Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Dobře pověsit obraz je někdy umění. Vybrat vhodný rám bývá ještě těžší

  1:00aktualizováno  1:00
Reprodukce Špálových Kytic či van Goghových Slunečnic si už lidé domů nepořizují. Vystřídaly je hlavně fotografie a plakáty: majáky v bouři, Marilyn Monroe či newyorské mrakodrapy. Trochu nudný výběr. Chybí i odvaha ve výběru rámů. Ty přitom mohou obraz či grafiku posunout výrazně výš. Nebo naopak.

Rámař Zdeněk Marvan nedá dopustit na ruční italskou práci. | foto:  František Vlček, MAFRA

„Rámování je subjektivní záležitost,“ říká s přesvědčením Zdeněk Marvan z rámařského studia Art 1 v Praze, pro něhož je rámování především zajímavý příběh. Je to příběh naplněný logikou, emocemi i empatií.

Platí zde také určitá pravidla, která se vyplatí dodržet. Typický příklad? Grafiky, u nichž je vedle výběru důležité použití paspart a případně takzvaných filet (tenký rám kolem papírové pasparty).

„Paspartu lidé někdy podceňují, přijde jim zbytečná. Jenže pasparta má za úkol zklidnit a zvýraznit obrázek, podpořit jej, aby na stěně vynikl. V anglosaských zemích dokážou skvěle využívat i filety do pasparty. Měly by být ve stejné textuře a barvě jako je rám,“ vysvětluje Zdeněk Marvan.

I malá grafika může díky paspartě vyniknout.

I malá grafika může díky paspartě vyniknout.

Pasparta má za úkol zvýraznit obrázek a zklidnit jeho okolí.

Pasparta má za úkol zvýraznit obrázek a zklidnit jeho okolí.

Rám jako umělecké dílo

Po řadě let, kdy trh ovládla levná produkce z IKEA určená pro věci, které chcete mít na stěně dva či tři roky, objevují lidé opět kvalitní rámy. Koneckonců, jejich největší evropský výrobce sídlí v Českém Krumlově. Lira (ze spojení slov lišty-rámy) navazuje na historii firmy Schönbauer založené už v roce 1881, v roce 1994 se stala součástí americké skupiny Larson-Juhl.

Lira však nestaví jen na historii, k jejím posledním novinkám patří lišty Anvil imitující kov. I proto skvěle vypadají v dnes tak obdivovaných zrekonstruovaných industriálních objektech nebo třeba v loftových bytech.

Ke světové špičce (stejně jako v nábytku) patří Italové. „Ctí estetiku i minulost a umějí s ní pracovat, mají skvělé nápady při dokončování a obrovský cit pro povrchovou úpravu,“ tvrdí Zdeněk Marvan.

Zrcadlo s fazetou v ručně dokončovaném patinovaném rámu představuje nádherný

Zrcadlo s fazetou v ručně dokončovaném patinovaném rámu představuje nádherný solitér.

Na italských rámech oceňuje tradici řemeslné výroby. Rámy převážně z tropických dřevin se zpravidla dokončují ručně, je nutné je dopatinovat, dovoskovat, dozlatit... Designéři rádi takové rámy věší na stěny i samotné, jako zajímavý artefakt, který nechtějí znehodnotit nedůstojnou reprodukcí.

Fotogalerie

Do zajímavých rámů se vkládají i zrcadla, jež se tak z ryze funkčního bytového doplňku proměňují v designové kousky.

Tady se často prosazují i nábytkáři, třeba rodinná italská firma Cantori je proslulá svými zrcadly, která umisťuje do originálních rámů.

„Italové často zavěšují velká zrcadla nad příborníky nebo komody, protože odrážejí skvěle světlo a prostor opticky zvětšují. Rámy jsou pro ně nesmírně důležité, vnímají je jako umění,“ vysvětluje Markéta Dostálová z českého zastoupení Cantori.

Světové trendy proto určují v rámařství hlavně italské značky, třeba Bologni Arreda nebo Albor. Získat jejich výhradní zastoupení pro český trh tak bylo pro Julii Lindovou, která před téměř dvaceti lety rámařské studio Art 1 založila, velkým úspěchem.

Zavěšení obrazů nad sebou funguje dobře u vysokých stropů.

Zavěšení obrazů nad sebou funguje dobře u vysokých stropů.

Kam s obrazy

Sebekvalitnější rám však neznamená automaticky úspěch. Měl by totiž vhodným způsobem komunikovat s obrazem či grafikou. „Někdy je textura rámu důležitější než barva,“ upozorňuje Zdeněk Marvan.

Pokud jde o barvy, pak zpravidla nedoporučuje používat na lišty červené, modré nebo zelené barvy, které se objevují například na grafice, kterou chceme zarámovat. „Lišty v těchto barvách pak ´přebijí´ to, co rámují. Není to však dogma,“ upozorňuje zkušený rámař.

Výjimka potvrzující pravidlo: barva grafiky se objevila i na rámu se zajímavou

Výjimka potvrzující pravidlo: barva grafiky se objevila i na rámu se zajímavou texturou.

V některých případech jsou však shodné barvy naopak žádoucí, tady záleží jak na vkusu zákazníka, tak na citu a zkušenosti rámaře. Jistotou bývá stříbrná lišta. Samozřejmě pozor na nudu, právě kontrast představuje zpravidla základ dobrého designu.

Prubířským kamenem estetického cítění bývá i pověšení skupin menších obrázků. Zdeněk Marvan má jednoduchou radu: „ Společně dobře fungují různé rámy, ale stejné náměty, třeba lidé, květiny... Opačně to neplatí. Různé náměty ve shodných rámech k sobě nepatří.“

Pro zavěšení na stěnu doporučují odborníci „pravidlo třetin“, a to jak horizontální, tak vertikální. „Místo, kde se protnou, je ideální,“ tvrdí Zdeněk Marvan. Typickou chybou bývá zavěšení jednotlivých obrazů příliš vysoko, jenže byt není galerie, kde chodíme a vestoje si prohlížíme obrazy.

Společně dobře fungují různé rámy, ale pro stejné náměty.

Společně dobře fungují různé rámy, ale pro stejné náměty.

Ohled je však třeba brát i na to, kam obraz přijde. Nad robustním psacím stolem po dědečkovi by nevyzněl tenký rám, nad subtilním skleněným designovým kouskem by zase působil nepatřičně těžký kus.

Pokud si nejste jisti, kam obraz pověsit, můžete vyzkoušet jej pouze postavit, třeba na jednoduchý malířský stojan. Tento způsob se v tuzemsku příliš nevyužívá, což je škoda. Možná byste byli překvapeni, jak obraz vynikne.

Pro vysoké stropy doporučují odborníci klidně pověsit obrazy horizontálně, nikoli vedle sebe, jak bývalo zvykem. Pomoci může i pasparta a její vertikální zvětšení. Lze buď zvýšit její spodní část, nebo protáhnout na výšku celou její konstrukci. Díky paspartě lze zarámovat třeba poštovní známku, a bude dobře vypadat.

Autor:


Témata: IKEA


Nejčtenější

Směrem k jihu dům hledí velkou prosklenou plochou vstříc panoramatu...
Jak si vyzkoušet bydlení v moderní dřevostavbě na vlastní kůži

Ve vzorovém domě Domesi Concept House v obci Budíkov na Českomoravské vrchovině lze „na zkoušku“ strávit klidně i víkend a na vlastní kůži si vyzkoušet...  celý článek

Lamely z kvalitního kompozitu mívají záruku až 25 let. Nevadí jim ani výkyvy
Podvodníci falšují i materiál na terasy. Jak nenarazit

Jaro, slunce, pohoda. Kdo má dům, užívá si ji hlavně na zahradě a pak také na terase u domu. Při jejím pořizování je třeba zvážit výběr materiálů i ochotu...  celý článek

Dostatek přirozeného denního světla a propojení interiéru s exteriérem celý...
Kuchyň z černého dubu, stůl z betonu. Moderní byt je přesto útulný

Nestává se často, aby byt v novostavbě dispozičně odpovídal individuálním nárokům investorů. A už vůbec není běžné, že i když jejich hlavní požadavek zní...  celý článek

Nová koupelna je mnohem světlejší a působí elegantně.
Za tři dny a čtyři tisíce korun proměnila starou koupelnu k nepoznání

Barbora se vrhla na proměnu koupelny, která byla celá obložena dlaždicemi zvanými kůže. Ty prostoru vládly téměř 30 let. Byly na podlaze, vaně i všech stěnách...  celý článek

Nadzemní dráha vede šestým až osmým patrem domu.
Vlak jede středem 19patrového bytového domu. Obyvatelé jsou nadšeni

V Čchung-čchingu na jihovýchodě Číny vyřešili nadzemní dráhu po svém. Nezastavil je ani dům o 19 patrech stojící v cestě a vlakovou tratí ho prostě...  celý článek

Další z rubriky

Modernizace bude trvat dva roky a vyjde na 850 tisíc korun.
Státní opera se vrhá na modernizaci. V sedadlech budou obrazovky

Státní opera v Praze se už půl roku připravuje na rozsáhlou generální rekonstrukci za 857 milionů korun, která konečně začne. Veřejnost se do opraveného...  celý článek

Autorem mrakodrapu Agora Garden je futuristický architekt-ekolog Vincent...
V Tchaj-peji roste lesní mrakodrap. Na balkonech bude 23 tisíc stromů

V tchajwanské metropoli vyrůstá mrakodrap, který by měl být schopen absorbovat až 130 tun oxidu uhličitého za rok. Na balkonech této unikátní stavby, která...  celý článek

Mosaz na betonových kvádrech a levitujících kruzích  zde vlastně zdatně supluje...
Když klenotnictví vypadá jako obývací pokoj a výstavní síň zároveň

Tmavé, uvnitř nasvětlené vitríny se šperky, před nimi pult. Za ním obsluha, před pultem zákazník. Dva světy, které stojí proti sobě. Architekt Frank se rozhodl...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.