Víc než polovina pražských domácností nerada ztrácí čas mytím nádobí, a tak má ve své kuchyni myčku. Vyplývá to z průzkumu, který si dala zpracovat Pražská energetika a jejž má MF DNES exkluzivně k dispozici.
Přitom nejčastěji si komfort myčky dopřávají rodiny s malými a většími dětmi. Naopak nejmenší skupinou, která nemyje nádobí ve dřezu, jsou podle průzkumu starší a ekonomicky neaktivní Pražané.
"Myčku máme od začátku a nedokážu si představit, že bychom ji neměli. Bylo by to, jako kdybychom měli místo pračky valchu," říká osmadvacetiletý Vratislav Klega, který už pět let žije ve společné domácnosti s přítelkyní. Mladý Pražan spadá do skupiny pětačtyřiceti procent lidí, kterým v kuchyni stojí myčka.
Nejdražší je tekoucí voda
Důvodem, proč si ji pořizoval, byla zkrátka lenost. Zda může ušetřit, si nepropočítával. Přitom podle PRE, pokud porovnáme roční náklady na elektřinu a vodu, je nejúspornějším způsobem mytí nádobí právě myčka.
"Nemluvě o vynaložené práci. Náklady na mycí prostředky jsou však o něco vyšší," připojuje Zuzana Lisá z Centra energetického poradenství s tím, že v jejich centru v Jungmannově ulici Pražanům dokážou poradit i s výběrem elektrospotřebiče, nebo jak energií šetřit.
Na druhou stranu nejnákladnější cestou, jak získat čisté nádobí, je jeho mytí ve dřezu a pod tekoucí vodou.
Spadly prodeje i ceny
Pražská domácnost si myčku koupila v průměru před pěti lety. Podle výrobců i prodejců v poslední době myčky už tolik jako dřív na odbyt nejdou.
"Ve srovnání s loňským rokem jsme v prodeji myček zaznamenali propad. Nižší je také průměrná cena," říká Martin Kameníček ze společnosti Electro World. Ceny myček začínají zhruba na 5 700 korunách, nicméně můžete tu za ni dát třeba i trojnásobek.
Zároveň podle Kameníčka firma pozoruje nárůst prodeje vestavných myček na úkor volně stojících. "Myčky již nemají vzestupnou tendenci. Prodeje činí u naší značky zhruba 25 tisíc kusů ročně," zmiňuje Eva Kučmášová, PR manažerka značky Whirpool pro Českou republiku.
S bílou technikou by měl do konce týdne začít nově obchodovat také internetový obchod Alza.Konkurenční boj mezi internetovými prodejci a tradičními maloobchodními řetězci s elektronikou se tak přiostří.