Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Kupte si unikátní vodárenskou věž, vyzývají České dráhy v Opavě

  12:07aktualizováno  12:07
Unikátní vodárenská věž z konce 19. století, která stojí v areálu železničního nádraží Opava-východ, má velkou šanci na opravu a změnu využití. České dráhy objekt zařadily do seznamu nepotřebného majetku a podle památkářů je přeměna věže třeba v kavárnu velkou architektonickou výzvou.

Vodárenská věž v areálu nádraží Opava-východ. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

České dráhy prodávají tuto unikátní technickou památku za 290 tisíc korun. A to i přesto, že před dvěma lety připravovaly její celkovou rekonstrukci.

"Do prodeje jdou takzvané zbytné nemovitosti. Jedná se o nevyužité a opuštěné provozní objekty," vysvětluje mluvčí Český drah Kateřina Šubová s tím, že rekonstrukce vodárenské věže by pro ČD byla nevýhodná, objekt by už navíc dráhy nikdy nevyužívaly. Nechaly ji tedy alespoň provizorně zastřešit a teď ji prodávají.

Vodárenská věž

Vodárenská věž s kotelnou s jedinečným typem vnitřního technického vybavení na opavském východním nádraží byla postavena v roce 1892.

V současnosti je jedinou vodárnou svého druhu na celé trati bývalé Severní Ferdinandovy dráhy a také ojedinělou v širokém okolí na ostatních drahách. V roce 2004 byla prohlášena za kulturní památku.

O objekt se už dříve zajímalo občanské sdružení Za Opavu. To však na odkoupení nemá peníze. "Pokud bychom měli možnost získat ji za korunu, pak bychom pomocí nějaké dotace měli šanci udělat z toho místo, které by se využívalo pro setkávání lidí k výstavám či menším koncertům a kde by fungovala kavárna. Ale po pravdě jsme takovou nabídku nečekali," přiznává Tomáš Skalík ze sdružení Za Opavu. Zároveň však dodává, že rozhodnutí ČD vítají.

Občanské sdružení by na koupi nemělo

"Nejsme smutní, naopak jsme rádi, že se s tím něco děje. Může se stát, že přijde osvícený investor s dobrým nápadem a ta věž zazáří," říká Skalík.

Podle Aleny Borovcové z ostravského pracoviště Národního památkového ústavu k tomu věž předpoklady má.

"Vzhledem k tomu, že budova má možnost vstupu i z uliční strany a jisté prostorové rezervy ve svém bezprostředním okolí, je konverze vodárny pro architekty zajímavou výzvou, " míní Borovcová.

Vodárenské věže jsou historickým dokladem parostrojního provozu na železnici, který byl ukončen v roce 1980.

Konkrétně opavská věž se navíc od ostatních odlišuje. Nejdřív byla postavena patrová věž z neomítaného cihelného zdiva - stejný typ, který je dnes zachován ve stanici Studénka na Novojičínsku. Kvůli zvýšení kapacity byla později doplněna o nástavbu a kotelnu s komínem.

České dráhy prý už mají zájemce

"Vznikla tak jedinečná stavba, a to nejen svým stavebním vývojem, ale i neopakovatelností v celkovém hodnocení stavebního fondu na trati. V interiéru jsou zachovány čtyřhranné nýtované nádrže na vodu a v přízemním křídle kotelny kotel z parní lokomotivy UNRRA," říká Borovcová.

S opavským nádražím je pro většinu lidí neodmyslitelná. "Věž jako taková je nejen výraznou pohledovou dominantou, ale i identifikačním prvkem opavského nádraží pro cestující," dodává. 

K čemu nakonec věž bude sloužit, je zatím otázkou. Mluvčí ČD Kateřina Šubová ale naznačila, že zájemce o její odkoupení už mají.





Nejčtenější

Pohled na celkové uspořádání domu na pozemku
Koupili srub, ten jim shořel. Na jeho místě si postavili vysněný dům

Při jednom z velkých lesních požárů v roce 2010 v americkém Coloradu lehl popelem i srub čtyřčlenné rodiny, který si manželé koupili pouhé dva roky před tím....  celý článek

Katedrála Nejsvětější Trojice je kostel polské pravoslavné církve v Hajnůvce v...
Lopaty a míchačky. Poláci za socialismu postavili sami tisíce kostelů

Výstava s názvem Architektura VII. dne v pražském Centru současného umění DOX ukazuje historii kostelů, které byly v Polsku postaveny mezi roky 1945 a 1989....  celý článek

Původní obývací pokoj byl již „spojený“ s kuchyní.
Z odpudivě vypadajícího panelákového bytu má vzniknout pohodové 4+kk

Byt 3+1 nenabízí právě ideální dispozici, přesto má mladý pár štěstí. Má totiž„ideální“ sousedy. Dali po vyjádření statika souhlas nejen k vybourání nenosných...  celý článek

Jde sice zatím jen o plány, ale jsou brány tak vážně, že prezident Le...
Jedinou stavbu Le Corbusiera v Moskvě ohrožuje 58 metrů vysoká věž

Budova Centrosojuzu v Moskvě je symbolem moderní architektury a první velkou veřejnou zakázkou, kterou získal Le Corbusier, jeden z nejznámějších architektů...  celý článek

Legionářské vlaky se používaly v letech 1918 - 1920 na transsibiřské magistrále...
Bydlí ve vagonu z legiovlaku. Stavba přišla na milion, vydrží 60 let

Michala, který rád cestuje, nelákalo klasické bydlení. Řešení však rozhodně neviděl v mobilheimu z plastu, na jehož výrobu se používá spousta chemie. Zvolil...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.