Shot a líkérka pro známou značku

Shot a líkérka pro známou značku | foto: Filip Šlapal

Když designér navrhuje autosedačku i sklenku na becherovku

  • 0
Dobrý designér musí zvládnout spoustu profesí. Třeba být opatrným řidičem, ale také dobrým barmanem. O tom se můžete přesvědčit i na letošním jubilejním Designbloku, největší přehlídce designu u nás, která začala 7. a končí 12. října.

Zatímco v zahraničí si dobré designéry hodně hýčkají, u nás si teprve firmy v posledních letech firmy začínají uvědomovat, co jim mohou návrháři přinést. Možná i proto se prosazují mnohem více u zahraničních firem než u domácích.

Platí, co řekne designér

"Po pěti letech spolupráce máme u Cybexu takovou pozici, že když s něčím nesouhlasíme, technici ustoupí,“ tvrdí designér Jiří Přibyl ze studia Koncern.

S Martinem Imrichem, s nímž je založil, pracují pro známého výrobce dětských bezpečnostních autosedaček již několik let. I jejich zásluhou získala autosedačka Solution X (pro děti od 4 do 12 let, tedy od 15 do 36 kg) v letošním roce prestižní ocenění Red dot design award 2008.

České firmy, jež toto ocenění získaly, byste přitom spočítali na prstech jedné ruky. Zdaleka nejde pouze o design, s vysokým hodnocením kvality bezpečnosti a snadnosti použití přispěchaly německý Autobild, Německá Automobilová asociace (ADAC), Stiftung Warentest , Britská spotřebitelská organizace Which?, dánské FDM či francouzské Que choisir.

Dětské autosedačky

Dětské autosedačky

Ve skle je pravda

Poslední zakázkou Koncernu jsou shot (panák) a likérka pro firmu Jan Becher – Karlovarská becherovka. Česky znějící značka je ovšem už delší dobu součástí francouzského koncernu Pernod Ricard, druhého největšího výrobce likérů na světě.

Možná i proto zde vědí, že na designu záleží. Proto vnímají i to, z jakých sklenic se tento likér pije.

"Pracujeme velmi často s jemnou ironií, proto jsme převrátili zavedený zvyk dekorovat sklenici zvenčí a provedli dekor na vnitřní straně formou jemného lámání. Rytmika a symetričnost zlomů je náznak geometrické secese, tedy období po roce 1908, což byla doba, ve které se stala Becherovka věhlasnou,“ vysvětlují autoři.

Shotová sklenka se vyrábí ze sodnodraselného skla, likérka z krystalínu, obě sklenky pak technologií plně automatizovaného lisování.

Nové likérky

Nové likérky

Na Designbloku se sklenky i dětská autosedačka návštěvníkům líbily. I  svým zadavatelům přinášejí úspěch – a tedy zisk. Lze se jen ptát, proč mezi návštěvníky Designbloku zástupce tuzemských výrobních firem takřka nepotkáte. 

Možná by pak nemusely být v krizi české sklářské firmy a studenti sklářských škol by se nemuseli bát, co s nimi bude. Čeští designéři mohou navrhovat pro zahraniční firmy, jich se současná smutná situace až tak netýká. Přesto  je jim to líto.

Práce řady českých designérů můžete zhlédnout na řadě míst v Praze v rámci akce Designblok - více na www.designblok.cz.