Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Loď místo chaty? Lidé se stěhují na středočeské řeky

  1:00aktualizováno  1:00
Přibývá lidí, kteří si pořizují říční lodě. Na nich lze relaxovat a rybařit, ale také bydlet a zároveň vyrážet na plavby po kraji i do zahraničí. Vzrůstá zájem o půjčování obytných říčních lodí, ale i o kotvení v přístavištích, která poskytují majitelům takových lodí potřebné zázemí.

Na Vltavě v Nelahozevsi může celoročně kotvit až třicet lodí | foto:  Radek Cihla, MAFRA

Češi mění chaty za lodě. Ne však za ukotvené hausbóty, ale za skutečné lodě, na kterých je možné bydlet i podnikat plavby. Na Labi a Vltavě v okolí Prahy jsou k pobytu na obytných říčních lodích mimořádně dobré podmínky. A za bezpečným víkendovým dobrodružstvím lze po vodě vyrazit třeba do Drážďan.

"Na řece je to především o bezpečí, klidu, dostupných přístavech a neustálém pohybu mezi lidmi," říká z paluby lodi na hladině Labe Petr Kožený, který má s plavbou na řece letité zkušenosti a provozuje přístav pro celoroční kotvení třiceti lodí v Nelahozevsi.

"Je to pro lidi, kteří se rádi pohybují v civilizované Evropě, neustále mají blízko ke břehu a baví je pozorovat dění okolo," vysvětluje přednosti života na říční lodi Kožený. Říční marína v Nelahozevsi pronajímá kotviště se zázemím. Lodě však kotví i v Brandýse nad Labem, Kralupech, Poděbradech či Nymburku.

KDE ZAKOTVIT

Mapa kotvení lodí

Právě střední Polabí se pro rekreační plavbu a život na vodě přímo nabízí a přibývá i městských kotvišť. Možnost zakotvit ve městě a vyrazit na prohlídku centra přímo "od vody" je totiž jedním z lákadel tohoto způsobu trávení volného času.

Petr Kožený připouští, že životní styl spojený s řekou a bydlením či víkendovými pobyty na obytných lodích je mnohem rozvinutější v západní Evropě, například v Německu, Holandsku či Francii. Upozorňuje však, že právě do těchto zemí je možné na lodi ze středočeských přístavišť vyplout.

JAK SE ZABYDLET NA VODĚ

K řízení mnoha typů lodí není třeba oprávnění, na některé však ano. Informace lze získat na Státní plavební správě, případně na jejích internetových stránkách.

Za kotvení v přístavištích se platí. Například v Nelahozevsi je možné zastavit přes den zdarma, celodenní kotvení osmimetrové lodi však přijde na 160 korun, roční kotvení stejně dlouhé lodi pak na necelých dvacet tisíc. Marína Sandberk v Kolíně nabízí přístaviště pro deset lodí od 80 korun za loď a 30 korun za osobu a noc. Existuje však řada míst, kde lze lodi vyvázat a kotvit zdarma.

Informace o přístavištích lze najít například na webu Ředitelství vodních cest ČR, podrobný popis vodních cest je na www.plavba.cz.

"Propluli jsme se ženou velkou část Evropy a právě tato zkušenost nás inspirovala k vybudování přístavu," říká Kožený. "Tak jako jinde ve světě to však u nás zatím nefunguje. Starší generace loďařů se dosud hodně drží v klubech, kde sice pořádají různá setkání či soutěže, ale málo jezdí ven. Pak jsou lidé, kteří mají peníze a vyrazí na moře. My jsme taková střední cesta. A lidí, kteří si pořizují lodě a objevují život na řece, přece jen přibývá," dodává lodník.

Životní styl, spojený s řekou, však s penězi souvisí velmi úzce. Dá se pořídit jednoduchá říční loď, na níž lze plout, rybařit či relaxovat. Ale také loď s komfortním bytem na palubě, v níž nechybí tekoucí voda, vybavená kuchyně či krbová kamna.

Loď může být komfortním bytem za sedm milionů

"Lodě dosud stavíme především pro zahraniční klienty," říká Libor Hain z třebíčské firmy Hi Boats, která se na stavbu lodí pro takzvaný riverboating či canalboating specializuje.

"Čeští zákazníci si pořizují říční lodě zatím spíše pro komerční účely. Ale dokončujeme například loď typu Dutch Barge, repliku dvacetimetrové ocelové říční lodi s obytnou plochou kolem padesáti metrů čtverečních právě pro českého zákazníka, který ji bude mít na bydlení," říká Hain.

Taková loď včetně luxusně vybaveného interiéru ovšem vyjde zhruba na sedm milionů korun a na českých řekách jich moc nepotkáte. Lze si však pořídit například osmimetrovou loď, která poskytne pětičlenné rodině nocleh srovnatelný například s komfortem karavanu.

Je určena především na cesty a víkendové pobyty a náklady na její pořízení může výrazně snížit například koupě starší lodi ze zahraničí. Na zakázku postavená nová loď se zázemím srovnatelným s garsoniérou vyjde zhruba na dva miliony.





Nejčtenější

Legionářské vlaky se používaly v letech 1918 - 1920 na transsibiřské magistrále...
Bydlí ve vagonu z legiovlaku. Stavba přišla na milion, vydrží 60 let

Michala, který rád cestuje, nelákalo klasické bydlení. Řešení však rozhodně neviděl v mobilheimu z plastu, na jehož výrobu se používá spousta chemie. Zvolil...  celý článek

Jde sice zatím jen o plány, ale jsou brány tak vážně, že prezident Le...
Jedinou stavbu Le Corbusiera v Moskvě ohrožuje 58 metrů vysoká věž

Budova Centrosojuzu v Moskvě je symbolem moderní architektury a první velkou veřejnou zakázkou, kterou získal Le Corbusier, jeden z nejznámějších architektů...  celý článek

Katedrála Nejsvětější Trojice je kostel polské pravoslavné církve v Hajnůvce v...
Lopaty a míchačky. Poláci za socialismu postavili sami tisíce kostelů

Výstava s názvem Architektura VII. dne v pražském Centru současného umění DOX ukazuje historii kostelů, které byly v Polsku postaveny mezi roky 1945 a 1989....  celý článek

Lamely z kvalitního kompozitu mívají záruku až 25 let. Nevadí jim ani výkyvy
Podvodníci falšují i materiál na terasy. Jak nenarazit

Jaro, slunce, pohoda. Kdo má dům, užívá si ji hlavně na zahradě a pak také na terase u domu. Při jejím pořizování je třeba zvážit výběr materiálů i ochotu...  celý článek

Nová koupelna je mnohem světlejší a působí elegantně.
Za tři dny a čtyři tisíce korun proměnila starou koupelnu k nepoznání

Barbora se vrhla na proměnu koupelny, která byla celá obložena dlaždicemi zvanými kůže. Ty prostoru vládly téměř 30 let. Byly na podlaze, vaně i všech stěnách...  celý článek

Další z rubriky

Dispozice nového bytu 3+kk
Fígle a paskvily novostaveb. V čem developeři nejvíc kličkují

Nové byty a rodinné domy kupované podle nakreslených vizualizací a dispozic mohou někdy klamat. Laik na nákresu spoustu věcí neodhalí. To se stalo také...  celý článek

Legionářské vlaky se používaly v letech 1918 - 1920 na transsibiřské magistrále...
Bydlí ve vagonu z legiovlaku. Stavba přišla na milion, vydrží 60 let

Michala, který rád cestuje, nelákalo klasické bydlení. Řešení však rozhodně neviděl v mobilheimu z plastu, na jehož výrobu se používá spousta chemie. Zvolil...  celý článek

Rekreační areál Kraví hora
Bazén na Kraví hoře Brňané kritizují. Vadí jim třeba chybějící tobogán

Stavba bazénu na Kraví hoře v Brně stála přes dvě stě milionů korun a trvala dva roky. Autorům vynesla hned několik prestižních ocenění. Obyvatelé města na něm...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.