Novinky v koupelnách

Novinky v koupelnách - Přestože koupelnám vládne dřevo, moderní jsou také plasty. | foto: Sanitec

Moderní koupelně vládne dřevo a kov

  • 11
Letošní ročník veletrhu Cersaie byl už v pořadí dvaadvacátý. Tak jako každý rok i letos hýřil novinkami. Je stále patrnější, že se koupelna stává významným prostorem, volně prostupuje bytem, je otevřenější a není striktně oddělována od ostatních místností.

Mezi slova koupelna a wellness je kladeno rovnítko. Hygiena těla je spojována s očistou duše. Moderní koupelna hýčká a rozmazluje.

Hydromasážní vany a sprchové kouty jsou proto vybaveny aromaterapií, světelnou terapií, parní lázní, ale i telefonem, CD přehrávačem nebo dokonce televizí.

Tvarově převládá jednoduchost, jednobarevnost, přírodní materiály. „Velmi mě oslovil návrat k retru, ne tak přezdobenému, ale velmi jednoduchému stylu s nápadnými detaily (například tepané zrcadlo IO Ceramica Flaminia). Současný retro styl je útulný, vyzařuje teplo domova a zdá se, že hi-techu odzvonilo“, uvádí Petra Adamová z koupelnového studia Il Bagno.

„Dřevěná“ keramika
Zájem vystavovatelů byl vyšší než v předchozích letech, výstaviště se rozrostlo o nový dvoupatrový pavilon. Mimo jiné v něm vystavovaly i keramičky Rex Ceramiche Artistiche a Ceramiche Atlas Concorde.

„Keramička Rex opět oslnila a šokovala zároveň - série Abisko, která je k nerozeznání od pravého dřeva, bude zřejmě ukazovat směr, kterým se výrobci obkladů a dlažeb vydají v nejbližších letech,“ říká Jana Kristenová z koupelnového studia Kozák bath&interior.

Říkáte si, proč taková podobnost se dřevem? Keramička Rex se totiž zapojila do projektu znovuzalesnění jedné ze sto třiceti oblastí ve společném projektu s WWF Italia - čím víc metrů čtverečních dlažeb ze série Abisko bude prodáno, tím víc nových stromů bude zasazeno.

Přestože keramička Ceramiche Atlas Concorde předvedla nejen svůj originální stánek, který nápadně připomínal létající talíř a ve shodném duchu dlažby v high-tech stylu, byly k vidění i obklady plné květů, proužků a mozaiky.

To vše především v obdélníkových formátech, jak velí trend posledních let. Všeobecně jsou obklady inspirovány módou 30. let minulého století. I zde je však jednoduchost největším pozitivem, převládají teplé barvy, smetanová, světlá béžová, zelenkavá, světle modrá.


Důkaz o tom, že se příroda stále hlouběji noří do koupelen, přináší i vana Kali - Zen. Její "slupku" tvoří tmavé dřevo wenge, ale zvolit si můžete i světlý odstín.
VÍCE FOTO


Chvála designu
Hodně byl kladen důraz na design, což bylo patrné v nově otevřeném designovém pavilonu. „Objevila jsem nové firmy, například Tosco Quadro, mají výjimečný design luxusního zboží převážně z umělého kamene, vany k umístění do prostoru, jednoduchá desková umyvadla,“ pochvaluje si Petra Adamová.

Letos na veletrhu vládla celkem pozitivní uvolněná atmosféra. „Zdá se, že se významnější výrobci se „oklepali“ z obav, které v minulosti způsobil příliv levných výrobků z Asie. Byla cítit snaha přijít s něčím novým, revolučním, co tu ještě nebylo.

Ať už jde o materiály, design nebo pojetí“, hodnotí veletrh Roman Kalousek, majitel firmy Aqua Trade. Naléhavost situace, potřeba přijít s nějakou zásadní inovací a udržet tak náskok před levnými kopiemi popohnala designéry a přála vzniku skutečně odvážných a nevšedních projektů.

„Ortodoxní minimalismus začíná pozvolna ustupovat a přísně hranaté tvary občas zjemní decentní oblinka. Dokladem toho je i nová série sanitární keramiky IO od Ceramica Flaminia. Tato firma si vydobyla místo na výsluní právě hranatými a přísně válcovými umyvadly, dnes však přichází s okrouhlými tvary připomínajícími vajíčko“, dodává Roman Kalousek.

Tendence k zaoblení je patrná i pokud jde o nábytek. Rohy kompletně mizí a nahrazuje je jeden průběžný rádius přes celou výšku nábytku. V designu výrobků by se mohlo až zdát, že od sebe tvůrci opisují, nebo se přinejmenším domlouvají předem.

„Vážně mě překvapilo, kolik firem prezentovalo takřka shodné novinky, například tříotvorové stojánkové baterie s obdélníkovým profilem“, konstatuje Roman Kalousek.

Jednoznačně se prosazuje trend kaskády, tedy přirozeného vodopádu. Voda nevytéká přes perlátor, ale proudí volně z baterie. Jako první vlaštovky tohoto druhu se objevily například baterie od firem Ritmonio a Bongio.

Quo vadis, koupelno?
Je těžké odpovědět na otázku, kam kráčí trendy v koupelnách, jednoznačně. Snad právě pro to, že neexistují jednotné linie, je poskytováno stále více prostoru originalitě a individuálnímu řešení. Někdo upřednostňuje návrat k přírodě, jiný využívá nové technologie a další zase netradiční materiály.

„Každá firma představuje nějaké novinky, většinou potěší, ovšem horší je to už s jejich výrobou. Zpravidla započne nejdříve za půl roku“, stýská si paní Adamová. „Zúčastňuji se veletrhů v Bologni už pět let a musím uznat, že na rozdíl od našich veletrhů, kde vnímám zhoršující se tendenci, je Bologna lepší“, dodává.


Další informace najdete v Living Koupelně 1/2005


Témata: Asie, lázně, příroda