Jak vypadá moderní koupelna? Nechybí třeba akvárium

  • 18
Koupelna nemusí být místem, kde se jen rychle umyjete. Stále více designérů svými nevšedními nápady ukazuje, že může být také místem hravým a inspirativním, kde budete rádi trávit spoustu času.

Tatam je doba, kdy vana byla jen bílým oválem obezděným kachličkami. Sanitární technika se dnes vyrábí v různých barvách a tvarech, výrobci zkoušejí nové materiály a technologie a stále více angažují designéry, kteří se nebojí experimentu.

„Vývoj je velmi dynamický, takže nás čeká hodně překvapení,“ myslí si Lenka Žižková, náměstkyně ředitele Design centra České republiky.

Přimět zákazníky, aby se odvázali, je přesto stále dost těžké. „Asi 99 procent lidí si vybírá čistě bílé vany a sprchové vaničky,“ říká Patrik Kreysa z firmy Ravak. Designér Kryštof Nosál v tom vidí konzervativní přístup: „Široká veřejnost těžko přijímá novinky. U koupelen je to ještě umocněno tím, že jejich zařízení se obměňuje zhruba po dvaceti letech.“

S přibývajícími možnostmi se tento stav začíná pozvolna měnit. „Zákazníků, kteří chtějí vybočit z řady, stále přibývá,“ hodnotí Pavla Nováková ze společnosti Aqua Trade. Stejně to vidí i Lenka Žižková: „Přibývá těch, kteří pochopili, že jim může relaxace v koupelně přinést víc než jen pouhou hygienickou očistu.“

Zájem o novinky souvisí také s tím, že lidé v Česku mají více peněz. Netradičně pojaté zařízení koupelen bývá totiž zpravidla dražší než klasická nabídka.

České vany jdou do světa
Český trh je dnes již dobře propojený s ostatním světem, takže o nevšední zařízení koupelen není nouze. „Světové novinky se k nám dovážejí ihned poté, co se představí na světových veletrzích,“ říká Lenka Žižková. Pozadu nezůstávají ani čeští designéři, z nichž někteří již v tomto oboru získali mezinárodní renomé.

Na zahraničních veletrzích sklízí úspěchy Richard Janoušek se svou vanou Rafty. Tvarem připomíná nafukovací člun a firma Teiko ji prodává za 60 tisíc korun. Ve stejném stylu vytvořil Janoušek také umyvadlo, k dostání za 17 tisíc korun. Inspirací byly designérovi pneumatiky, na nichž se v dětství plavil po vodě.

Světovou raritou jsou malované vany Pavla Šťastného. Autor pokrývá akrylát všemožnými zvířecími, rostlinnými a abstraktními motivy, případně je doplňuje vláčkem nebo plastickými zvířaty určenými na hraní pro děti. V podobném duchu Šťastný navrhuje celé koupelny. Funny vany neboli zábavné vany prodává společnost Riho za ceny od 40 do 70 tisíc korun.

Úspěšný je také Kryštof Nosál, který vytvořil vanu Evolution a umyvadlo Avocado pro firmu Ravak. „Snažil jsem se navrhnout tvarově zajímavý výrobek, který je zároveň jednoduchý, pohodlný a bezpečný,“ vysvětluje svůj recept Nosál. Jeho vana s poněkud střízlivějším designem stojí u výrobce 14 tisíc korun, umyvadlo tři tisíce.

Koupelny budoucnosti
Ve světě se nevšedním koupelnám věnuje mnoho významných designérů. Novátorská je například německá firma Hansgrohe, která jednou za čas v rámci projektu WaterDream (vodní sen) zadává návrhářům studie koupelen budoucnosti. V roce 2000 to byla futuristická koupelna s organickými tvary od studia Phoenix Produkt Design Stuttgart/Tokyo.

Vloni se do projektu zapojil Francouz JeanMarie Massaud, který pojal vanu jako jezírko umístněné v obývacím pokoji, jehož tvar se kopíruje i na stropě.

Velmi hravá je kolekce Španěla Jaime Hayona pro značku ArtQuitect z téže země. Jeho vany a umyvadla spíše než sanitární keramiku připomínají staromódní nábytek, takže by klidně mohly stát třeba i v obývacím pokoji. Společně s doplňky vycházejícími z přírodních a historizujících motivů vytvářejí z koupelny trochu bizarní, ale zároveň příjemný prostor.

„Je to návrat k minulosti s pohledem do budoucnosti,“ charakterizuje svou tvorbu designér Hayon a upřesňuje: „Je to kombinace stylu z období francouzského krále Ludvíka XIV. a organického minimalismu.“ Firma ArtQuitect nemá v Česku distributora, ve Španělsku se například vana z kolekce prodává v přepočtu za 215 tisíc korun.

Koupání s rybičkami
Vana a umyvadlo Moody, jež navrhl Ambrogio Rossari pro italskou firmu Even, mají jinou přednost. Rossari je vyrobil ze skla a jejich součástí je oddělený prostor využitelný například jako akvárium. Vanu, v níž se můžete koupat v sousedství rybiček, v Česku prodává společnost Aqua Trade za 374 tisíc korun, umyvadlo za 90 tisíc korun.

Firma Aqua Trade má v nabídce také kolekci s názvem IO&SI, kterou vytvořili Alexander Duringer a Stefano Rosini pro italskou firmu Ceramica Flaminia. Zaoblená bílá vana připomínající mísu je stejně jako umyvadlo zapuštěna do barevné desky. Vana stojí 129 tisíc korun, umyvadlo 10 tisíc korun.

O něco blíže konzervativnímu vkusu a také běžné peněžence jsou vany od rakouského studia Design a Storz navržené pro firmu Ravak. Do vany Love story ve tvaru srdce se pohodlně vejdou dvě osoby. Zaplatí za ni 20 tisíc, v případě hydromasážní verze 80 tisíc korun.

Rohová vana Rosa s elegantními křivkami je navržena tak, aby se vešla i do malé koupelny a stojí podle rozměru 8800 až 10 tisíc korun. Ještě úspornější na prostor je vana Avocado ve tvaru stejnojmenného ovoce, k níž navrhoval umyvadlo Kryštof Nosál. V prostoru nohou, kde není třeba tolik místa, se zužuje. Výrobce ji prodává za 8000 korun.

Designér Achim Storz navrhl pro Ravak také sprchový kout Whitewater, který patří do dražší kategorie. Konstrukci tvoří tři hliníkové sloupy, které jsou umístněny uvnitř boxu, uzavřeného obloukem čistého skla. Kout včetně doplňků stojí 125 tisíc korun, verze se dvěma bodovými světly 140 tisíc korun a verze s vyvíječem páry dokonce 180 tisíc korun.

Do koupelen větších rozměrů je možné pořídit sprchový kout i vanu, aby si každý v rodině přišel na své.

Dnes už můžete mít v koupelně téměř všechno, jen si za to musíte připlatit.

V koupelně už dnes můžete mít i umyvadlo či vanu s akváriem.

Funny vany jsou od designéra Pavla Šťastného.

,