Přítel majitele, který se zavázal vše do týdne odvézt, ve slíbeném termínu nic...

Přítel majitele, který se zavázal vše do týdne odvézt, ve slíbeném termínu nic nevyklidil. | foto: Profimedia.cz

Koupila byt v Dejvicích. Při převzetí byl zaházený bincem až po strop

  • 99
Jana Pánková si vyhlédla byt v pražských Dejvicích. Koupě proběhla překvapivě hladce, nečekané komplikace přišly až při přejímce. Majitel a dosavadní nájemník zde totiž jako bonus zanechali celý kontejner harampádí.

“Byt v Dejvicích jsem našla úplnou náhodou, když jsem tudy procházela a viděla reklamu v okně. Tuto čtvrť mám ráda. Už jsem tady jednou bydlela a mám zde i mnoho známých,” říká Jana.

Brzy si domluvila s makléřem prohlídku a za několik dní si plácli. Celý proces byl velmi rychlý a bez větších zádrhelů. Majitel bytu žije dlouhodobě v zahraničí, proto Jana většinu formalit vyřizovala s makléřem, který měl plnou moc.

“Po celou dobu bydlel v bytě nájemník. Místnosti byly kompletně zařízené, ale protože jsem si chtěla přivézt své vybavení, e-mailem jsme se s majitelem a makléřem domluvili, co tam zůstane. Majitel slíbil, že po podpisu smlouvy a odstěhování nájemníka, veškeré věci a vybavení, které nechci, vyklidí za pomoci svého známého,“ popisuje situaci Jana.

Vzhledem k tomu, že byl dosud na majitele spoleh, nebyl důvod o jeho závazku jakkoli pochybovat. Když však došlo k přejímce bytu, vše bylo jinak.

“S makléřem jsme se domluvili na přejímce na jedno lednové odpoledne. Už jsem se opravdu těšila, až budu mít konečně klíče a byt si pěkně v klidu a o samotě vychutnám,” prozrazuje Jana. Rozčarování přišlo však ještě dřív, než se do bytu dostala.

Šok při převzetí bytu

Původní majitel uřezal všechny elektrické rozvody

Dana Doležalová z Hradce Králové kupovala malý byt na okraji města a těšila se na chvíli, kdy bude mít od nového domova klíče. Při převzetí bytu na ní ale čekalo nemilé překvapení. Původní majitel totiž v celém bytě odstříhal elektrické vývody přímo u zdi.

“Na makléře jsem čekala na chodníku v mrazu téměř hodinu a půl. Během té doby několikrát volal, že už je na cestě a během chvilky dorazí. Nakonec jsem byla totálně zmrzlá a naštvaná. Když se nakonec přiřítil, vychrlil, že pospíchá, protože na něj čekají další klienti na Petřinách. Byla jsem jeho drzostí a arogancí tak zaskočena, že jsem se nezmohla na slovo,“ kroutí hlavou Jana. Další nemilé překvapení čekalo v samotném bytě.

“Rovnou v předsíni nás přivítala hromada nábytku a špinavá matrace z postele. Nakoukla jsem do dalších pokojů a situace tam byla obdobná. Spousta starého vybavení a osobních věcí nájemníka. Byla jsem vytočená,“ vzpomíná Jana na nepříjemný zážitek.

Makléř začal situaci bagatelizovat. Tvrdil, že toho není tolik, že to nejsou tak velké věci a snažil se Janu dokonce přemluvit, ať si je odstěhuje sama.

“To už bylo moc. Po hlasité diskuzi, kdy jsem řekla, že z toho bude mít velký problém, protože vyklízení bytu měl zkontrolovat on, začal s nasupeným výrazem věci odnášet do společných prostor v přízemí,“ informuje Jana.

Navíc trvala na tom, aby makléř ihned zavolal kamaráda majitele, který měl věci vyklidit, a domluvil s ním, kdy vše odveze. Známý slíbil, že vše do týdne odklidí.

“Když makléř odešel, potřebovala jsem se uklidnit. Byla jsem opravdu celou situací znechucená, a tak jsem vyšla na terasu, abych se nadýchala čerstvého vzduchu. V rohu terasy na mě ale čekal další dárek. Hromada stavebního materiálu, dlaždice a dokonce nějaké kameny,” říká Jana a dodává, že v tom stresu, kdy makléř tvrdil, jak moc ho zdržuje, neměla na překontrolování terasy ani pomyšlení.

Seriál Na pranýři

V seriálu Na pranýři vás naučíme, jak nenaletět nepoctivým makléřům a jak se při pořizování nového bydlení vyhnout nekalým praktikám.

Svůj realitní boj s bytem či rodinným domem nám zašlete na e-mail: bydleni@idnes.cz.

Seriál, který má přispět ke zlepšení kvality služeb a kultivaci realitního trhu, připravuje Bydlení.iDNES.cz ve spolupráci se společností Alisen.

“Klientům vždy doporučujeme prohlédnout byt včetně všech příslušenství, jako je sklep, terasa, nebo například komora na chodbě. Do předávacího protokolu pak zapsat všechny závady a nesrovnalosti. Stanovit, kdo je odstraní, do kdy a na čí náklady. To stejné platí i o vyklízení věcí z bytu,” doporučuje Alena Wenigrová, specialistka na nákup nemovitostí ze společnosti Alisen.

Přítel majitele, který se zavázal vše do týdne odvézt, ve slíbeném termínu nic nevyklidil.

“Takový závěr nákupu bytu jsem si opravdu nepředstavovala. Bylo to vyčerpávající. Začal na mě tlačit i předseda SVJ s tím, že věci ze suterénu musím odstranit, jinak že to udělá firma na mé náklady. Znovu jsem urgovala makléře, ať to zařídí. Nakonec se známý původního majitele objevil a vše, včetně věcí z terasy odvezl. Stálo mě to ale hodně času a nervů,“ uzavírá svůj příběh Jana.

“Pokud chcete prodávajícího dostatečně motivovat, aby byly závady odstraněny včas, využijte pro výplatu kupní ceny vázaného účtu a na něm ponechte tzv. zádržné. To představuje určitou sumu z kupní ceny, kterou schovatel vyplatí až v okamžiku, kdy mu jedna ze smluvních stran předloží předávací protokol. V něm musí být vyznačeno, že byly všechny závady řádně odstraněny a zároveň budou připojeny podpisy obou stran stvrzující, že se tak stalo,” radí na závěr Alena Wenigrová.