V kuchyni je snížený sádrokartonový podhled se zabudovanými světly

V kuchyni je snížený sádrokartonový podhled se zabudovanými světly | foto: Dalibor Puchta

Jak si odborníci poradili s materiálovým a barevným sladěním bytu

  • 44
Petr s Martinou si koupili v Praze byt v novostavbě, kde stihli ještě zařídit klientské změny. Než se totiž stačili nastěhovat, pracovní povinnosti je odvelely do zahraničí. Po návratu je čekalo zařizování. Tentokrát už s odborníky.

Protože jsou oba hodně zaměstnaní, obrátili se na architektku Lenku Langerovou a designérku Kamilu Hornychovou z ateliéru Artiga. "Nešlo o dispoziční změny," vysvětluje Kamila Hornychová, "Petr je vyřešil už v rámci klientských změn během stavby a musím říci, že se to vyplatilo."

Z původně klasického 3+1 se zbouráním příčky mezi kuchyní a pokojem stal třípokojový byt s kuchyní integrovanou do obýváku, s ložnicí a pracovnou, mezi něž byla vestavěna samostatná šatna.

Byt (90 m2) je v posledním patře a patří k němu sedmdesátimetrová terasa. Ta na osázení zelení a vybavením zahradním nábytkem ještě čeká.

Posuvné skleněné dveře oddělují předsíň od největšího pokoje

Posuvné skleněné dveře oddělují předsíň od největšího pokoje.

Nanicovatý ostrůvek

"Manželé chtěli, abychom jim pomohly zvolit nábytek, bytový textil a celkové barevné řešení. Když jsme poprvé vstoupily, zel byt prázdnotou," vzpomínají architektka a designérka.

V místnostech byla už od developera kvalitní dřevěná podlaha, z vybavení jen sedačka, která volala po přečalounění, a šedá kuchyně ve vysokém lesku.

Design kuchyně společně s původním kuchyňským ostrůvkem schvaloval a vybíral Petr. "Ostrůvek byl vyráběn jako atyp a nutno říci, že na první pohled mohl zaujmout, ale nebyl vůbec praktický," popisují původní stav Lenka s Kamilou.

Dispozice je jasně členěna na kuchyňskou, jídelní a odpočivnou část

Dispozice je jasně členěna na kuchyňskou, jídelní a odpočivnou část.

Velkou část totiž zabíral zvýšený skleněný pult, takže ostrůvek byl na přípravu jídla malý a úplně postrádal svou funkci. Chyběly i barové židle, majitelé se jich dávno zbavili, protože bránily pohodlnému průchodu.

Nový ostrůvek má vzhledem k dispozici kuchyně odpovídající rozměry a je záměrně velmi jednoduchý. Tím se vzhledově malá, ale úložná kuchyně opticky integrovala do obývací místnosti a jídelny.

Jako bar v bytě není potřeba, vzhledem ke vzdálenosti jídelního stolu od linky. Touto jednoduchou změnou vynikly pracovní desky z tmavé žíhané žuly a bezespárový skleněný obklad zdí mezi korpusy a závěsnými skříňkami.

Místo obkladaček bylo v kuchyňské části použito sklo, které se snadno udržuje

Místo obkladaček bylo v kuchyňské části použito sklo, které se snadno udržuje.

Oranžová je náročná

Manželka si přála v bytě oranžovou barvu, aniž tušila, jak je záludná a zrádná, ale designérky jí chtěly vyhovět. Proto oranžovou zvolily jako doplňkovou barvu, která se objevuje na textilu a na stěně. Základní barevnost je proto pouze v kombinaci šedá a bílá.

"Dřevěnou podlahu jsme zachovaly, doplnily ji jídelním dubovým stolem, který je z kolekce slovenské Javoriny. Ostatní nábytek obýváku a předsíně jsme navrhly a nechaly vyrobit v bílém laku, který nechá vyniknout oranžové a přitom neruší," popisují autorky.

"Důležitá byla úzká knihovna hned u vstupu do obýváku. Chtěla jsem se vyvarovat toho, že bude vypadat obyčejně, jako sektorový nábytek. Navrhla jsem ji proto pohledovou i využitelnou z obou stran," říká Lenka.

Obývací části dominuje rohová sedačka, kuchyně v šedé barvě splývá se stěnami

Obývací části dominuje rohová sedačka, kuchyně v šedé barvě splývá se stěnami.

Noc pod květinami

Malá ložnice je pojata v měkčím odstínu slonové kosti, to se týká laku na nábytku i výmalby stěn. Kontrast tvoří tmavě hnědá vliesová tapeta s florálním vzorem na stěně za postelí.

Široké dvoulůžko i noční stolky jsou čalouněné zvláštním materiálem Carabu. Na pohled i na omak se podobá kůži nebo alcantaře, ve skutečnosti jde o tkaninu měkkou jako samet, praktickou jako kůže a vysoce odolnou proti znečištění. Lze z ní smýt i stopy tužky a pastelky!

Stejným materiálem jsou celočalouněné dva taburety, které umocňují útulnou atmosféru ložnice, z níž se posuvnými dveřmi vchází rovnou do přilehlé šatny.

Ložnice s vliesovou tapetou a skleněnými dveřmi do šatny

Ložnice s vliesovou tapetou a skleněnými dveřmi do šatny.

Luxusní stíny

Důležitým požadavkem bylo i zastínění oken. Architektka Langerová vysvětluje: "Do celého bytu jsme použily neprůhledné bílé plissé. Dominantní je zastínění dveří na terasu z obývacího pokoje i z ložnice. Zvolily jsme elegantní závěsy z pravého hedvábí v barokně žlutorudé a modrohnědé barvě, vše z Paulis Art Studia."

Charakteristickou vlastností hedvábí je totiž skutečnost, že během dne doslova mění barvy, na denním světle má jiný odstín než na umělém, a když je prozářené sluncem, také vypadá jinak. V celém bytě jsou svítidla Tolomeo z Artemide a z firmy Ateh.

Měňavé hedvábné závěsy na oknech ladí s přehozem lůžka

Měňavé hedvábné závěsy na oknech ladí s přehozem lůžka.

Zakázka pro mistry malíře

Aby ani stěny v obývacím pokoji a v předsíni, kde je velká šatní skříň se skleněnými posuvnými dveřmi (WoodFace) nepřišly zkrátka, je na nich jednoduchý rostlinný vzor – šedý na bílém podkladu či reverzní, bílý na šedé zdi - vycházející ze vzoru čalounění na polštářích.

Designérka rostlinný motiv překopírovala z látky, která je na polštářích sedačky, a mistr malíř ho přenesl na stěnu a pak ručně maloval lístek po lístku. Kvalitní barvy zaručují poměrně dlouhou životnost.

Vzor na polštářích se opakuje na stěnách

Vzor na polštářích se opakuje na stěnách.


Ateliér Artiga

Ateliér Artiga se zaměřuje především na kompletní realizace, projekty rodinných domů, interiérů a rekonstrukce půdních nástaveb.

Založily jej v roce 2007 ing. arch. Lenka Langerová (1977), absolventka Fakulty architektury ČVUT v Praze, a MgA. Kamila Hornychová (1978), absolventka VŠUP, ateliér designu.

Lenka Langerová pracovala předtím v několika pražských architektonických ateliérech. Kamila Hornychová se kromě práce v architektonických studiích prezentuje téměř pravidelně  Designbloku. Spolu s J. Jarošem je autorkou kolekce designového osvětlení POP, které vyrábí firma Lucis.