Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Meteority z Marsu se stopami bakterií zřejmě doplňují skládačku

aktualizováno
Primitivní formy života zřejmě existují či alespoň v dávnější minulosti existovaly i poměrně blízko Země - na Marsu, soudí mnozí vědci.
na Marsu, soudí mnozí vědci. Vyplývá to z nového zkoumání těchto poutníků vesmírem, kteří pravděpodobně pocházejí z Marsu a jež dopadli na naši planetu. Největší ohlas vzbudil dvoukilový meteorit velikosti brambory s kódovým označením ALH84001, nalezený v roce 1984 v Antarktidě. Jeho chemické složení naznačuje marsovský původ; z Marsu jej pravděpodobně vyrvala srážka s kometou či asteroidem někdy před 16 miliony let. V roce 1996 tým pracující pro americkou kosmickou agenturu NASA oznámil, že v meteoritu našel mikroskopické struktury připomínající pozemské bakterie. Následovaly spory, jestli šlo opravdu o fosilní zbytky původně živých mikroorganismů staré přes čtyři miliardy let. Letos v únoru zveřejnil mezinárodní výzkumný tým v americkém vědeckém časopise Proceedings of the National Academy of Sciences další zprávu: Jemné řetězce magnetických minerálů v oněch podezřelých strukturách připomínají části pozemských mikroorganismů a potvrzují závěr, že to původně byla živá hmota. Vědci meteorit z Antarktidy samozřejmě zkoumají dál, stejně jako jiný kámen z vesmíru, zvaný Nakhla a uložený v londýnském Přírodovědném muzeu. Ten pochází z většího meteoru, který 28. června 1911 explodoval nad Egyptem. I jeho chemické složení naznačuje marsovský původ a před dvěma lety v něm vědci rovněž našli malinkaté struktury, jež by mohly být fosilními mikroorganismy velice podobnými pozemským bakteriím. Skutečnost, že kusy hmoty pocházející z Marsu dopadly na povrch Země, není až tak překvapivá: Přitahovalo je Slunce a Země se jim prostě připletla do cesty.

Autor: