Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Loď místo chaty? Lidé se stěhují na středočeské řeky

  1:00aktualizováno  1:00
Přibývá lidí, kteří si pořizují říční lodě. Na nich lze relaxovat a rybařit, ale také bydlet a zároveň vyrážet na plavby po kraji i do zahraničí. Vzrůstá zájem o půjčování obytných říčních lodí, ale i o kotvení v přístavištích, která poskytují majitelům takových lodí potřebné zázemí.

Na Vltavě v Nelahozevsi může celoročně kotvit až třicet lodí | foto:  Radek Cihla, MAFRA

Češi mění chaty za lodě. Ne však za ukotvené hausbóty, ale za skutečné lodě, na kterých je možné bydlet i podnikat plavby. Na Labi a Vltavě v okolí Prahy jsou k pobytu na obytných říčních lodích mimořádně dobré podmínky. A za bezpečným víkendovým dobrodružstvím lze po vodě vyrazit třeba do Drážďan.

"Na řece je to především o bezpečí, klidu, dostupných přístavech a neustálém pohybu mezi lidmi," říká z paluby lodi na hladině Labe Petr Kožený, který má s plavbou na řece letité zkušenosti a provozuje přístav pro celoroční kotvení třiceti lodí v Nelahozevsi.

"Je to pro lidi, kteří se rádi pohybují v civilizované Evropě, neustále mají blízko ke břehu a baví je pozorovat dění okolo," vysvětluje přednosti života na říční lodi Kožený. Říční marína v Nelahozevsi pronajímá kotviště se zázemím. Lodě však kotví i v Brandýse nad Labem, Kralupech, Poděbradech či Nymburku.

KDE ZAKOTVIT

Mapa kotvení lodí

Právě střední Polabí se pro rekreační plavbu a život na vodě přímo nabízí a přibývá i městských kotvišť. Možnost zakotvit ve městě a vyrazit na prohlídku centra přímo "od vody" je totiž jedním z lákadel tohoto způsobu trávení volného času.

Petr Kožený připouští, že životní styl spojený s řekou a bydlením či víkendovými pobyty na obytných lodích je mnohem rozvinutější v západní Evropě, například v Německu, Holandsku či Francii. Upozorňuje však, že právě do těchto zemí je možné na lodi ze středočeských přístavišť vyplout.

JAK SE ZABYDLET NA VODĚ

K řízení mnoha typů lodí není třeba oprávnění, na některé však ano. Informace lze získat na Státní plavební správě, případně na jejích internetových stránkách.

Za kotvení v přístavištích se platí. Například v Nelahozevsi je možné zastavit přes den zdarma, celodenní kotvení osmimetrové lodi však přijde na 160 korun, roční kotvení stejně dlouhé lodi pak na necelých dvacet tisíc. Marína Sandberk v Kolíně nabízí přístaviště pro deset lodí od 80 korun za loď a 30 korun za osobu a noc. Existuje však řada míst, kde lze lodi vyvázat a kotvit zdarma.

Informace o přístavištích lze najít například na webu Ředitelství vodních cest ČR, podrobný popis vodních cest je na www.plavba.cz.

"Propluli jsme se ženou velkou část Evropy a právě tato zkušenost nás inspirovala k vybudování přístavu," říká Kožený. "Tak jako jinde ve světě to však u nás zatím nefunguje. Starší generace loďařů se dosud hodně drží v klubech, kde sice pořádají různá setkání či soutěže, ale málo jezdí ven. Pak jsou lidé, kteří mají peníze a vyrazí na moře. My jsme taková střední cesta. A lidí, kteří si pořizují lodě a objevují život na řece, přece jen přibývá," dodává lodník.

Životní styl, spojený s řekou, však s penězi souvisí velmi úzce. Dá se pořídit jednoduchá říční loď, na níž lze plout, rybařit či relaxovat. Ale také loď s komfortním bytem na palubě, v níž nechybí tekoucí voda, vybavená kuchyně či krbová kamna.

Loď může být komfortním bytem za sedm milionů

"Lodě dosud stavíme především pro zahraniční klienty," říká Libor Hain z třebíčské firmy Hi Boats, která se na stavbu lodí pro takzvaný riverboating či canalboating specializuje.

"Čeští zákazníci si pořizují říční lodě zatím spíše pro komerční účely. Ale dokončujeme například loď typu Dutch Barge, repliku dvacetimetrové ocelové říční lodi s obytnou plochou kolem padesáti metrů čtverečních právě pro českého zákazníka, který ji bude mít na bydlení," říká Hain.

Taková loď včetně luxusně vybaveného interiéru ovšem vyjde zhruba na sedm milionů korun a na českých řekách jich moc nepotkáte. Lze si však pořídit například osmimetrovou loď, která poskytne pětičlenné rodině nocleh srovnatelný například s komfortem karavanu.

Je určena především na cesty a víkendové pobyty a náklady na její pořízení může výrazně snížit například koupě starší lodi ze zahraničí. Na zakázku postavená nová loď se zázemím srovnatelným s garsoniérou vyjde zhruba na dva miliony.





Nejčtenější

Položit epoxidovou stěrku betonepox a šestiúhelníkovou dlažbu tak, aby na sebe...
Byt, kde si beton skvěle rozumí se zlatem. Unikátní interiér v Praze

Navrhnout byt pro finančně zajištěného manažera a jeho partnerku znělo architektce Radce Valové jako sen. Byt totiž zaujímá celé druhé patro domu v Pařížské...  celý článek

Není třeba jezdit do hor, v roubence jste na prázdninách stále.
V roubence bydlí 14 let. Nepoškodila ji ani řeka, která domem protekla

V roubence nedaleko Nového Jičína bydlí Maléřovi od roku 2002. „Bydlení v roubence je výborné, nemusíte jezdit nikam na horskou chatu. Jednoduchá je i údržba,...  celý článek

Bloky z polypropylenu můžete sestavovat podle přání, v případě stěhování je...
Postavte si příčku z „dospělácké“ stavebnice. Vypadá jako lego

Lego oslovuje všechny věkové kategorie. Dospělí si dnes dokonce mohou pohrát s polypropylenovými kostkami s rozměry, které odpovídají jejich „dospělácké“...  celý článek

Venkovní bazén spojí dvě obytné budovy v posledním, 10. patře.
Obyvatelé mohou plavat z jedné budovy do druhé. Ale 35 metrů nad zemí

V centrálním Londýně vyrůstá developerský projekt Embassy Gardens. Mezi dvěma vysokými budovami bude 35 metrů nad zemí umístěný skleněný bazén Sky Pool....  celý článek

Výrazná modrá, ale nikoliv studená barva, opticky zkracuje hlavní obytnou...
Proměna bytu 1+1 ve funkcionalistickém domě: se vkusem to jde i levně

Byt 1+1 v zajímavém funkcionalistickém domě má řadu přednosti: umístění v žádané rezidenční části Vinohrad s výbornou dopravní dostupností, praktickou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.