Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Svítidla jako lunární moduly, nádoby jako ananasy. Provokují designem

  1:00aktualizováno  1:00
Vítězem letošní ceny Czech Grand Design v kategorii Objev roku se stala dvojice Markéta Kratochvílová a Tadeáš Podracký. Jejich touha hledat netradiční spojení je přivedla na cestu vytvářet koncepty, díky nimž se běžné věci proměňují v drobná umělecká díla.

Poháry Dioscuri pro Moser zaujmou krásou tvaru, precizním zpracováním i příběhem plným archetypální symboliky. | foto: Moser

Markéta Kratochvílová a Tadeáš Podracký, mladí absolventi pražské VŠUP, zaujali nevšedním přístupem již v rámci expozice na podzimním Designbloku 2014 a za sebou mají i první úspěchy v zahraničí.

Další zajímavé návštěvy najdete v časopise Domov

Další zajímavé návštěvy najdete v časopise Domov

Nedávno jste převzali významné ocenění. Jaké přetrvávají pocity?
Tadeáš: Ceny si velmi vážíme, máme z ní obrovskou radost a je motivací pro naši další práci.

V čem vás cena inspiruje a posouvá dopředu?
Tadeáš: Hlavně pro nás znamená uznání naší usilovné práce, kterou jsme v několika kolekcích představili na Designbloku 2014, a povzbuzení, že cesta, kterou jsme se vydali, je správná.

Oba jste studovali na pražské VŠUP, každý však v jiném ateliéru. Co vás profesně spojuje a naopak v čem se vaše tvorba liší?
Tadeáš: Názorově se shodneme v otevřenosti k různorodým projektům v oblasti designu, za všechny jmenuji kolekci Skywalkers pro Preciosu Lighting. V podobných projektech bychom rádi pokračovali i v budoucnu. Zároveň však máme každý i osobní polohu tvorby, já se věnuji sklu a Markéta šperku.

Fotogalerie

Vzpomenete si na první společný projekt?
Tadeáš: Prvním větším společným projektem byla výstava Angry Pacifist v galerii Kvalitář ve spolupráci s grafickým designérem Janem Novákem. Naším cílem bylo prezentovat písmo v konkrétní situaci, a tak vytvořit originální koncepci živé prezentace typografie.

Akademie CGD ocenila také vaše diplomové práce Dioscuri pod vedením Ronyho Plesla a Enfant Terrible z ateliéru K. O. V. Evy Eisler. Koncepty, které nutí k zamyšlení, dokonce lehce provokují, přesto jsou vizuálně přitažlivé, hravé a praktické. Jak jste dosáhli takového účinku?
Tadeáš: Ve své diplomové práci Dioscuri zpracovávám artefakt vítězného poháru. Silnou intelektuální inspiraci převádím do antického archetypu vázy. Markéta se v kolekci Enfant Terrible věnuje tématu monumentálních náhrdelníků inspirovaných dějinami modifikování ženského těla.

Obě naše práce kladou velký důraz na své intelektuální sdělení a také na formální zpracování, jakými jsou například specifické kombinace ušlechtilých materiálů, jež toto sdělení podporují. Výsledné objekty nevznikly za účelem praktického užívání, ale jako reprezentanti konkrétního poselství. A právě tato odvaha osvobodit design je na našich kolekcích přitažlivá a zároveň provokativní.

Nad čím přemýšlíte víc, nad konceptem, nebo nad účelem budoucí věci? Tadeáš: Ideálně by se měl koncept i účel propojovat v jeden celek. Avšak v kolekci Dioscuri byl pro mě na prvním místě koncept díla. Jde o ztvárnění kulturní reinterpretace funkce vítězného poháru. Tato práce není designem produktu, ale uměleckým dílem.

Subtilní svítidla Skywalkers inspirovaná vesmírnými objekty ozvláštní především minimalisticky laděné interiéry.

Subtilní svítidla Skywalkers inspirovaná vesmírnými objekty ozvláštní především minimalisticky laděné interiéry.

A jakou ideu jste promítli do taktéž oceněných a velmi tajuplných světelných objektů Skywalkers?
Markéta: Skywalkers patří mezi naše první společné designové projekty. Kolekce světelných objektů je inspirována dobýváním vesmíru a konkrétními prvky lunárních modulů. Skywalkers z leštěného a pozlaceného nerezu navozují atmosféru dobrodružné cesty za hranice atmosféry.

Tadeáš: Kolekce světelných objektů Skywalkers je inspirována dobýváním vesmíru a konkrétními prvky lunárních modulů. O tradiční sklářské techniky se zajímám a rád je objevuji, považuji je za významnou součást českého dědictví.

Tadeáši, všimla jsem si, že celkem často skládáte či zapouštíte jeden tvar do druhého. Některé vaše práce mi připomněly dvoustěnnou sklenici, takzvanou dvojstěnku, která se poprvé objevila v baroku. Vzhledem k náročnosti výrobní techniky je dodnes velmi vysoko ceněna. Jde o náhodu, nebo inspiraci?
Tadeáš: Rád se věnuji skládaným kompozicím, protože mi umožňují nejen vrstvení různých materiálů a barev skla, ale i vytváření významově vrstevnatého díla. Každý díl kompozice je dokonale řemeslně opracován a stává se nepostradatelnou součástí celku. Ke skládaným kompozicím mě inspirovaly různé impulzy z historie sklářství i umění a barokní sklářská tradice k nim samozřejmě patří.

Půvabný vzhled dekorativní broušené vázy z kolekce Towers. Nadaný autor za ni získal Cenu Ludwiga Mosera 2012.

Půvabný vzhled dekorativní broušené vázy z kolekce Towers. Nadaný autor za ni získal Cenu Ludwiga Mosera 2012.

Sklo je pro vaši tvorbu typické. Experimentujete rád, nebo se držíte osvědčených postupů a tradic?
Tadeáš: O tradiční sklářské techniky se zajímám a rád je objevuji, považuji je za významnou součást českého dědictví, kterou zkoumám. Tradiční techniky tvoří základ mé tvorby, v které využívám i vlastní experimenty. Baví mě neočekávané kombinace.

Právě nevšední spojení materiálů, ale i nadšení pro český křišťál jste propojil v kolekci JAARS, kde skleněné objekty kombinujete se dřevem a kůží. Proč jste si vybral právě tato materiálová „setkání“?
Tadeáš: Především jsem řešil otázku, co je to váza a jakou úlohu může váza mít. Jestli objekt, který známe jako dekorativní věc na stůl, snese umístění do nečekanějších poloh a zda se může stát nositelem hlubších myšlenek. V tomto projektu jsem se snažil spojit vizuální dědictví konceptuálního umělce Josepha Beyuse s českým křišťálem a dát tak váze na prosto jiný rozměr.

Velmi sympaticky na mě působí kolekce dóz Pineapples – Ananasy, jednoduché tvary s vůní exotiky.
Tadeáš: Pineapples vlastně vznikly jako dodatečná část mé diplomové práce, v níž jsem se zabýval archetypálními tvary. Zamýšlel jsem se nad tvarem nádoby a dospěl jsem k názoru, že první nádobou musela být plodina, která jde snadno vydlabat, jako dýně anebo ananas. Tyto tvary také můžete vysledovat ve tvarosloví váz od prehistorických kultur až k modernímu designu.

Skleněné nádoby Pineapples – Ananasy – ozdobí každý slavnostně prostřený stůl. Ručně vyráběné dekorace jedinečných barev se budou vyjímat i volně v interiéru.

Skleněné nádoby Pineapples – Ananasy – ozdobí každý slavnostně prostřený stůl. Ručně vyráběné dekorace jedinečných barev se budou vyjímat i volně v interiéru.

Navrhujete rád předměty na stůl?
Tadeáš: Stůl je magický prostor, u kterého se setkávají lidé, proto mě jako umělce a designéra tento prostor zajímá.

Jaké jsou vaše požadavky na příjemné bydlení? Na co by neměl člověk při zařizování zapomínat?
Tadeáš: Když si představíme příjemné bydlení, znamená to pro nás několik věcí: systematicky uspořádaný prostor, velká knihovna a místo, kde může být člověk v absolutním klidu.

Markéta: Maximální praktičnost a vizuální čistota. Zásadní v interiéru je pořádná podlaha a dokonale vybílené stěny.

Elegantní skleněné nádoby z kolekce Finland objects inspirované finskou přírodou dodají interiéru nový rozměr.

Elegantní skleněné nádoby z kolekce Finland objects inspirované finskou přírodou dodají interiéru nový rozměr.

Skleněné nádoby Finland objects vznikly ve Finsku. Zaujal vás severský design?
Tadeáš: Soubor nádob Finland objects byl vytvořen v rámci workshopu Glass is tomorrow ve finském městečku Nuutajärvi.

Celkově jsou ovlivněny severskou krajinou a tamním citem pro použití přírodních materiálů. V Nuutajärvi také působila ikona finského designu Kay Frank.

O kterém místě na Zemi byste dokázali říct, že vás inspiruje a pro práci designéra je ideální?
Tadeáš a Markéta: Pro nás je to určitě New York. Město, ve kterém je vždy co objevovat.

Pracujete společně. Uvažovali jste o založení vlastní značky? Jaké jsou vaše plány do budoucna?
Tadeáš: Jsme otevření nejrůznějším projektům jako tvůrčí dvojice. Těšíme se na nové výzvy a spolupráce.

A konkrétně, na jaké novinky se můžeme těšit?
Markéta: V současné době připravuji novou kolekci šperků, která bude prezentována americkou galerií Loupe na Collective Design Fair v New Yorku.
Tadeáš: Já pracuji na unikátních křišťálových objektech pro sklárnu Moser, které byly letos k vidění na milánském Design Week.

Máte přitom všem ještě čas na relaxaci a koníčky?
Tadeáš: Kromě práce, která je i naším koníčkem, rádi cestujeme za kulturou. Markéta: A taky se učíme vařit thajskou kuchyni.

Markéta Kratochvílová a Tadeáš Podracký

Markéta Kratochvílová a Tadeáš Podracký

Designéři

Markéta Kratochvílová, *1988
Absolventka studia na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze v ateliéru K. O. V. pod vedením Evy Eisler. Autorsky se věnuje především designu šperku, účastní se společných výstav u nás i v zahraničí, například v Itálii, USA nebo v Číně. Za své šperky, balancující na hranici designu a umění, získala již několik ocenění.

Tadeáš Podracký, *1989
Vystudoval Vysokou školu uměleckoprůmyslovou, Ateliér skla u Ronyho Plesla. Věnuje se návrhům skleněných objektů, interiérovému designu a uměleckým instalacím. Jeho diplomová práce Dioscuri pro Moser mu přinesla již několik významných ocenění. Své konceptuální projekty s úspěchem vystavuje nejen u nás, ale i v zahraničí.

Úspěšný tandem: Oba designéři se účastnili studijní stáže na School of Visual v New Yorku. Společný náhled na design je motivoval ke spolupráci, prvním společným projektem se stala kolekce konceptuálních svítidel Skywalkers. Za své nevšední designérské počiny získali Cenu šéfredaktorů na podzimním Designbloku 2014, v roce 2015 jim přinesly vítězství v kategorii Objev roku 2014 v rámci udílení cen Czech Grand Design. Žijí a pracují v Praze.

Další zajímavé články najdete v časopise Domov.

Autor:


Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.