Špatně zaizolované potrubí kolem vodoměrů. | foto: Bytecheck

Převzetí nového bytu byl šok. Opravy by stály půl milionu

  • 146
Na jaře 2015 si Jakub s Martinem koupili v Praze společný byt s velkou terasou v dokončené a z velké části vyprodané novostavbě. Svůj nový domov viděli dvakrát a poté podepsali smlouvu o budoucí kupní smlouvě. Jednání bylo solidní, nechyběl jediný doklad ani revizní protokol. Pak se vše změnilo.

„Před podpisem kupní smlouvy jsme se přece jen rozhodli povolat inspektora. To, co se strhlo, nás překvapilo,“ přiznává Jakub, který je advokát.

Kromě běžné kontroly vad a nedodělků stavby si Jakub objednal měření akustiky mezibytové příčky a stropu nad bytem, což jsou skryté vady, na které se vztahuje záruka. Tým inspektorů se do bytu dostavil v poledne spolu se zástupcem investora a oběma partnery.

„Začínali jsme měřit a kontrolovat vše najednou, každý ze tří inspektorů měl na starosti něco jiného,“ říká inspektor Ondřej Bláha ze společnosti Bytecheck.

U měření akustiky bylo nutné vyjednat návštěvu u obyvatel sousedních bytů, mezi kterými byla akustická příčka a strop. V bytě se mimo měření akustiky nejprve kontroloval soulad s klientskými změnami, výměry bytu, terasy, sklepu i garážového stání. Ty sice nejsou majetkem nových vlastníků, ale jsou ve výlučném užívání.

Vady za statisíce

Po tříhodinové kontrole stometrového bytu a jeho součástí bylo nalezeno úctyhodných padesát vad. „To byla celkem nadprůměrná hodnota. Někdy odhalíme deset, někdy třicet, záleží spíš na jejich závažnosti, a jak se k nim postaví prodejce,“ vyhodnocuje Ondřej Bláha závěry z inspekce.

I několik málo vad může znamenat desítky tisíc a právní bitvu a naopak 70 procent drobností může developer v mžiku opravit do doby, než se chcete nastěhovat. V našem případě to byla kombinace obojího.

Parkovací stání bylo úzké tak, že odporuje dotčené normě ČSN. Zjištěny byly poškozené dlažby a obklady v koupelně, nerovnosti ostění u dveří v interiéru a velkých prosklených výkladců na terasu, chybějící izolace potrubí v instalační šachtě a v revizních otvorech, chybějící prohlášení o shodě u baterií v koupelně (výrobky nebyly označeny), praskliny mezi okny a omítkou fasády, netěsné vstupní dveře, úzké WC, špatné sklony parapetů na terase (tvorba louží), chybějící zpětná klapka pro digestoř, problémy se spádem terasy a další.

Akustik Pavel Berka při měření.

„S inspektorem jsme na místě developerovi předali seznam vad k odstranění, včetně upozornění, že výsledek akustické zkoušky předložíme do tří dní. Po této době skutečně ukázalo, že akustická příčka je o dva decibely nevyhovující, strop byl v pořádku. Všechny dokumenty obdržel zástupce prodejce. Za několik dnů jsme svolali jednání za účasti mé, developera, inspektora a na něm se bod po bodu problémy řešily. Musím říct, že debata byla plamenná, ale věcná na obou stranách. Technici developera i náš inspektor se přebíjeli argumenty,“ popisuje setkání Jakub.

Největší problémy byly s parkovacím stáním, akustikou a šířkou WC. Parkovací stání mělo reálně menší plochu, než bylo dohodnuto ve smlouvě i se započítáním tolerance a navíc do něj zasahoval sloup tak, že při zaparkovaném autě vedle by bez instalace zrcadel na protější stěně bylo prakticky nepoužitelné.

Developer uznal chybu s tím, že parkovací stání bylo přiděleno chybně. Ve skutečnosti to bylo stání pro motorku. Byt dostal jiné stání. U mezibytové příčky inspektoři zjistili, že není dodržen minimální normový požadavek pro váženou vzduchovou neprůzvučnost 53dB o dva decibely.

Naštěstí jde však o sousední místnosti s malým hlukem (ložnice-ložnice). Zástupce developera nabídl řešení formou sádrokartonové předstěny, která hodnotu neprůzvučnosti vrátí do povolených mezí. Jakub souhlasil.

Na parapetu je pomůcka pro simulaci normového hluku.

Neuzavřenou kapitolou je šířka WC, kde naměřená čistá hodnota 850 mm mezi obklady stěn je prodejcem deklarovaná jako správná. Z pohledu inspektora a uživatele je to hodnota na hranici použitelnosti místnosti a v rozporu s dotčenou ČSN. Zbývající vady byly většinou opraveny nebo vyhodnoceny jako snesitelné a neomezující.

Při kontrolním součtu se Jakub dozvěděl, že celková suma za opravu vad, kdyby je měl u externích firem zadat sám, by byla někde mezi 500 až 600 tisíci korunami. Navíc by k tomu ztratili na opravované konstrukce záruku od developera a velké množství času.

K převzetí novostavby je proto dobré vždy přizvat odborníka, který vám bude nejen oporou, ale bude objektivní také k developerovi. Jedině takový postup umožní prodejci opravit vady, které na přejímce inspektor odhalí a dovolí rychle reagovat na oprávněné reklamace. „Primárním cílem by nemělo být ‚vytřískat‘ z prodejce slevu za všech okolností, ale domoci se kvalitního bydlení. Inspektor musí být tvrdý, ale férový,“ doplňuje Pavel Štáf.