Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Kancelář v bytě? Hlavně pohodlí!

  8:27aktualizováno  8:27
Domácí kancelář není žádná novinka. Nové jsou pouze přístroje, které se zde používají. V nábytku se totiž designéři často jen vracejí k tomu, co tu už bylo. Například Tomáš Garrigue Masaryk psal v Topoĺčankách vestoje u vysokého psacího pultu s výhledem ze tří oken na okolní krajinu. Před pár lety přišli skandinávští návrháři s pracovními stoly, jejichž výšku lze přizpůsobit stojícímu člověku. Že by "opisovali"?
Johann Wolfgang Goethe zase psal u vysokého pultu postaveného před oknem do nádherného údolí se stromy, potůčkem a jezírky, ale seděl přitom obkročmo na speciálním vysokém sedadle podobném jezdeckému sedlu, dokonce s nohama v třmenech. Kdoví, třeba právě u něho se nechal inspirovat norský návrhář Peter Opsvik, když vymýšlel židli Capisco (obr. str. E2). Právě o ní se tvrdí, že inspirací k jejímu zrodu byla dynamická poloha jezdce na konci. Nikdo totiž nesedí tak aktivně jako člověk v sedle. Ostatně už její jméno - "capisco" pochází z italštiny a znamená "rozumím" jasně signalizuje, že její tvůrce "rozumí" přirozené potřebě těla ke změně polohy a pohybu při sezení.

Začalo to a končí u pultu

V době, kdy se psalo ručně, se používal psací pult se šikmou plochou ve výšce podle přání a zvyklostí. Psací desky a pultíky pak byly postupně v domácnostech vystřídány těžkými psacími stoly. Ty představovaly až luxusní záležitost jak po stránce vzhledu, tak také z pohledu uživatelského komfortu. S touto druhou "pracovní linií" pracovních stolů a odkladních ploch přišla totiž i různá vylepšení sloužící pohodlí.
Například vrchní desky byly potaženy měkkou, zpravidla tmavě zelenou plstí (to kvůli teplu a měkkosti, aby se nepodchlazoval a neotlačoval nerv vedoucí na spodní straně paže, zelená barva pak příjemně působí na oči), na plst se pokládala psací pevná podložka z bílé lepenky, aby se do měkké podložky nevtlačovala při psaní písmenka a nebyl výrazný barevný kontrast mezi bílým papírem a podložkou to kvůli tomu, aby se šetřily oči.

Někdy měly stoly soustružené opěrné sloupky, boční zásuvky nebo obloukový výřez v desce. To poslední je již předobraz dnešních rohových pracovišť. Při dalším vývoji už nastal problém s umístěním mechanických (později elektrických) psacích strojů, které byly nejprve jen vysoké a později kufříkové. Začala doba provizorií, která ­ když psací stroje vystřídaly počítače ­ v našich domácnostech stále pokračuje. Domácí kancelář, přestože řadu lidí živí nebo je využívána školáky a studenty, většinou zůstává doma odstrčenou popelkou.

Rehabilitační lékaři dnes uvádějí zvyšující se procento malých pacientů s bolestmi v zádech, kteří u domácího počítače tráví mnoho hodin denně. V USA podle výzkumů například už před třemi roky trávily děti průměrně jednu až tři hodiny před počítačem - Evropa na tom byla obdobně a trend hovoří o neustálém nárůstu. Někdy stačí i taková zdánlivá maličkost, jakou je rohové řešení pracovního stolu. To totiž zvyšuje pracovní výkon o dvacet až čtyřicet procent v porovnání s klasickým rovným psacím stolem. Únavu lze zase výrazně snížit zapuštěním monitoru do pracovní desky tak, aby píšící nemusel očima "přebíhat" od klávesnice na monitor.

***

Desatero pro domácí pracoviště

*
Pracovní stůl, počítač, kvalitní židle, šikmá podnožka nohou, klávesnice, myš ­ vše musí být ve správných poměrech, židle i stůl by měly být výškově stavitelné.

* Správná výška stolu, podle toho, co je hlavní prací (vkládání dat, práce s klávesnicí nebo práce s myší), aby nebyly ruce moc vysoko (jinak je výsledkem bolest v ramenním kloubu, přepínání krčních svalů) ani nízko (vzniká syndrom karpálního tunelu, záněty šlach).

* Obrazovka monitoru má být umístěna přímo proti uživateli (aby nedocházelo k torzi páteře) ve vzdálenosti 45 až 70 cm, horní okraj nejvýše ve výšce očí, aby se dívaly mírně z nadhledu.

* Při sezení by člověk neměl sklánět hlavu ani zaklánět, pouze sedět ve střední poloze a mít páteř v přirozeném (tedy fyziologickém) tvaru.

* Kvalitní židle znamená, že její sedadlo správně natáčí pánevní pletenec a má zádovou a bederní opěrku správně vytvářející "vnější páteř" šetřící páteř vlastní.

* Opěrka nohou se šikmou podložkou napomáhá správnému sedu s nohama opřenýma v rozevřeném úhlu 30 stupňů.

* Domácí pracoviště by mělo mít odkladní plochy v dosahu paží na rozdíl od kanceláří, kde se preferuje, aby si člověk musel při práci něco podat, a tak protahoval a procvičoval tělo.

* Pracovní kout musí být dobře osvětlen světlem, které ani neoslňuje, ani zbytečně nenamáhá oči.

* Domácí kancelář by měla umožňovat při zvednutí očí pohled na nějaký barevně zajímavý obraz, objekt či okno do zahrady. Unavené oči si na chvilku odpočinou, na psychiku kladně působí zejména zeleň neboli rostliny a květy.

* Je zajímavé, že mužské psychice nevadí mít pracoviště v místnosti bez oken, někde v temném koutě nebo v oddělené části chodby. Naopak na ženy takové umístění špatně působí, vyhovuje jim spíše domácí pracoviště u okna, aby bylo možné se oknem podívat ven.

Foto: KONSEPTI

Vhodným výběrem nábytku můžete pracovní kout změnit podle potřeby

Na velkém stole je na všechno potřebné dostatek místa

10:30 - Z pracovního koutu snadno vytvoříte větší pracovní plochu

08:00 - Pokud zvolíte nábytek na kolečkách, snadno z pracovního koutu vytvoříte jídelní stůl

14:15 - Proměna na místo pro jednání s klienty

Pracovní kout

Autor:




Nejčtenější

Prostor v rodinném domě zatím majitelé používají jako sklad.
Ze skladu, jehož dispozice vypadá jako porce pizzy, vznikne garsonka

Malý, ale šikovný. Tak by si představovala své bydlení dvaadvacetiletá Katka. Chce si zrekonstruovat nebytový prostor, který je součástí rodinného domu....  celý článek

Mlýn pochází už z roku 1767. Původně dvoupodlažní stavba se během doby...
Unikátní mlýn funguje jako za starých časů, stojí už 250 let

Novou atrakcí pro turisty se v Krkonoších stává Janatův mlýn v Buřanech na Semilsku. Letos slaví 250 let od první zmínky o jeho stavbě, patří mezi národní...  celý článek

Emauzy. Na klášter a kostel dopadly tři ničivé zápalné pumy, každá o váze 227...
Zmizelá krása Česka. Když záhuba stavebních skvostů bolí

Když v srpnu 1881 vyhořelo Národní divadlo, matka malířky Zdenky Braunerové napsala Antonínu Chittussimu: „Plakala jsem jako dítě. V Čechách bylo v té chvíli...  celý článek

Firma vlastní dům od roku 1994. Náklady na projekt dosahují podle společnosti...
Hotovo, parcela je volná. Z domu na Václavském náměstí nic nezůstalo

Na rohu Václavského náměstí a Opletalovy ulice v Praze už skončila demolice nadzemní části rohového domu č. 47. Parcela se připravuje k stavbě skleněného...  celý článek

Hned za vstupem je po pravé straně kuchyňská linka, vlevo šatní skříň, které...
Jak se žije v miniaturním bytě o velikosti vagonového kupé

Zařídit byt s plochou 16 metrů čtverečních pro dvě dospělé osoby byl doslova nadlidský úkol. Architekti ze studia Archholiks se však tohoto úkolu zhostili se...  celý článek

Další z rubriky

Podlahu kryje bíle olejovaný katrovaný dub. Na přelakovaných oknech zůstaly...
Barevný dům se jim časem okoukal, teď si libují v přírodních odstínech

Život v bytě nepřipadal pro Šárku a Láďu v úvahu. Než si vybudovali vytoužený rodinný dům se zahradou na okraji lázeňského města v Čechách, bydleli střídavě u...  celý článek

Zbrusu nová jsou na míru vyrobená okna v celém domě a veškeré osvětlení.
Moderna sluší i venkovu. V ikonickém domě se zablácených holínek nebojí

Domek z roku 1964 stojící ve svahu v malé anglické vesničce Ansty je záměrně nenápadný, ale nenudí. Největší pozornost poutá střecha, která skvěle kopíruje...  celý článek

Emauzy. Na klášter a kostel dopadly tři ničivé zápalné pumy, každá o váze 227...
Zmizelá krása Česka. Když záhuba stavebních skvostů bolí

Když v srpnu 1881 vyhořelo Národní divadlo, matka malířky Zdenky Braunerové napsala Antonínu Chittussimu: „Plakala jsem jako dítě. V Čechách bylo v té chvíli...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.