Jak se uklízí v českých domácnostech?

Blížící se Vánoce vzbuzují zejména v mnoha ženách hrůzostrašné sny. To bude úklidu! Upřímně řečeno, mají pravdu. Právě je totiž čeká největší zátěž. Tak to alespoň vyplynulo z výsledků reprezentativního výzkumu agentury AISA. Na dotazy odpovídali lidé ve věku 15 až 69 let, celkem jich bylo dotázáno 1093.
Kdo doma uklízí
Zatímco v zahraničí je poměrně běžné využívat služeb pomocnic v domácnosti, české domácnosti si vystačí při úklidu většinou samy, jen výjimečně lidé využívají služeb úklidových firem či hospodyň. Pod pojmem "vlastní síly" se však většinou skrývá práce maminek a manželek. Ty totiž uklízejí v 70 procentech případů. V šestnácti procentech případů přebírá tuto práci jiný dospělý člen domácnosti, otec či manžel pak fungují ve dvanácti procentech, stejné číslo patří dětem.

Pořádek musí být
U osmi lidí z deseti se v uplynulých dvanácti měsících prováděl běžný domácí úklid nejméně 1x týdně, u většiny pak každý třetí den. To je výsledek výzkumu. Jiří Novotný, ředitel společnosti Electrolux, která si výzkum zadala, je však přece jen trochu skeptický: "Ta čísla vypadají velmi dobře, jen se trochu bojím, že si lidé svou pořádkumilovnost idealizují. A dělají se lepší, než ve skutečnosti jsou."

Posuďte sami - podle výsledků reprezentativního vzorku se totiž 82 procent lidí věnuje běžnému dennímu úklidu nejvýše po dobu dvou hodin (každý druhý nejvýš hodinu). Na jeden běžný úklid pak připadá průměrně 1,5 hodiny. V průměru 32 procent doby běžného úklidu, tedy asi 30 minut, zabere vysávání prachu. Z 365 dní z roku byste tak měli strávit vysáváním celé dva dny!

Ukázalo se, že vysavač se používá nejčastěji na podlahové krytiny, ale i na lůžkoviny, matrace a ošacení, auta a schodiště. Asi třetina lidí vysává také nábytek a poličky, pětina uklízejících používá vysavač i na stěny, strop, záclony a závěsy, tapiserie, obrazy a nástěnné koberce. Menší část dotazovaných vysává také spotřební elektroniku, okna, dveře a dětské hračky.

Třetina dotázaných používá na prach tradiční prachovku, 28 procent turbokartáč, pět procent takzvanou cyklonovou jednotku a dalších jedenáct procent využívá ještě další příslušenství. Mezi tyto technické pomocníky v domácnosti se obvykle řadí běžné nástavce, kartáče, zúžené hubice, klepače, čističe či vodní příslušenství a šamponovače.

Jak se vybírá vysavač
Když si lidé vybírají vysavač, přihlížejí většinou k jeho ceně - v 54 procentech - důležitá je pro ně také malá váha a snadná manipulovatelnost (46 procent). Tato kritéria jsou důležitá zejména pro ženy. Pokud jim tedy chcete koupit jako vánoční dárek právě vysavač, byť je to možná trochu nespravedlivý dárek, měli byste se určitě řídit těmito požadavky.

Pro 33 procent kupujících je podstatná také značka přístroje. Na ni se hodně zaměřují lidé, kteří uklízejí a vysávají poměrně hodně a používají vysavač k úklidu mnoha ploch a objektů v bytě. Důležitý je i tichý chod přístroje, 27 procent zákazníků preferuje právě vysavače s tichým chodem, 19 procent se ptá na pozáruční servis. Design hraje zatím roli jen pro 12 procent kupujících. Z dalších kritérií se lidé nejčastěji zajímají o výkon vysavače.

Trilobite je první automatický vysavač na světě. Odejdete do práce, zapnete ho - a on začne sát vysávat. Díky ultrazvukové navigaci neporazí ani skleničku s vínem. Pokud se dobije, vrátí se sám do "nabíjecí stanice", magnetické pásky mu nedovolí spadnout ze schodů apod.