Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Často vzniká spousta zbytečných vychytávek, tvrdí designér Nosál

  1:00aktualizováno  1:00
Současná nabídka koupelnového vybavení je tak rozmanitá, až oči přecházejí. O to těžší však je se v ní správně orientovat. Designér Kryštof Nosál s námi hovořil o tom, kam směřuje současný vývoj a jak porozumět modernímu designu.

Koupelnový set 10°: Mírnou rotací běžné obdélníkové vany vznikla asymetrická vana s velkou odkládací plochou či sedátkem. | foto: Archiv Ravaku

Je česká koupelna něčím specifická? Například je známo, že na rozdíl o vyspělých zemí málo používáme bidet... Kde vidíte v zařizování koupelen největší „mezery“ a chyby?
Specifickou chybu českých koupelen nevidím. Rozhodně bych doporučoval při realizaci koupelny spolupracovat s interiérovým designérem, aby se člověk chybám vyhnul. Koupelna se stává důležitým prvkem bytu, realizace není levnou záležitostí a napravování chyb je velmi komplikované. Proto bych spolupracoval s profesionálem.

Další zajímavé návštěvy najdete v časopise Můj dům.

Další zajímavé návštěvy najdete v časopise Můj dům.

Čím se inspirujete při navrhování nových zařizovacích předmětů do koupelny?
Inspirací je pro mě samotné zadání úkolu, to, jak výrobek navrhnu, je hlavně ovlivněné jeho funkcí, k čemu má sloužit, pro jakou cílovou skupinu je určen, kolik má stát peněz, jaké jsou výrobní možnosti výrobce. A to vše pak zabalím do jednoduché čisté formy. Prostě postupuji podle známého dobrého hesla „forma následuje funkci“.

Pracujete s různými materiály. Můžete srovnat hlavní výhody moderních kompozitních materiálů a naopak tradiční keramiky?
Kompozitní materiály mají pro mě jako designéra velkou výhodu, lze z nich prakticky vyrobit cokoliv, co vymyslím. Při výrobě dobře „drží tvar“. To znamená, že z těchto materiálů lze dobře vyrábět přesné tvary, které se nijak nebortí.

Hrany jsou dokonale rovné, a tím pádem například umyvadlo skvěle pasuje s nábytkem. A také výrobní proces je poměrně rychlý. Oproti keramice, kde je proces vývoje náročnější. Je zde spoustu omezení a k dosažení optimálního tvaru se musí provést spousta zkoušek a úprav. A i tak je povrch mírně zvlněný.

Fotogalerie

Budou se tyto materiály nadále po technické stránce vyvíjet?
Budou se vyvíjet ve smyslu odstraňování jejich nedostatků. U kompozitu se bude zlepšovat odolnost povrchu a u keramiky její tvarová nepřesnost.

Navrhujete designové koncepty, každá série obsahuje jak umyvadlo, tak vanu, baterie, nábytek, doplňky... Jde o rozdílné materiály a výrobní technologie. Jak dlouho trvá takový vývoj a co je nejobtížnější sladit?
Vývoj trvá většinou půl roku i více, poměrně náročný je vývoj baterií, které obsahují spoustu komponentů a jsou konstrukčně hodně složité. Co je nejtěžší sladit, se nedá říct obecně. Ale například u konceptu 10° to byl nábytek. Bylo těžké vymyslet nábytek, který by celý koncept podtrhl, působil prémiově, a přitom byl stále cenově dostupný.

Dá se říci, že k určité linii, k určitému konceptu je vhodný určitý typ obkladu? Co byste vybral například k sérii Chrome nebo Evolution?
K jakému konceptu patří jaký obklad, to jsem nikdy nedefinoval. Ale záleží na vkusu zákazníka. Já jen osobně doufám, že zákazníci si k mým výrobkům vyberou nějaké neutrální obklady. Osobně bych volil šedé tóny a jednoduché formáty, nebo rovnou betonovou stěrku. Aby se obklad „nepral“ se zařizovacími předměty.

Někdy se setkáváme s napohled krásnými a elegantními předměty, ale realita pak prozradí, že nejsou příliš praktické: vana je nepohodlná, umyvadlo příliš ploché, madlo „nesedí“ do ruky.... Dokáže i laik poznat dobrý design? Není od věci si třeba v showroomu vlézt do vany a vyzkoušet si ji?
Myslím, že dokáže. Když jsem se někdy naskytl k situaci, kde si koncový zákazník prohlížel výrobky, které jsem navrhoval, tak mě až překvapilo, jak lidé dávají velkou váhu praktičnosti. Je potřeba používat selský rozum, a pokud to jde, výrobek si určitě vyzkoušet.

Koupelnový set BathGallery nepořádku dává řád. Umyvadlo, vana a doplňky vytvářejí minimalistickou harmonii, ve které má každý z výrobků své místo, a dohromady tvoří vždy vysoce estetickou kompozici.

Koupelnový set BathGallery nepořádku dává řád. Umyvadlo, vana a doplňky vytvářejí minimalistickou harmonii, ve které má každý z výrobků své místo, a dohromady tvoří vždy vysoce estetickou kompozici.

V souvislosti s vybavením domácnosti se dnes ve všech pádech skloňuje slovo inteligentní. Co si představíte pod pojmem inteligentní koupelna? Co budou „umět“ vany či baterie budoucnosti?
Představím si koupelnu, která bude díky své „inteligenci“ šetrná vůči životnímu prostředí. Ale bohužel často vzniká spousta zbytečných vychytávek, které jsou jen módní výstřelky, marketingový nástroj, který používají firmy, aby ukázaly, co umí vyrobit. Ve skutečnosti to není a nebude masová záležitost.

Designér MgA. Kryštof Nosál

Vystudoval Střední uměleckoprůmyslovou školu v Uherském Hradišti (ateliér akademického sochaře Vojtěcha Anderle) a Vysokou školu uměleckoprůmyslovou v Praze, ateliér design výrobku. Založil vlastní designérské studio Nosál Design, které se zaměřuje na produktový, interiérový a grafický design. Spolupracuje s významnými českými výrobci, usiluje o inovativní a zároveň jednoduchá a praktická řešení spojená s estetickými kvalitami.

Kryštof Nosál získal řadu prestižních ocenění za design jak v České republice, tak v zahraničí. K nejvýznamnějším patří cena Elle Decoration International a vítězné ocenění v soutěži Red Dot Design Award v r. 2015 a iF Design Award v r. 2016 (obojí za koupelnový koncept 10° Ravak, viz foto na 1. straně).

Designér MgA. Kryštof Nosál

Designér MgA. Kryštof Nosál

Další zajímavé rozhovory a návštěvy najdete v časopise Můj dům.

Autor:


Témata: Chrome, Kryštof, Ravak


Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.