Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Kdysi Titanic na kolejích, dnes luxusní penzion. Romantika na kolejích

  1:00aktualizováno  1:00
Spát ve vagonu nebo na nádraží může být i luxusní a hlavně neuvěřitelný zážitek. Pokud jsou to ovšem proslulé vlakové vagony Pullman a nádražní budova přestavěná na obytný dům.

Penzion Gudmunda Olafssona ležící ve vesničce Petworth (asi 60 km jižně od Londýna) představuje světový unikát. Old Railway Station Hotel je jediným místem na zeměkouli, kde můžete přenocovat ve vlaku značky Pullman.

Kromě čtyř vagonů pocházejících z období let 1912 až 1923 jej tvoří také nádražní budova, která byla při rekonstrukci v polovině 80. let upravena na rodinný dům.

Nádražní budova jako hotel

Nádražní budova jako hotel

Titanic na kolejích

"Dochovala se asi jen stovka Pullmanových vagonů, většinou jsou ve vlastnictví muzeí nebo Orient Expressu. Tady u nás máme čtyři, což znamená celá čtyři procenta," chlubí se majitel. Ve zlaté éře železniční dopravy byly vozy značky Pullman synonymem vysokého společenského statusu a luxusu.

"Pullmanův vlak, to byl díky luxusnímu vybavení i službám takový Titanic na kolejích," připomíná Olafsson. "Kdo měl dost peněz a chtěl cestovat ve velkém stylu, ten jel Pullmanem."

Pullmanovy vagony představovaly luxus stejně jako Titanic

Pullmanovy vagony představovaly luxus stejně jako Titanic

Ve dvacetimetrových vagonech bylo ve dvou řadách umístěno 18 mohutných sedadel, což představovalo značný komfort. O veškeré pohodlí cestujících se navíc staral uniformovaný stevard, který byl připraven splnit jim každé přání.

Tři ze čtyř vozů byly v 50. letech využívány pro ubytování železničních dělníků, čtvrtý majitelé získali od jisté dámy z Cambridge. Rekonstrukce každého vagonu pak přišla přibližně na 130 000 liber (tedy skoro na čtyři miliony korun).

Jsou vyrobené z poměrně exotických materiálů, většinou z teakového a mahagonového dřeva. Jejich údržba je časově i finančně velmi náročná.

Bývalá nádražní čekárna

Bývalá nádražní čekárna

Záchrana luxusu

První dvojice vagónů, Alicante (z roku 1912) a o dva roky mladší Mimosa, dorazila do Petworthu v létě 1998. Následně došlo k jejich úpravě a vytvoření čtyř hotelových pokojů. V roce 2001 vozový park rozšířila Flora (1923) a nakonec Montana (také z roku 1923). Rekonstrukce se dočkaly i přilehlé nádražní budovy.

O tři a půl roku později v nových prostorách vyrostla kotelna, rozvodna vody a elektřiny i moderní prádelna. Celková kapacita pokojů se rozrostla na deset, osm je ve vlakových vagonech a dva v nádražní budově. V budoucnu hodlá Gudmund Olafsson přeměnit v exkluzivní pokoj pro hosty také nedaleké nádražní stavědlo.

Snídaně na peroně

Snídaně na peroně

Architektonicky zůstaly vozy nedotčeny, noví majitelé pouze odstranili původní nábytek. Ze čtyřmístného kupé na každém konci vagonu vznikla koupelna a středová dělící stěna vyčlenila v každém vagonu dvě ložnice.

Přibyly také moderní vymoženosti v podobě ústředního topení či ploché televizory, které dnešní cestovatel v zařízeních podobného typu očekává.

Ložnice ve vagonu Montana

Ložnice ve vagonu Montana

Klientela pana Olafssona se povětšinou skládá z obdivovatelů železničního dědictví, milovníků nostalgie a romantiků. "Přestože zimní sezona bývá poněkud ospalejší, každoročně okolo 14. února, kdy je svatého Valentýna, se rezervace jenom hrnou," směje se majitel.

Železniční trať byla v Petworthu položena v roce 1859 a fungovala až do poloviny 60. let minulého století, kdy bylo v důsledku znárodnění britských drah mnoho lokálních nádraží vyřazeno z provozu. Dnešní podoba nádražní budovy pochází z roku 1892.

Koupelna ve vagonu

Koupelna ve vagonu

Ložnice v nádražní budově

Ložnice v nádražní budově

George Mortimer Pullman

1831-1897
Americký vynálezce a průmyslník. V roce 1864 si nechal patentovat lůžkový železniční vůz, kterému pak zajistil věhlas přepravou zesnulého prezidenta Abrahama Lincolna. O tři roky později představil první hotel na kolejích, jehož součástí byl také jídelní vagon a kuchyně.

Pullman věřil, že klíčem k úspěchu je poskytování co nejširší škály služeb, od roznášky sendvičů až po drobné krejčovské opravy oděvů. V 80. letech 19. století se mu podařilo výhodně odkoupit detroitskou vagonku a rozšířit výrobu také na další druhy železničních vagonů.

Koupelna ve vagonu

Koupelna ve vagonu

Ložnice v nádražní budově

Ložnice v nádražní budově

Autoři:




Nejčtenější

Tenká dlažba se po pěti letech používání „loupe“ jako perník.
Kdo šetří na dlažbě do exteriéru, může se pěkně spálit. Podívejte se

Kupovat levné věci se nevyplácí, o tom se bohužel přesvědčil i čtenář Lubor. Se svým příběhem se tak alespoň přihlásil do naší soutěže Léto na nové terase či s...  celý článek

Rastr policového systému probíhá celým bytem.
Ze dvou malých bytů vznikl velký obytný prostor s posuvnými stěnami

Udělat ze dvou menších bytů jeden větší. To bylo přání mladého páru, který měl k dispozici dva byty v horním ustoupeném patru pražského činžovního domu z 20....  celý článek

1
Soused má pocit, že ho sledujeme, postavil kolem plotu zástěny

Před pěti lety jsme koupili zahrádku s chatkou a rozpadlým plotem. Časem jsme se rozhodli, že plot postavíme nový, při stavbě jsme museli ale vysekat roští u...  celý článek

Kromě „hlavního“ domu si nechala rodina postavit i saunový domek a také dům pro...
Recept na stres z práce? Víkendový dům v lese s výhledem na jezero

Srubový dům si nechal postavit úspěšný helsinský manažer Tuomas na venkově, aby mohl se svoji rodinou trávit volné chvíle v přírodě. Pojal jej pouze jako druhé...  celý článek

Křehkost geometrické industriální stavbě dodávají subtilní prvky kovových...
Sedm rodin na 235 metrech čtverečních. V Japonsku žádný problém

Japonský hudebník Katsuhiro Honda získal starý dům na předměstí Saitama na ostrově Honšú. S pomocí architektonického studia Eureka nemovitost přestavěl na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.