KAMIONY vyráží on-line

Řidiče kamionů líčí písně jako osamocené drsné romantiky, kteří se za volantem rvou s dálkami.
Řidiče kamionů líčí písně jako osamocené drsné romantiky, kteří se za volantem rvou s dálkami. Ve skutečnosti jde však více o tvrdou dřinu než o romantiku. Blízká budoucnost, jak tvrdí konstruktéři, nebude také příliš romantická, protože se i nákladní vůz promění v pojízdnou kancelář prošpikovanou elektronikou a z řidiče se prý stane "expert na logistiku".

"Už v průběhu letošního roku spojíme palubní počítač kamionu s počítačovou sítí Internet," říká Magnus Höglund, vývojový pracovník švédské automobilky Scania. Takže jak pak bude vypadat život řidiče - ať už se bude jmenovat třeba Sten Olsson, nebo dejme tomu Petr Novák?

E-mail do kabiny

Už dnes pan Olsson ani pan Vomáčka hned tak neuváznou se svým moderním kamionem ztraceni někde v pustině. Mají samozřejmě mobilní telefon s hands-free soupravou, která dovoluje bezpečně telefonovat i za jízdy. V lépe vybavených kamionech je také v kabině přijímač družicového navigačního systému GPS. Tento systém promítá signály přijaté alespoň ze tří družic do digitální mapy a řidiči se díky tomu při cestách po západní Evropě okamžitě dozvědí, kde že to právě jsou. Náš imaginární řidič Novák si však ještě musí počkat, než družicový navigační systém použije při cestách doma. "V České republice ještě nemáme k dispozici digitální mapu, která by vyhovovala našim požadavkům," říká Anders Grundströmer, generální ředitel společnosti Scania v České republice. "Měli bychom ji však mít pravděpodobně příští jaro. Pak už budou moci řidiči kamionů využít družicové navigace i tady." Napojení palubního počítače na internet přinese řidičům další změny. Sten Olsson i Petr Novák budou přímo do kabiny dostávat elektronickou poštu - především zprávy a pokyny od zaměstnavatele, které si přečtou a vyřídí při kterékoli zastávce. Před cestou přes vodu si takhle budou moci i zamluvit místo na nejbližším trajektu. Spojení družicové navigace a internetu umožní také přepravní společnosti či majiteli převáženého nákladu kdykoli na své počítačové obrazovce zjistit, kudy právě kamion jede a jak daleko je od místa určení.

Oprava přes internet

Vývojové prototypy kamionů ovšem ověřují další novinky. Palubní počítač, který sleduje celkový stav vozidla a v případě poruchy prostřednictvím internetu předá všechny údaje technikovi ve vzdáleném servisním středisku. Ten pak buď poradí řidiči, jak může potíže jednoduše odstranit, nebo objedná přesně popsanou pomoc v nejbližším opravárenském středisku. "Během pár let bude palubní počítač předávat informace řidiči hlasem a řidič jej bude také hlasem ovládat," slibuje Claes Nyqvist z hlavního vývojového střediska Scania ve švédském městě Kista. A líčí, jak se to projeví na práci řidičů Stena Olssona i Františka Vomáčky: "Počítač jim například včas hlasem oznámí, že na trase před nimi je dopravní zácpa, a nabídne jim objízdnou trasu. Řidič počítači řekne, jestli s náhradní trasou souhlasí, a počítač jej pak hlasem navádí, sděluje mu, kde má sjet z dálnice, kterým směrem se dát na křižovatce a podobně." Jak se přístroje v automobilu dozvědí, že plánovaná trasa je obtížně průjezdná? Lidského zásahu vůbec nebude zapotřebí. "Už dnes mají správci dálnic třeba v Británii nebo v Německu přístroje, které automaticky měří rychlost projíždějících vozidel. Když je rychlost příliš nízká, poznají, že doprava vázne. Stačí tyto údaje dát k dispozici prostřednictvím internetu palubním počítačům automobilů a ty už si s nimi poradí a sestaví z nich i trasu průjezdnější objížďky," vysvětluje Claes Nyqvist.

Past na zloděje

Integrovaný počítačový systém má zahrnovat i kamery. Jedna bude už brzy zcela určitě umístěna na konci kamionu. Při couvání obraz z ní automaticky naskočí na displeji na palubní desce a řidič hned lépe uvidí, kam že to jede. "Zejména v Latinské Americe jsme se setkali s požadavkem, aby jedna kamera snímala i řidiče a vysílala jeho obraz po internetu, takže majitel vozu hned pozná, zda jej řídí správný řidič," říká Magnus Höglund a otevírá tak otázku obrany před zloději. Kamion sledovaný družicemi a napojený na internet se tak snadno neztratí z očí. "Budeme mít možnost mu třeba na dálku vypnout motor, ale váháme," svěřuje se Claes Nyqvist. "Co kdyby ochranný systém vyřadil motor z činnosti někde na křižovatce či při složitém manévru, a kamion tak způsobil nehodu? Spíše uvažujeme o tom, že když se kamion odchýlí bez vysvětlení z trasy, dálkově řízený bezpečnostní systém mu zablokuje motor až při příštím pokusu nastartovat. A samozřejmě hned uvědomíme místní policii."

Nový typ samostatnosti

Naši imaginární řidiči Sten Olsson či František Vomáčka se ze zdánlivě romantických osamělých vlků promění v zaměstnance, které bude moci jejich šéf sledovat téměř stejně snadno, jako by pracovali přímo před jeho očima, a kteří budou ve stálém styku s kolegy. Jenom společný oběd v závodní jídelně jim bude chybět. A přesto jim konstruktéři nabízejí jiný typ samostatnosti. "Kamion vybavený novou technikou umožní i majiteli jediného vozidla být samostatný a konkurovat větším dopravním firmám," tvrdí Anders Grundströmer z české Scanie. Podle něj si řidič a majitel kamionu v jedné osobě může při zastávkách pomocí internetu bezprostředně domlouvat další zakázky v oblastech, kudy právě projíždí. Počítač spojený s digitální mapou a satelitní navigací mu bleskově spočítá cenu, kterou má za zakázku požadovat. Řidič se tedy obejde bez dispečinku a bude stát na vlastních nohou. Či vlastně na vlastních kolech.

AUTO BLÍZKÉ BUDOUCNOSTI (za 25 let)

- Sluneční panely dodávající část potřebné energie
- Servisní skříňky
- Kola s vestavěnými elektromotory, které je samostatně pohánějí
- WC a sprcha
- Prostor pro odpočinek
- Elektronicky řízené sedadlo řidiče, bez mechanických a hydraulických spojů
- Monitory počítače zobrazí i záběry z kamery za vozem
- Aerodynamická přední kapota s deformační zónou
- Aerodynamické vnitřní kryty kol
- Dveře s kódovým zámkem