Pražská rodina má většinou doma myčku starou pět let. Čím je spotřebič starší, tím víc užírá energie.

Pražská rodina má většinou doma myčku starou pět let. Čím je spotřebič starší, tím víc užírá energie. | foto: Bauknecht

Půl Prahy myje nádobí v myčce. Zbytek spoléhá na své ruce

  • 259
Nejdražší cestou, jak získat čisté nádobí, je jeho mytí ve dřezu a pod tekoucí vodou. Přesto polovina Pražanů volí ruční mytí nádobí. Druhá část zvolila myčku, kterou si většina z nich koupila před pěti lety. Čím je ale spotřebič starší, tím víc užírá energie.

Víc než polovina pražských domácností nerada ztrácí čas mytím nádobí, a tak má ve své kuchyni myčku. Vyplývá to z průzkumu, který si dala zpracovat Pražská energetika a jejž má MF DNES exkluzivně k dispozici.

Přitom nejčastěji si komfort myčky dopřávají rodiny s malými a většími dětmi. Naopak nejmenší skupinou, která nemyje nádobí ve dřezu, jsou podle průzkumu starší a ekonomicky neaktivní Pražané.

"Myčku máme od začátku a nedokážu si představit, že bychom ji neměli. Bylo by to, jako kdybychom měli místo pračky valchu," říká osmadvacetiletý Vratislav Klega, který už pět let žije ve společné domácnosti s přítelkyní. Mladý Pražan spadá do skupiny pětačtyřiceti procent lidí, kterým v kuchyni stojí myčka.

Nejdražší je tekoucí voda

Důvodem, proč si ji pořizoval, byla zkrátka lenost. Zda může ušetřit, si nepropočítával. Přitom podle PRE, pokud porovnáme roční náklady na elektřinu a vodu, je nejúspornějším způsobem mytí nádobí právě myčka.

"Nemluvě o vynaložené práci. Náklady na mycí prostředky jsou však o něco vyšší," připojuje Zuzana Lisá z Centra energetického poradenství s tím, že v jejich centru v Jungmannově ulici Pražanům dokážou poradit i s výběrem elektrospotřebiče,  nebo jak energií šetřit.

Na druhou stranu nejnákladnější cestou, jak získat čisté nádobí, je jeho mytí ve dřezu a pod tekoucí vodou.

Spadly prodeje i ceny

Pražská domácnost si myčku koupila v průměru před pěti lety. Podle výrobců i prodejců v poslední době myčky už tolik jako dřív na odbyt nejdou.

"Ve srovnání s loňským rokem jsme v prodeji myček zaznamenali propad. Nižší je také průměrná cena," říká Martin Kameníček ze společnosti Electro World. Ceny myček začínají zhruba na 5 700 korunách, nicméně můžete tu za ni dát třeba i trojnásobek.

Zároveň podle Kameníčka firma pozoruje nárůst prodeje vestavných myček na úkor volně stojících. "Myčky již nemají vzestupnou tendenci. Prodeje činí u naší značky zhruba 25 tisíc kusů ročně," zmiňuje Eva Kučmášová, PR manažerka značky Whirpool pro Českou republiku.

S bílou technikou by měl do konce týdne začít nově obchodovat také internetový obchod Alza.Konkurenční boj mezi internetovými prodejci a tradičními maloobchodními řetězci s elektronikou se tak přiostří.