Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Na pronájmu domu pro reklamu se nezbohatne

  10:59aktualizováno  10:59
- Představa mnohých majitelů domů, že pronajmou svoji nemovitost jako nosič pro reklamu a v životě pak už nebudou muset vkročit do práce, je většinou zcela mylná. Takto může uvažovat jen majitel domu na nejrušnější křižovatce velkého města, který reklamní nebo billboardové společnosti poskytne celou štítovou zeď svého činžáku. Ani v tomto případě však nemusí mít vyhráno. Velmi lehce se totiž může stát, že se pověšení billboardu nepodaří prosadit na stavebním úřadu.
Běžné ceny za pronájem vlastního domu k navěšení takzvaného reklamního zařízení se pohybují řádově od tisícikorun za rok v malých obcích a na neatraktivních komunikacích až po částky v desetitisících na rušných místech velkých měst. »Ty peníze nejsou žádná velká sláva, navíc mi platí tak s půlročním zpožděním,« říká majitelka činžovního domu v Praze 10, která má na štítu navěšené čtyři billboardy a nechce být kvůli závisti nájemníků raději jmenována. »Oni si myslí, že za ty peníze můžu nechat za rok zrenovovat celý dům, a já jsem přitom ráda, že mi to pomůže zaplatit poplatky za těch pět neplatičů, které mám v domě,« povzdechne si.

O ploty už není zájem

Doba, kdy bylo možné billboardové firmě pronajmout plot podél hlavní silnice, jsou podle vyjádření pracovníků těchto firem nenávratně pryč. »Inzerenti mají zájem o plochy, které jsou postavené kolmo nebo alespoň šikmo ke směru pohledu,« uvádí Zdenka Balvínová ze společnosti Český okruh. »Firmy, které zadávají reklamu, v současné době více přemýšlejí, jak vydají peníze, a proto požadují jen skutečně atraktivní místa,« doplňuje Zdenka Balvínová. Kdo se pozorně dívá po ulicích, zjistí, že mnoho podobných ploch zůstává volných a neobsazených. Trh s venkovní reklamou už navíc běží několik let, takže většina skutečně atraktivních míst je rozebraná. »Pokud narazím na pěkné neobsazené místo, dám ruku do ohně, že s ním není něco v pořádku. Buď je proti majitel, nebo se nedaří získat povolení stavebního úřadu,« vysvětluje Zdenka Balvínová.

Architekti nejsou nadšení

Velké štíty činžáků v prolukách si přímo »říkají« o pomalování reklamou, která bývá navíc často i přijatelnější pro stavební úřad v porovnání s klasickým billboardem. »Umisťováním reklamy na domy nejsem vůbec nadšená. Porušuje se tím záměr architekta a jeho představa o vzhledu fasády,« tvrdí architektka jednoho z pražských stavebních úřadů. »I fasáda paneláku je navržená podle nějakého záměru,« říká a zmrazí tím úsměv na rtech mnohých členů malých bytových družstev, která by měla zájem přivydělat si pár korun do svého rozpočtu a zároveň zpestřit oprýskanou jednotvárnou šeď fasády svého domu. Sama však uznává, že s billboardovými společnostmi nelze vést válku a že je třeba hledat kompromis. »V každém individuálním případě se však musí zachovat urbanistické a architektonické hodnoty prostředí,« dodává.

Co je důležité vědět o umístění reklamy na domě...

* reklamní zařízení do plochy 0,6 m2 nepodléhá žádnému schvalování

* stavební úřad bude dělat problémy v blízkosti památek a v památkových zónách (požaduje přizpůsobit se jejich architektuře, což je v praxi téměř neproveditelné), v přírodních chráněných územích, v oblastech křížení cest s dráhou, prakticky neprůchozí je instalace světelných reklam

* při umístění na oplocení nesmí přesahovat jeho výšku o více než 20 % (pokud má plot historické prvky, je pravděpodobné, že plocha nebude povolena)

... a při uzavírání smlouvy

* volit billboardovou firmu, která je na trhu delší dobu, má své reklamní plochy řádně označené a která uvádí plnou adresu, ne jen P.O.Box, pozor na nereálně vysoké nabídky

* ve smlouvě by nemělo chybět, že za dodržení legislativy odpovídá majitel reklamního zařízení (pokud by tam tato věta chyběla a firma billboard umístila načerno, mohl by postih stavebního úřadu potkat majitele nemovitosti nebo pozemku, horní hranice pro pokutu je milion korun)

* ve smlouvě by nemělo chybět, odkdy bude firma platit (pokud je tam ustanovení, že od doby, kdy se na ploše objeví reklama zadavatele, může se stát, že firma nenajde zájemce o reklamu na této ploše a majitel domu nedostane nic - je proto výhodnější stanovit konkrétní datum)
(bum)

Některým lidem je lhostejné, jak jejich dům vypadá. Na miniaturní předzahrádku si nechají postavit třeba i obří billboard.

Autor:




Nejčtenější

Dalším výrazným prvkem interiéru jsou světla z hrnků, vytvořená na zakázku...
Dřív potraviny, dnes čokolatérie. Vokovický podnik má osvětlení z hrnků

Pražské Vokovice získaly novou čokolatérii. Proměny původních potravin na podnik s čokoládou se ujal architekt Jan Bek. Nejvýraznějším prvkem jsou dvě výlohy s...  celý článek

Ložnice babičky pořádně prokoukla, nechybí zde ani ušák na čtení.
Jak se staví sen: vnučka dostala konečně stůl, babička novou kuchyň

Dvanáctiletá Aneta nemá život jednoduchý. Matka ji opustila ve dvou letech a odjela do ciziny, po narození se u děvčátka objevila sepse a postihla klouby....  celý článek

Nejznámější zakázku získal Pei v letech 1983 - 1989, rozšíření a modernizaci...
Geniální architekt Pei. Autor pařížské pyramidy slaví 100. narozeniny

Americký architekt čínského původu Ieoh Ming Pei oslavil 26. dubna 100. narozeniny. Pei patří mezi přední osobnosti svého oboru. V roce 1983 dostal Pritzkerovu...  celý článek

Pohled na částečně rozebraný dům. Postup odstraňování konstrukcí je náročný...
Bourat, nebo rekonstruovat. Co dělat, když si koupím starý rodinný dům

Všechny příběhy majitelů starých nemovitostí mají stejný začátek. Při nákupu rodinného domu se museli rozhodnout rychle. A to bez ohledu na to, zda jej budou...  celý článek

Rekonstrukce bytu v panelovém domě láká k mnoha změnám, vždy je však nutné...
Chtějí vybourat všechny příčky v bytě. Záleží však na statikovi

Mladý pár si koupil byt 3+1 v panelovém domě a chtěl by jej radikálně změnit, protože počítá s dětmi a současný stav nepovažuje za vhodný. Manželé jsou ochotni...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.