Dům charakterizují pravoúhlé formy, výrazné horizontální linie a tři výškové úrovně střech

Dům charakterizují pravoúhlé formy, výrazné horizontální linie a tři výškové úrovně střech | foto: Jana Labuťová, Jiří Vaněk

Manželé chtěli minimalistický dům. Architekt přidal i neviditelná svítidla

  • 152
Atypický dům postavený poblíž Jílového u Prahy připomíná napohled spíš avantgardní skulpturu. Základní tvůrčí ingredience této architektury tvoří jednoduchá geometrie, světlo, volný prostor a špičková technická kvalita.

Výchozí podmínky stavby domu byly ve dvou směrech výjimečné, a to v pozitivním i negativním smyslu. Zatímco v řadě měst a obcí stavební regulace nařizuje často nepřekonatelnou podmínku přizpůsobit se starší zástavbě, což znamená opatřit dům sedlovou střechou, zde územní plán naopak předepisoval navázat na funkcionalistickou architekturu 30. let, charakteristickou pro tuto lokalitu.

"Tato okolnost přímo nahrávala mým klientům, kteří si přáli moderní, spíše minimalistický dům," vysvětluje Aleš Gadlina, autor architektonického návrhu.

Atypický dům připomíná avantgardní skulpturu

Interiér domu je důsledně minimalistický, jeho hlavním komponentem jsou velké hladké plochy (betonové stěrky Pandomo, štukované omítky a sádrokarton). Zajímavý prvek představují zapuštěné zářivky, které lícují s rovinou stropu.

Stavební řešení bylo také nutné přizpůsobit poloze pozemku na kraji navážky. Základová betonová deska by byla ohrožena nestejnoměrným sedáním stavby, proto je dům částečně podsklepen a zčásti založen na pilotách.

"Vzhledem k tomu, že klienti znali mé práce a názorově jsme souzněli, mohl jsem pracovat volně. Shodli jsme se ale až na třetím návrhu, který je kompromisem mezi prvním velmi odvážným a druhým spíše konzervativním řešením," pokračuje Gadlina.

Tři výškové a funkční linie

Z vnějšího pohledu dům charakterizují pravoúhlé formy, výrazné horizontální linie a tři výškové úrovně střech. Kompozice vychází z přání požadavků na vysoké stropy, členitý vzdušný interiér a bohaté prosvětlení vnitřního prostoru.

Atypický dům připomíná avantgardní skulpturuAtypický dům připomíná avantgardní skulpturu

Majitelé domu si přáli, aby schodiště na galerii působilo vzdušně a bylo přístupné ze všech stran, proto ho architekt umístil na zvýšený, ze všech stran otevřený sokl. Jednotlivé stupně jsou vetknuty do stěny, která slouží jako zábradlí, volné konce visí na tenkých ocelových lankách.

Základ spočívá v půdorysu ve tvaru asymetrického písmene V otevírajícího se směrem k jihu. Jeho kratší stranu tvoří přízemní trakt o standardní výšce stropu 2,7 m, kde je vstupní hala, šatna a sezení.

Dominantní a zároveň přechodovou pozici ve středu domu zaujímá komunikační prostor s krbovým tělesem a otevřeným schodištěm na galerii v patře, s výškovou úrovní stropu 4,10 m.

Tato část dispozice volně přechází v podsklepený trakt obsahující v suterénu zázemí, v přízemí garáž, pokoj pro hosta s příslušenstvím a kuchyň s jídelnou.

Atypický dům připomíná avantgardní skulpturu

Koncept, založený na jednoduchých pravoúhlých tvarech, hladkých plochách a minimálním množství detailů, architekt v souladu s přáním majitelů převedl rovněž do interiéru.

Směrem do zahrady na jídelní část navazuje zasklený bazén, který ale dosud není hotov. Ve vnitřním rohu mezi levým a pravým křídlem domu je chráněná terasa krytá přesahující střechou.

V pozadí netradičně členitého tvaru a natočení dispozice stojí záměr orientovat prosklené plochy na jižní a jihovýchodní stranu a přivést do interiéru co nejvíc slunce. Stavba je, jako většina staveb Aleše Gadliny, koncipována jako energeticky úsporná, využívající pasivní solární efekt.

Minimální prostředky, maximální efekt

Koncept, založený na jednoduchých pravoúhlých tvarech, hladkých plochách a minimálním množství detailů, architekt v souladu s přáním majitelů převedl rovněž do interiéru.

Atypický dům připomíná avantgardní skulpturuAtypický dům připomíná avantgardní skulpturu

Kuchyňskou linku tvoří nábytková sestava z lakovaných MDF desek, kamenná pracovní deska a skleněné obložení stěn. Opět čisté hladké povrchy bez neúčelných detailů.

Jeho základní rámec tvoří jednolitá podlaha z lité betonové stěrky, hladce omítnuté stěny a sádrokartonové stropy. Vnitřní prostor doslova tone v záplavě příjemně rozptýleného světla, objímán velkými jednolitými plochami bílých stěn a stropů.

Nábytek a další vybavení, které si majitelé z velké části sami vybrali, ctí minimalistický design, vysokou technickou kvalitu a dodržuje barevnou linii bílé, šedé a černé.

V zájmu maximálního prosvětlení, vzdušnosti a čistoty navrhl Gadlina řadu originálních konstrukčních a interiérových prvků. Schodiště na galerii se jen lehce vznáší v prostoru, zavěšené na tenkých ocelových lankách, zářivková svítidla jsou takřka neviditelně zapuštěna v sádrokartonových podhledech, krbové těleso vyrůstá jako jednolitá hmota přímo z podlahy, v atypických dveřích jsou přímo zabudována osvětlovací tělesa.

"Stavba trvala zhruba dva roky a není ještě hotová, zbývá dokončit zahradní úpravy a bazén," komentuje autor. "Klienti chtějí uskutečnit své představy na sto procent. Dodržet špičkovou kvalitu až do detailů považují za důležitější než stihnout termíny, a to ve výsledku domu velmi prospívá."

Atypický dům připomíná avantgardní skulpturu

Prosklené plochy nejvíc vyniknou večer

TECHNICKÉ ÚDAJE

Zastavěná plocha: 200 m²
Užitná plocha: 414 m²
Konstrukce: betonové základové pasy, kopané betonové piloty, zdivo POROTHERM, kontaktní zateplení fasády izolací ORSIL, elezobetonové monolitické stropy, dřevěný krov s ocelovou vaznicí, titanzinková krytina na prkenném záklopu
Výplně otvorů: hliníková okna s izolačními dvojskly, předokenní hliníkové rolety, dveře atypické dýhované, vyrobené na míru
Vytápění: tepelné čerpadlo systém země/voda (zemní vrt), podlahové vytápění s teplovodním rozvodem + radiátory

Atypický dům připomíná avantgardní skulpturuAtypický dům připomíná avantgardní skulpturuAtypický dům připomíná avantgardní skulpturu

Půdorys přízemí, suterénu a patra

AUTOR

Aleš Galina (1965)

Autorizovaný inženýr, absolvent Stavební fakulty ČVUT Praha. V r. 1997 založil stavební firmu Gadline, která se postupně rozrostla o architektonický ateliér. Zabývá se návrhy rodinných domů a bytových staveb od studie až po realizaci, specializuje se na projektování energeticky úsporných domů využívajících pasivní solární efekt.

Více se dočtete v časopise Můj dům č. 4/2010.