Autor interiéru vsadil na výrazné barvy, opulentní tvary i lesk dávných časů.

Autor interiéru vsadil na výrazné barvy, opulentní tvary i lesk dávných časů. | foto: Tomáš Malý

Z bývalých sklepů vznikl v centru Prahy klub ve stylu Ludvíka XVI.

  • 59
Koncept klubu s barem byl inspirován filmem Valmont režiséra Miloše Formana. S nápadem na jeho vytvoření přišel Viktor Fischer, který strávil jedenáct let pracovně ve Francii.

Pro svůj nápad se nechal inspirovat Viktor Fischer nápady Michaela Van Cleef Aulta, který vybudoval již 93 klubů po celém světě. Z původně starých sklepů na Uhelném trhu v Praze tak vznikl prostor, který vyvolává atmosféru staré dekadentní Paříže a vrací hosty do dob Ludvíka XVI.

„Le Valmont je místo, kde se mají hosté cítit příjemně jako v obývacím pokoji doma, kde mají zapomenout na svoje každodenní starosti. Místo, které jim zabezpečí únik z reality do světa splněných snů,“ říká Viktor Fischer.

Klub Le Valmont je určen těm, kteří se chtějí s přáteli pobavit v exkluzivním prostředí. Ve stylu malé Paříže je vybavený celý interiér.

Rozhodně nešel cestou módního minimalismu. Vsadil na výrazné barvy, opulentní tvary i lesk dávných časů.

Celý interiér vznikl během půl roku ve stylu „malé Paříže“, nechybějí zde rudé sametové závěsy, křišťálové lustry či na míru vyrobené aubusson koberce.

Francouzské koberce a český křišťál

Aubusson koberce mají velmi zajímavou historii, jsou spojené s Ludvíkem XVI., kterého tak oslovily perské koberce, že ve městě Aubusson nechal v roce 1743 založit první manufakturu na výrobu koberců.

Koberce z té doby jsou nesmírně cenné, dnes se sice vyrábějí také ještě ručně, ale většinou v asijských zemích včetně Číny, tedy tam, kde je levná pracovní síla. V Číně se dokonce vážou tyto koberce z nejjemnějšího hedvábí. Manufaktury na jejich výrobu založili právě Francouzi v době kolonizace.

Dominantu prostoru pak tvoří křišťálové tereziánské lustry od tuzemské Preciosy Lighting. Tyto lustry se v Čechách vyráběly už pro francouzskou šlechtu.

Své jméno získaly po panovnici Marii Terezii, která v nich našla zalíbení a umístila je v roce 1746 do svého paláce. Dodnes se vyrábějí pro neopakovatelné křivky své konstrukce i unikátní tradici výroby.

„Myšlenka vybudovat klub ve stylu malé Paříže nás oslovila i proto, že jde o klasický styl umně propracovaný do detailu. Právě v takovém přístupu vidíme cestu, jak uchovat naše kulturní dědictví, čili i krásu křišťálu, pro další generace,“ upřesňuje důvody spolupráce Jindra Vejvodová ze společnosti Preciosa Lighting.

Vedle českých lustrů zde nechybí ani česká móda, pro dámskou část obsluhy navrhla garderobu přední česká módní návrhářka Taťána Kovaříková. O muže se postaral Marco Mirelli ze společnosti Image House for Men. Barmani tak obsluhují klienty v na míru ušitých modelech.

Dominantu prostoru pak tvoří křišťálové tereziánské lustry.

Unikátní lustry

Tradiční modely lustrů typu Marie Terezie mají povrchovou úpravu ramen ve zlatém nebo stříbrném provedení. Jednotlivá ramena lustrů jsou obložena z obou stran křišťálovými, ručně vyráběnými lištami a dekoracemi květin a ověsů. Ruční tahání jejich ramen představuje unikátní sklářskou dovednost, kterou zvládají pouze skláři s dlouholetou, až dvanáctiletou praxí a zkušeností.

V Preciose Lighting zůstala dodnes zachována například také ruční výroba mačkaných ověsů, jejichž použití na křišťálových lustrech již není zcela běžné. Tereziánské lustry se vytvářejí v různých velikostech, od nejmenších až po zakázkové monumentální kusy. Za jejich zrodem vždy stojí desítky různých profesí a několik uměleckých řemesel. Přestože výrobní technologie udělaly velký krok kupředu, jsou tradiční postupy nenahraditelné a podíl ruční práce tvoří až 90 procent.