Lákadla typu kuchyň k bytu zdarma nebo automobil už posledních pět let vůbec netáhnou.

Lákadla typu kuchyň k bytu zdarma nebo automobil už posledních pět let vůbec netáhnou. | foto: Profimedia.cz

Češi při koupi nového bytu ignorují kvalitu. Sázejí na slevy a lokalitu

  • 84
Češi se při koupi nového bytu rozhodují podle lokality a ceny. Skoro tři čtvrtiny nemění městskou část. Kvalitu projektu už tolik neřeší. Přitom právě nedostatky ve výstavbě jsou vždy předmětem reklamací a následného zklamání.

Podle obchodního ředitele společnosti Star Group Jana Kalaše je až 70 procent kupujících nového bytu ze stejné lokality, ve které projekt stojí. "Po více než deseti letech působení na českém trhu sledujeme jasný trend: lidé chtějí bydlet v novém, ale neradi se stěhují příliš daleko. Proto preferují moderní byty v oblasti, kde žijí nebo žili již dřív. Jsou zvyklí na blízké okolí, nabídku služeb, dopravní dostupnost, ale i na přátele a třeba hospody," tvrdí Kalaš.

"To se také potvrzuje v našich pražských developerských projektech, lidé z okolí měst, investoři a cizinci jsou v menšině. Také není příliš obvyklé, aby obyvatel ze severu Prahy hledal nový byt na jihu a naopak."

Podobně jako lokalita je pro Čechy důležitá cena. Markantní sleva v začátcích prodejů může poptávku po nových bytech až zdvojnásobit. Prodeje projektů "na papíře", které byly v nedávné minulosti téměř zapovězeny, tak nyní opět oživují trh.

Jak řešit problémy s byty

Jiří si koupil byt ve větším developerském projektu a teď žasne, co všechno při koupi nedomyslel. Největším problémem je špatně vyřešená akustika. Normy byly splněné a přesto se v bytě cítí strašně a stěžuje si na nesnesitelný hluk z okolních bytů.

"Vždy záleží na konkrétním cenovém nastavení a vlastnostech daného projektu. Například my před zahájením výstavby nabízíme desetiprocentní slevu, v této etapě prodáme více než 40 procent bytů. Startovací slevy klienti všeobecně rádi využívají, protože na začátku prodejů má developer největší vůli cenu snížit, navíc je možné vybírat z široké nabídky bytů," uvádí Jan Kalaš.

Lákadla typu kuchyň k bytu zdarma nebo automobil už posledních pět let vůbec netáhnou. Nejsilnějším marketingovým nástrojem developerů je v současnosti cena. Mnohem víc než na hmotné dary za koupi bytu slyší zájemci na atraktivní nacenění klientských změn a podmínky platebního kalendáře.

Může se hodit

Hledáte nový byt? Vyberte si své nové bydlení ze stovek nabídek po celé ČR na Reality.iDNES.cz.

Značný důraz na místo a cenu nového bydlení kontrastuje u řady lidí s opomíjením celkové kvality projektu. Zajímají se o renomé developera, ale už méně o reference týkající se generálního dodavatele, který je obvykle zodpovědný za případné nedostatky ve výstavbě.

"Klienti se málo ptají na věci spojené s technickým řešením a se stavbou projektu. Kvůli připomínkování smlouvy se běžně obracejí na právníka, ale podstatné věci týkající se kvality jim naprosto unikají," upozorňuje Jan Kalaš.

Pokud je projekt ve výstavbě, může se kupující dohodnout s developerem na vlastním technickém dozoru. Služby zkušených inspektorů nabízí bezpočet firem a kontroly mohou probíhat během celého průběhu stavby. Na vyžádání by měl mít klient možnost nahlížet do projektové dokumentace pro provedení stavby, díky které inspektor nebo jiný přizvaný odborník snadno odhalí případné nedostatky a pomůže při reklamaci.