Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Kdysi Titanic na kolejích, dnes luxusní penzion. Romantika na kolejích

  1:00aktualizováno  1:00
Spát ve vagonu nebo na nádraží může být i luxusní a hlavně neuvěřitelný zážitek. Pokud jsou to ovšem proslulé vlakové vagony Pullman a nádražní budova přestavěná na obytný dům.

Penzion Gudmunda Olafssona ležící ve vesničce Petworth (asi 60 km jižně od Londýna) představuje světový unikát. Old Railway Station Hotel je jediným místem na zeměkouli, kde můžete přenocovat ve vlaku značky Pullman.

Kromě čtyř vagonů pocházejících z období let 1912 až 1923 jej tvoří také nádražní budova, která byla při rekonstrukci v polovině 80. let upravena na rodinný dům.

Nádražní budova jako hotel

Nádražní budova jako hotel

Titanic na kolejích

"Dochovala se asi jen stovka Pullmanových vagonů, většinou jsou ve vlastnictví muzeí nebo Orient Expressu. Tady u nás máme čtyři, což znamená celá čtyři procenta," chlubí se majitel. Ve zlaté éře železniční dopravy byly vozy značky Pullman synonymem vysokého společenského statusu a luxusu.

"Pullmanův vlak, to byl díky luxusnímu vybavení i službám takový Titanic na kolejích," připomíná Olafsson. "Kdo měl dost peněz a chtěl cestovat ve velkém stylu, ten jel Pullmanem."

Pullmanovy vagony představovaly luxus stejně jako Titanic

Pullmanovy vagony představovaly luxus stejně jako Titanic

Ve dvacetimetrových vagonech bylo ve dvou řadách umístěno 18 mohutných sedadel, což představovalo značný komfort. O veškeré pohodlí cestujících se navíc staral uniformovaný stevard, který byl připraven splnit jim každé přání.

Tři ze čtyř vozů byly v 50. letech využívány pro ubytování železničních dělníků, čtvrtý majitelé získali od jisté dámy z Cambridge. Rekonstrukce každého vagonu pak přišla přibližně na 130 000 liber (tedy skoro na čtyři miliony korun).

Jsou vyrobené z poměrně exotických materiálů, většinou z teakového a mahagonového dřeva. Jejich údržba je časově i finančně velmi náročná.

Bývalá nádražní čekárna

Bývalá nádražní čekárna

Záchrana luxusu

První dvojice vagónů, Alicante (z roku 1912) a o dva roky mladší Mimosa, dorazila do Petworthu v létě 1998. Následně došlo k jejich úpravě a vytvoření čtyř hotelových pokojů. V roce 2001 vozový park rozšířila Flora (1923) a nakonec Montana (také z roku 1923). Rekonstrukce se dočkaly i přilehlé nádražní budovy.

O tři a půl roku později v nových prostorách vyrostla kotelna, rozvodna vody a elektřiny i moderní prádelna. Celková kapacita pokojů se rozrostla na deset, osm je ve vlakových vagonech a dva v nádražní budově. V budoucnu hodlá Gudmund Olafsson přeměnit v exkluzivní pokoj pro hosty také nedaleké nádražní stavědlo.

Snídaně na peroně

Snídaně na peroně

Architektonicky zůstaly vozy nedotčeny, noví majitelé pouze odstranili původní nábytek. Ze čtyřmístného kupé na každém konci vagonu vznikla koupelna a středová dělící stěna vyčlenila v každém vagonu dvě ložnice.

Přibyly také moderní vymoženosti v podobě ústředního topení či ploché televizory, které dnešní cestovatel v zařízeních podobného typu očekává.

Ložnice ve vagonu Montana

Ložnice ve vagonu Montana

Klientela pana Olafssona se povětšinou skládá z obdivovatelů železničního dědictví, milovníků nostalgie a romantiků. "Přestože zimní sezona bývá poněkud ospalejší, každoročně okolo 14. února, kdy je svatého Valentýna, se rezervace jenom hrnou," směje se majitel.

Železniční trať byla v Petworthu položena v roce 1859 a fungovala až do poloviny 60. let minulého století, kdy bylo v důsledku znárodnění britských drah mnoho lokálních nádraží vyřazeno z provozu. Dnešní podoba nádražní budovy pochází z roku 1892.

Koupelna ve vagonu

Koupelna ve vagonu

Ložnice v nádražní budově

Ložnice v nádražní budově

George Mortimer Pullman

1831-1897
Americký vynálezce a průmyslník. V roce 1864 si nechal patentovat lůžkový železniční vůz, kterému pak zajistil věhlas přepravou zesnulého prezidenta Abrahama Lincolna. O tři roky později představil první hotel na kolejích, jehož součástí byl také jídelní vagon a kuchyně.

Pullman věřil, že klíčem k úspěchu je poskytování co nejširší škály služeb, od roznášky sendvičů až po drobné krejčovské opravy oděvů. V 80. letech 19. století se mu podařilo výhodně odkoupit detroitskou vagonku a rozšířit výrobu také na další druhy železničních vagonů.

Koupelna ve vagonu

Koupelna ve vagonu

Ložnice v nádražní budově

Ložnice v nádražní budově

Autoři:




Nejčtenější

Koupelna po rekonstrukci: sprchový kout s odtokem do stěny, velké umyvadlo s...
Když si majitel sám zrekonstruuje koupelnu, dohlédne si na kvalitu

Kámen patří k nejstarším přírodním materiálům spojeným s koupelí, v interiéru působí luxusně. Tmavě šedý keramický obklad s kamenným designem, k nerozeznání od...  celý článek

Povědomí o domech ze dřeva už dvanáct let rozšiřuje výstava Salon dřevostaveb a...
Jedenáct nejlepších dřevostaveb. Podívejte se, jak se staví v Česku

Povědomí o domech ze dřeva už dvanáct let rozšiřuje výstava Salon dřevostaveb a její katalog Ročenka dřevostaveb. Inspirujete se výběrem jedenácti nejlepších...  celý článek

Pohovku pořídila Kateřina za tři sta korun. Ovšem doprava ji stála šest set.
Bydlí ve staré sýpce, která sloužila už jen jako sklad. Je tu šťastná

Tomu, že v opuštěné barokní sýpce straší, se výtvarnice Kateřina Němcová jen pousmála. Třípodlažní stavba ji na první pohled okouzlila. Její rekonstrukcí...  celý článek

V dobře fungující kuchyni je třeba mít vše příhodně po ruce, bez dlouhého...
Kuchyňské spotřebiče s vychytávkami, které majitelům usnadňují práci

Zatímco řadu let se výrobci kuchyňských spotřebičů snažili zejména snížit jejich spotřebu energie či vody, dnes už řeší například i vychytávky s ergonomií a...  celý článek

Malý pařížský byt proměnila Carla Lopezová a Margaux Meza z pařížského...
Proměna za milion korun. Z nemožné špeluňky je bydlení k nakousnutí

Mladý pár si v Paříži koupil byt velký 36 metrů čtverečních, do kterého dvacet let nikdo neinvestoval. Zanedbanou špeluňku si vzaly do parády dvě...  celý článek

Další z rubriky

Stavba je od roku 1975 památkově chráněná. Výškový dům je nyní na prodej za dva...
Unikátní dům. Betonovou věž si před 138 lety postavil výstřední soudce

Věž Sway Tower vysoká 66 metrů z roku 1879 stojí v anglickém přístavním městě Lymingtonu. Pokud milujete netradiční bydlení, výšky a daleké výhledy do krajiny,...  celý článek

Anton Vadovič
Kovařina je kouzelné řemeslo, tedy až na popáleniny, tvrdí Echtkovář

Ačkoliv Anton Vadovič oslavil teprve pětadvacetiny, pohybuje se v kovářském oboru jako mistr a jeho návrhy ukazují na kvalitní nadčasový design. Nože, příbory,...  celý článek

Mutants - regálová reprosoustava z pryskyřice
Designéři vytvořili koberec ve tvaru Beskyd či reproduktory jako sochy

Vzlétnout do oblak, zachytit inspiraci a přistát na zem s nápadem, který osloví veřejnost. Takové jsou imaginární cesty Petry Krausové a Libora Sošťáka ze...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.