Švácha se rozhodl obrátit se kvůli Máji na ministerstvo kultury poté, co majitel objektu – společnost Tesco – požádala letos v únoru radnici v Praze 1 o demoliční výměr.
Po mnohaměsíčním projednávání pak ministerstvo žádost posvětilo. „Jde o stavbu mimořádného historického významu. Právem jí proto patří i statut kulturní památky,“ řekl podle agentury ČTK Švácha.
Máj byl dokončen v roce 1975, vznikl na místě novogotického Šlikova paláce podle návrhu Miroslava Masáka, Johna Eislera a Martina Rajniše z libereckého ateliéru SIAL, který v roce 1968 založil autor televizní věže na Ještědu Karel Hubáček.
Bez úhony přežil až do roku 2006, kdy ho Tesco chtělo zbourat. Po protestech veřejnosti ovšem Tesco v březnu slíbilo, že Máj k zemi nepůjde.
O vyhlášení Máje kulturní památkou rozhodovalo ministerstvo kultury od konce dubna. V červnu se ovšem na žádost společnosti Tesco řízení přerušilo.
To se nelíbilo Šváchovi, podle něhož ministerstvo řízení neúměrně protahovalo. „Myslím, že veřejnost dost napjatě čeká na debatu o památkové hodnotě relativně mladých staveb, ale ministerstvo raději volí cestu byrokratických obstrukcí a mocenských demonstrací,“ postěžoval si v červenci v MF DNES Švácha, který je profesorem Ústavu dějin umění Akademie věd.
Ministerstvo v řízení pokračovalo v září a přesně 2. října vyhlásilo Máj kulturní památkou. To ovšem ještě neznamená, že objekt nemusí projít úpravami. Nesmí z něho ovšem podle Šváchy zmizet základní rysy a znaky, díky nimž se stal Máj chráněnou památkou.
Rozhodnutí ministerstva navíc ještě není pravomocné, účastníci řízení mají 15 dní na podání rozkladu od chvíle, kdy vyjádření dostali; poslední z nich doručenku převzal 13. října. Účastníkem řízení je také Tesco, které se zatím k případu veřejně nevyjádřilo.
Podle expertů se prohlášení obchodního máje kulturní památkou může stát precedentem pro další, relativně nové stavby a nejspíš vyvolá i diskusi o památkové ochraně.
Máj je podle ministerstva významným dokladem architektury 70. let 20. století, a to také v evropském kontextu, když navazuje na architekturu meziválečného funkcionalismu a předznamenává v interiéru architektonické pojetí stylu high-tech.