Spotrebice lze propojovat i do sítí
Zatímco v soucasné dobe je bezné, ze nejlepší bílé spotrebice jsou vybaveny mikroprocesory a samy o sobe dokází plne zautomatizovat a optimalizovat svuj chod, trend pro príští tisíciletí podle výrobcu predstavuje propojení jednotlivých spotrebicu do síte. Lednicka, mycka, pracka i elektrický sporák se budou ovládat z jediného centra. V soucasné dobe se objevily dva mírne odlišné systémy.
Firma Zanussi prichází se systémem „live-in , na který se pripojí nejen spotrebice, ale i telefonní linka, videoprehrávac, televize, kamerový okruh i internet. Systém je mozné ovládat pocítacem. Protoze málokdo má doma stabilne puštený pocítac, vyuzije vetšina lidí spíše malou sklápecí obrazovku, která se prišroubuje na spodní hranu horní skrínky. Ta je vybavena i malými reproduktory a místo klávesnice ji lze ovládat prímo dotykem prstu. Souprava je doplnená i univerzálním dálkovým ovladacem.
Pri práci v kuchyni tak bude mozné nejen sledovat televizi, ale i nakupovat pres internet, systém zároven upozorní na jakékoliv závady v chodu jednotlivých spotrebicu a umozní poslat mailovou správu nejblizšímu servisnímu centru. Díky propojení pres telefon a internet pak bude samozrejme mozné prístroje rídit a zjistit jejich stav i na dálku.
Podobné funkce má i systém firmy Ariston. K ovládání slouzí malý monitor prišroubovaný napríklad na skrínku ci lednici. Neovládá se však prstem, ale „tuzkou bez tuhy . Na obrazovku je mozné i psát rucne psané vzkazy, takze ten, kdo nemá rád vytukávání na klávesnici, si prijde také na své. Systém v základním provedení nepotrebuje k propojení spotrebicu zádné dráty navíc, veškeré impulsy se prenášejí elektrorozvodnou sítí.
Pokud nekdo vsadí na propojení se svetem, získá své místo v servisním centru firmy. Ta pro nej bude pravidelne vyhodnocovat spotreby elektriny a vody a automaticky tomu prizpusobovat chod elektrospotrebicu. Také v prípade poruchy kteréhokoliv spotrebice se to první dozví servisní centrum, které ihned informuje majitele a zároven s ním domlouvá, kdy muze prijít opravár. „Jsou drobné závady, které samy o sobe nejsou nebezpecné. Pouze napríklad zvyšují spotrebu. Pokud se však dlouhodobe neodstraní, mohou zpusobit další, daleko vetší poruchy, jejich oprava taky stojí více penez, vysvetluje filozofii podobného prístupu Tomáš Reizer z firmy Ariston.
Kdo by chtel mít dum podobným zpusobem zarízený, nemusí vzdy kupovat i nové modely spotrebicu. Soucasné typy, které jsou vybavené systémem Fuzzy Logic, jsou na propojení bud zcela pripravené (napríklad Ariston), takze se jen strcí do zásuvky a ihned se novému rezimu prizpusobí, nebo je jejich pripojení jen otázkou vmontování konektoru pro pripojení elektroniky k rídící centrále (napríklad Zanussi ci AEG).
Malá obrazovka slouží jako komunikátor mezi členy rodiny i jako monitor stavu bílých elektrospotřebičů. Je určená i pro rukou psané vzkazy . |
Takto vypadá jedna z obrazovek systému live-in. Prací proces myčky je možné individuálně přizpůsobit například stupni zašpinění či druhu vloženého nádobí |
Systém Ariston Digital umožňuje na jedné ze svých voleb sledovat stav a spotřebu jednotlivých elektrospotřebičů. Zároveň upozorní na jakoukoliv poruchu. |