Kancelář firmy Google na pražském Smíchově je především hodně barevná.

Kancelář firmy Google na pražském Smíchově je především hodně barevná. | foto: Google

Sen kancelářské myši. Navštívili jsme atraktivní pracoviště

  • 1
Neosobní openspace, sektorový nábytek neurčité barvy, sterilní zasedací místnosti. Takový pracovní prostor zná každá kancelářská myš. Jenže některé firmy si myslí, že nudné prostředí pracovníky nijak nemotivuje, a proto se je snaží zatraktivnit. Přinášíme příklady tří z nich.

HBO Průmyslové prostory se spoustou barevných prvků

Kanceláře společnosti HBO najdete v pražských Holešovicích v posledním patře stavby, která před třemi lety získala ocenění Budova roku. Prostory mají industriální vzhled. Stropy jsou šest metrů vysoké a mají přiznané původní dřevěné trámy. A vidět je i vzduchotechnika.

Projděte si kanceláře

Každý, kdo tahle místa navštíví, je unesen. I když je to vlastně takový velký openspace, mají tu zaměstnanci relativně soukromí. Jednotlivé kanceláře po stranách velké místnosti jsou totiž odděleny příčkami ze sádrokartonu a skla, a to do výšky asi 2,5 metru.

Dominantou celého patra je jedna ze zasedacích místností: je rohová a tři stěny jsou skoro celé prosklené. Zvláštností je galerie umístěná v patře nad kancelářemi, nabízející odpočinkové zóny. Barevný nábytek doplňují například sedací pytle Fatboy. A pokud na jednom z nich zrovna uvidíte spát malého psa, ani vás to moc nepřekvapí.

"Zadání znělo: administrativní účel s tvůrčí náplní. Snad proto jsem zvolil studené a hladké sklo a hrubou, barevnou, duchovní strukturu dřeva. Otevřený společný prostor pluje v posledním patře. Podhledová prkna v podkroví byla střechou jakési Noemovy archy, kde v nepravidelném půdorysu každé kanceláře vzniká něco jedinečného," říká tvůrce prostoru architekt Šimon Caban.

Google Ekologický nábytek a místo, kde si lze hrát

Kancelář firmy Google na pražském Smíchově je především hodně barevná. A co vás na první pohled zaujme, jsou zdi vyzdobené českými "doodly", tedy typickými logy Googlu upravenými k zvláštním příležitostem. Je tu doodle s Rumcajsem, Werichem, kresbou Alfonse Muchy nebo s Večerníčkem.

A z terasy, která je pýchou tuzemské pobočky, se vám už nebude chtít odejít. Je velká, dřevěná a je z ní výhled na celou Prahu. V letních měsících slouží i jako jídelna nebo pracovní prostor.

"Naše požadavky na místo jsou velké a zahrnují celou škálu vysokých standardů včetně relaxu a stravování. Podle principů interní kultury musí pracovní prostředí navozovat příjemnou atmosféru. Ta totiž pak podporuje kreativitu a vzájemnou komunikaci zaměstnanců," říká Janka Zichová, PR manažerka českého Googlu, podle níž má místní kancelář ve srovnání s ostatními ve světě mnohem víc skla a přirozeného světla.

Podle principů interní kultury v Googlu musí pracovní prostředí navozovat příjemnou atmosféru.

"Unikátní je i vtipně laděný nábytek Living Tower a také fakt, že kancelář byla designována s cílem získat speciální certifikát LEED. Nábytek bez ekologické zátěže je další způsob, jak pomoci chránit životní prostředí, stejně jako zdraví zaměstnanců," dodává Zichová.

V českém Googlu pracuje zhruba 30 lidí. Všichni se do navrhování nové kanceláře zapojili. I na jejich popud vznikla herna, takzvaný game room, kde si mohou zahrát fotbálek nebo videohry, vytvořit hudební kapelu nebo si odpočinout na houpačce.

Kraft Foods Za nadechnutím na můstek v atriu

Vystoupíte z výtahu budovy Amazon Court v pražském Karlíně a před vámi je recepce společnosti Kraft Foods. Je tak barevná, že se mimoděk začnete usmívat. A když jdete dál, úsměv se vám změní v úžas.

Mezi klasickými moderními kancelářemi typu openspace totiž vašemu pohledu neunikne relaxační zóna na můstku volně zavěšeném ve velkém atriu budovy. Tady může zhruba 300 zaměstnanců společnosti odpočívat.

Je zde klidová část s gauči a s masážním křeslem a aktivní část, kde se mohou odreagovat stolním fotbálkem nebo si zahrát například tenis či si zacvičit jógu na třech herních konzolích Nintedo Wii.

Mezi klasickými kancelářemi firmy Kraft Foods je relaxační zóna. Najdete ji na můstku volně zavěšeném ve velkém atriu budovy.

"Podoba volnočasové zóny i naší skvělé kuchyňky, které říkáme Kafeterie, vznikla hlasováním mezi zaměstnanci. Tím, že je můstek součástí atria, mění se na něm vzduch a atmosféra podle počasí. Atrium navíc funguje jako ventilace. Čistý vzduch je nasáván na břehu Vltavy a podzemním tunelem veden do technologických jednotek budovy," popisuje Jaroslava Hájková, manažerka Kraft Foods, a vede mě ještě do zajímavých konferenčních prostor.

"Jejich podobu designovali naši marketéři ve stylu jednotlivých značek. Máme tedy zasedací místnosti pojmenované například Jacobs, Oreo, Fidorka, Milka, a to vždy v designu dané značky," říká Jaroslava Hájková, podle níž je prý společnost v Amazon Courtu spokojená. "Budova je krásná, originální a už jen prostory samy v lidech probouzejí inspiraci."

Jak budou vypadat kanceláře budoucnosti?

Počet zaměstnanců v kancelářích se bude snižovat s tím, jak poroste zájem o práci na dálku. Zaměstnanci budou pro firmu častěji pracovat z domova nebo od klienta, případně z co-workingových center. Přesto podle studie poradenské společnosti Colliers International bude v roce 2030 poptávka po kancelářích stejná jako dnes.

"Nárůst flexibilních pracovních úvazků a práce na dálku totiž vyrovnají vyšší požadavky na prostor nejenom manažerů a vedoucích pracovníků. Lidé budou chtít víc osobního prostoru a také místa k odpočinku," myslí si Damian Harrington, ředitel průzkumu Colliers International.

"Zaměstnavatelé budou usilovat o to, aby klíčoví zaměstnanci byli spokojení, motivovaní, produktivní a těšili se do práce. Vhodně zvolená pracovní strategie totiž bude mít v době stále větší konkurence na trhu práce rozhodující vliv na úspěch firmy v budoucnosti."

Pohled do konferenční místnosti společnosti Kraft Foods

Vzhledem ke snahám o snížení výdajů za nájem bude narůstat tlak na využívání moderních technologií a dalších flexibilních řešení. Kanceláře budoucnosti nabídnou možnost změny dispozičního uspořádání tak, aby se zaměstnanci mohli přeskupovat podle práce na různých projektech. Pohyblivé příčky budou samozřejmostí.

Běžná budou sdílená místa, na kterých se vystřídají například pracovníci na částečné úvazky. Dita Kubánková z DTZ, poradenské společnosti v oblasti nemovitostí, upozorňuje také na to, že poroste zájem o energeticky úsporné certifikované budovy.

"Už nyní začínají zejména velké nadnárodní společnosti klást důraz na certifikaci. Je to součástí jejich korporátních strategií," říká Kubánková. A tak se ve stavbách odráží "zelený" trend. Certifikací je hned několik, v tuzemsku začíná přibývat budov s označením LEED nebo BREEAM. Certifikáty znamenají, že domy nabízejí úsporu v energiích, efektivněji využívají zdroje vody, snižují emise CO2 a jsou celkově ohleduplnější k životnímu prostředí.