovnání s klasickým billboardem. »Umisťováním reklamy na domy nejsem vůbec nadšená. Porušuje se tím záměr architekta a jeho představa o vzhledu fasády,« tvrdí architektka jednoho z pražských stavebních úřadů. »I fasáda paneláku je navržená podle nějakého záměru,« říká a zmrazí tím úsměv na rtech mnohých členů malých bytových družstev, která by měla zájem přivydělat si pár korun do svého rozpočtu a zároveň zpestřit oprýskanou jednotvárnou šeď fasády svého domu. Sama však uznává, že s billboardovými společnostmi nelze vést válku a že je třeba hledat kompromis. »V každém individuálním případě se však musí zachovat urbanistické a architektonické hodnoty prostředí,« dodává.

Co je důležité vědět o umístění reklamy na domě...

* reklamní zařízení do plochy 0,6 m2 nepodléhá žádnému schvalování

* stavební úřad bude dělat problémy v blízkosti památek a v památkových zónách (požaduje přizpůsobit se jejich architektuře, což je v praxi téměř neproveditelné), v přírodních chráněných územích, v oblastech křížení cest s dráhou, prakticky neprůchozí je instalace světelných reklam

* při umístění na oplocení nesmí přesahovat jeho výšku o více než 20 % (pokud má plot historické prvky, je pravděpodobné, že plocha nebude povolena)

... a při uzavírání smlouvy

* volit billboardovou firmu, která je na trhu delší dobu, má své reklamní plochy řádně označené a která uvádí plnou adresu, ne jen P.O.Box, pozor na nereálně vysoké nabídky

* ve smlouvě by nemělo chybět, že za dodržení legislativy odpovídá majitel reklamního zařízení (pokud by tam tato věta chyběla a firma billboard umístila načerno, mohl by postih stavebního úřadu potkat majitele nemovitosti nebo pozemku, horní hranice pro pokutu je milion korun)

* ve smlouvě by nemělo chybět, odkdy bude firma platit (pokud je tam ustanovení, že od doby, kdy se na ploše objeví reklama zadavatele, může se stát, že firma nenajde zájemce o reklamu na této ploše a majitel domu nedostane nic - je proto výhodnější stanovit konkrétní datum)
(bum)

Některým lidem je lhostejné, jak jejich dům vypadá. Na miniaturní předzahrádku si nechají postavit třeba i obří billboard.

Autor:




Nejčtenější

Prostor v rodinném domě zatím majitelé používají jako sklad.
Ze skladu, jehož dispozice vypadá jako porce pizzy, vznikne garsonka

Malý, ale šikovný. Tak by si představovala své bydlení dvaadvacetiletá Katka. Chce si zrekonstruovat nebytový prostor, který je součástí rodinného domu....  celý článek

Hned za vstupem je po pravé straně kuchyňská linka, vlevo šatní skříň, které...
Jak se žije v miniaturním bytě o velikosti vagonového kupé

Zařídit byt s plochou 16 metrů čtverečních pro dvě dospělé osoby byl doslova nadlidský úkol. Architekti se však tohoto úkolu zhostili se ctí.  celý článek

Firma vlastní dům od roku 1994. Náklady na projekt dosahují podle společnosti...
Hotovo, parcela je volná. Z domu na Václavském náměstí nic nezůstalo

Na rohu Václavského náměstí a Opletalovy ulice v Praze už skončila demolice nadzemní části rohového domu č. 47. Parcela se připravuje k stavbě skleněného...  celý článek

Emauzy. Na klášter a kostel dopadly tři ničivé zápalné pumy, každá o váze 227...
Zmizelá krása Česka. Když záhuba stavebních skvostů bolí

Když v srpnu 1881 vyhořelo Národní divadlo, matka malířky Zdenky Braunerové napsala Antonínu Chittussimu: „Plakala jsem jako dítě. V Čechách bylo v té chvíli...  celý článek

Další z rubriky

Nemovitost Manor House je v Little Aston třetím nejdražším domem na prodej....
Luxusní dům ukrývá podzemní garáž pro 25 aut a speciální výtah

Výjimečný dům v anglické obci Little Aston je na prodej za v přepočtu 96 milionů korun. V suterénu má totiž obří garáž pro 25 aut, autosalon a speciální výtah,...  celý článek

Při zařizování v interiéru majitelé investovali především do sedacího nábytku....
Dominantu elegantního mezonetu v secesním domě představuje schodiště

Designérka Hana Šebková dostala zadání vytvořit projekt pro šarmantní pár, který uspokojí jejich vybraný vkus a nabídne logické řešení dispozice s glancem...  celý článek

1
Stěhování bude s naším manuálem hračka. Klíčem je správný postup

Stěhování a vše s ním spojené patří na seznam 43 zátěžových situací, v nichž člověk reaguje tak stresově, že může potřebovat pomoc psychologa. Přesun domova z...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.