Majitel bytu slíbil, že veškeré zařízení v pokojích nechá. Vše ale bylo jinak. Ilustrační snímek

Majitel bytu slíbil, že veškeré zařízení v pokojích nechá. Vše ale bylo jinak. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Převzetí bytu byl šok, vzteky se mi zatmělo. Nepomohl ani právník

  • 204
Jan Kučera z Českých Budějovic není v nakupování nemovitostí žádný nováček. Při poslední koupi chtěl ušetřit pár tisíc a vzal veškerá rizika na sebe. Bohužel chyboval a jeho neznalost či spíše nepozornost ho stála 150 tisíc korun.

„Předloni se nám s manželkou narodila dcera. Začali jsme se poohlížet po větším bydlení. Po několika neúspěšných prohlídkách jsme našli byt, který se nám opravdu líbil. Bylo to sice v paneláku, ale byt byl nově zrekonstruovaný s nezvyklým a zajímavým dispozičním řešením,“ vzpomíná Jan na začátky nákupu.

„Protože jsme se potřebovali rychle stěhovat, vyhovovalo nám, že je byt kompletně zařízený. V celé nemovitosti byl dostatek vestavěných skříní, které jsme s malým miminkem potřebovali. Manželku navíc hned nadchla nová kuchyňská linka s kvalitními vestavěnými spotřebiči. Majitel mi řekl, že se stěhuje do novostavby, kde bude mít vše na míru, takže zařízení v bytě nechá a že je již zahrnuto v prodejní ceně.“

V minulosti kupoval Jan nemovitosti už několikrát. Když si pořizoval svůj startovací byt a zhruba před dvěma lety podruhé, když investoval do malé garsonky na pronájem. Věřil si a byl přesvědčený, že ví, na co si dát pozor a co důkladně ohlídat.

„Byl jsem si téměř jistý, že po dvou úspěšně provedených transakcích mě už nemá co překvapit. Kupní smlouvu jsem napsal sám podle smluv, které jsem podepisoval v minulosti. Pro jistotu jsem ji ale ještě nechal překontrolovat kamarádem, který dělá právníka na stavebním úřadě,“ uvádí Jan.

Nákup proběhl celkem hladce. Kromě malých úprav neměl majitel ke smlouvám vážné připomínky, a tak jsme vše podepsali. Majitel bytu sám navrhl, že peníze půjdou přes jistotní účet v bance, což v očích Jana ještě zvýšilo důvěryhodnost prodávajícího. Po zapsání nového majitele do katastru nemovitostí byly peníze prodávajícímu vyplaceny a po dalších čtrnácti dnech došlo k převzetí bytu.

Pošlete svůj realitní příběh

Seriál Na pranýři

V seriálu Na pranýři vás naučíme, jak nenaletět nepoctivým makléřům a jak se při pořizování nového bydlení vyhnout nekalým praktikám. Zároveň se budeme věnovat jednotlivým problémům čtenářů, kteří se do nákupu realit pustili.

Na e-mail: vasepribehy@realitynapranyri.cz pošlete text s popisem celé situace. Váš problém rozebereme a navrhneme řešení. Příběhy budeme v rubrice Bydlení pravidelně zveřejňovat.

Projekt rubriky Bydleni.iDNES.cz a specialistů na nákup nemovitostí ze společnosti Alisenza cíl zlepšit kvalitu služeb a chování jednotlivých účastníků realitního trhu.

„Místo makléře na mě u bytu čekala cizí slečna. Vysvětlila mi, že je kamarádka původního majitele. Bohužel mu prý do toho náhle skočila nějaká pracovní schůzka a poprosil ji, jestli by mi byt mohla předat. Už když jsme vstoupili do předsíně, viděl jsem, že v bytě došlo k radikálním změnám. Po vestavěných skříních a botníku nebylo ani památky. Nedá se říct, že by byly odmontované, ale přímo vytrhané ze zdí, ve kterých zůstaly jen obrovské díry. Doufal jsem, že to je jen nějaké nedorozumění, že jsem se s makléřem jen špatně domluvil a že tuto skříň nakonec ve svém novém bytě potřeboval. Ale situace byla naprosto stejná i v ostatních místnostech. V bytě prostě nezůstala skříň ani jedna. Největší šok ovšem přišel ve chvíli, kdy jsme došli do kuchyně. Z krásné nové kuchyňské linky, nad kterou se manželka tak rozplývala, nezbylo téměř nic. Všechny vestavěné spotřebiče byly pryč, povrchy linky a laminátové podlahy byly poškrábané zřejmě od stěhování, navíc byla dost viditelně poškozena i dvířka. Byl jsem opravdu v šoku,“ popisuje Jan svou hořkou zkušenost.

„Zeptal jsem se slečny, co to má být, ale ta mi pouze řekla, že neví, na čem jsme se přesně s prodávajícím dohodli, a že mi má byt jen předat. Byl jsem neuvěřitelně naštvaný a v tu chvíli se mi zatmělo. V návalu vzteku jsem rychle podepsal předávací protokol, ve kterém jsme zaznamenali jen stavy vodoměru a elektroměru, přebral jsem si klíče a slečnu jsem z bytu vypoklonkoval,“ vzpomíná Jan.

Fatální chybu, kterou Jan při předání bytu udělal, zjevně způsobily emoce. Správně měl sepsat všechny závady do předávacího protokolu a odstranění těchto vad nebo jejich kompenzaci následně uplatnit u prodávajícího.

„Panu Kučerovi se nedivím, a do jisté míry i chápu situaci, která mohla na místě nastat. Při koupi nemovitosti s lidmi na každém kroku lomcují emoce. Ať už je to na první prohlídce, při vyjednávání o podmínkách nebo při samotném předání. Kupující tak velmi často udělají chybu, kterou by za normálních okolností neudělali. A i to je jeden z důvodů, proč je lepší nebýt u transakce sám. Je možné například využít služeb zástupce kupujícího,“ vysvětluje Alena Wenigrová, specialistka na nákup nemovitostí ze společnosti Alisen.

Hned druhý den se Jan obrátil na svého kamaráda právníka, ať mu poradí, jak má postupovat. Očekával, že když mu kontroloval smlouvu, určitě mu taky pomůže a poradí, jak se domoci svých práv. Při opětovném přečtení smlouvy však zjistili, že Jan udělal chybu již při sepisování kupní smlouvy.

Jak postupovat při nákupu nemovitosti

  • Nepodlehněte tlaku prodávajících a emocím.
  • Nemovitost si prověřte po právní stránce (list vlastnictví a nabývací tituly).
  • Pokud bude prověřovat nemovitost někdo za vás, chtějte po něm záruky. Jinak je taková služba prakticky bezcenná.
  • Požadujte rovnocenné podmínky a oboustranné sankce v případě porušení povinností vyplývajících z rezervační i kupní smlouvy.
  • Věnujte dostatek pozornosti předání bytu. Jakékoli nedostatky pečlivě zaznamenejte do předávacího protokolu.
  • Pokud chcete mít transakci zajištěnu po všech stránkách, obraťte se na zástupce kupujícího.

V té bylo pouze obecně uvedeno, že je v bytě kuchyňská linka. O jejím stavu, kvalitě a funkčnosti, natož o vestavěných spotřebičích, zde nebylo uvedeno vůbec nic. Stejně tak v celé smlouvě nebyla žádná zmínka o vestavěných skříních.

Druhou chybou bylo, že vzal všechna právní rizika spojená s nákupem na sebe a nenechal alespoň ty nejzákladnější kroky na profesionálovi.

„Je zvláštní, jak nevyzpytatelně se lidé při své životní transakci chovají. S bolavým zubem také nepůjdete za kamarádem praktickým lékařem, ale obrátíte se na specialistu, který své práci rozumí. Stejně tak se měl pan Kučera obrátit na advokáta specializujícího se na realitní právo, nebo ještě lépe na zástupce kupujícího, který za svou práci nese odpovědnost,“ informuje Wenigrová.

Jan Kučera ještě pro jistotu navštívil advokáta, který mu řekl, že pravděpodobnost toho, že by se svými argumenty uspěl u soudu, je velmi malá. Nezbylo mu tedy nic jiného, než opět investovat do vybavení bytu, a to nad rámec kupní ceny. Nakonec zaplatil za nové vestavěné skříně a kuchyňskou linku něco přes 150 tisíc korun.

„Nechápal jsem ale, proč mě prodávající takto podvedl. K čemu mu byla dobrá rozebraná vestavěná skříň? Několik dní po převzetí bytu, když ze mě vyprchal vztek, jsem mu volal. Nejdřív mi nezvedal telefon. Když jsem se mu konečně dovolal, argumentoval tím, že je to moje chyba, že jsem si to měl napsat do smlouvy. Na přímý dotaz, na co mu byla rozebraná vestavěná skříň a spotřebiče, odpověděl, že nutně potřeboval peníze, a tak vše prodal do bazaru,“ uzavírá Jan s povzdechem.