Dům, byt, nemovitost

Dům, byt, nemovitost - Dům, byt - ilustrační foto | foto: MF DNES

Jak se prodává nemovitost přes realitní kancelář

Pokud chce realitní kancelář v dnešní době na trhu uspět, musí se o klienta postarat od A až do Z. Musí nabídnout „jistotu“, že klient s prodejem nemovitosti, který mnohdy realizuje jedinkrát v životě, nezůstává ani na vteřinu osamocen.

„Prostě vyhledat kupce dnes již nestačí, a jak se zvyšují nároky klientů zlepšuje se i servis realitních kanceláří,“ tvrdí jeden z realitních odborníků, který si nepřál být jmenován.

Pomiňme na chvíli stranou dnes již do „standardu“ patřící záležitosti (inzerce nemovitosti, prohlídky, sepsání smluv, notářská úschova peněz či právní a finanční poradenství), které mají v nabídce všechny solidní realitní společnosti, a věnujme se „specialitám“, které se ale ve větší či menší míře mohou objevit téměř při každém obchodu s nemovitostí.

A za rok vám za domem vyroste hypermarket...
Realitní poradce, který vám nabízí nemovitost, by měl mít také přehled o dané lokalitě, a to skutečně velmi dobrý. Jen tak se totiž vyhnete tomu, že koupíte domek, za kterým je lesík, hezká příroda, a než se pořádně zabydlíte, začnou vám na místě zeleně stavět zbrusu nový hypermarket...

„Solidní realitní kancelář by především měla mít ve svém týmu profesionální realitní poradce, kteří mají přehled o realitním trhu, dané lokalitě a to nejen po stránce cenové, Dále je třeba vědět, kde jsou školy, školky, úřady, co se tam bude stavět a jaká je vize lokality do budoucnosti,“ vysvětluje Petr Cibulka, ředitel pobočky Harfa, Chirš - realitní kanceláře

Neváznou náhodou na nemovitosti právní vady?
Dobrá realitní kancelář se musí o klienta postarat skutečně od A až do Z. Musí například detailně zjistit, zda nejsou na nemovitosti právní či jiné vady.

„A pokud se objeví a jsou odstranitelné, musí umět klentovi pomoci s nápravou,“ řekl obchodní ředitel společnosti Maxima Reality David Černík.

Především u rodinných domů je podle Černíka nesmírně důležité také technické poradenství, například se záležitostmi, které jsou spojené s případnou rekonstrukcí.

„Minimální rozsah služeb, které by měla poskytovat svým klientům každá solidní realitní kancelář, lze, podle mého názoru, odvodit od základních požadavků, které má Asociace realitních kanceláří ČR na vlastní členy včetně těch naprosto nejmenších,“ soudí Ivo Gavlas, majitel Gavlas -aukční a realitní agentury.

Minimální rozsah služeb při exkluzivním zprostředkování prodeje

1. Nábor zakázky

* vstupní prohlídka nemovitosti
* sepsání zprostředkovatelské smlouvy
* posouzení reálné tržní ceny
* převzetí podkladů potřebných k prodeji od klienta

2. Příprava zakázky

* prověření podkladů předaných klientem z běžně dostupných zdrojů
* zpracování textových a grafických výstupů (expozé, podklady pro inzerci)

3. Realizace zakázky

* nabídka nemovitosti
* organizace prohlídky nemovitosti
* průběžná komunikace s klientem
* blokace nabídky nemovitosti
* příprava podkladů pro kupní smlouvu
* asistence u kupní smlouvy
* vypořádání kupní ceny, je-li tak sjednáno
* doručování smluv na katastrální úřad, je-li tak sjednáno

Zdroj: Gavlas - aukční a realitní agentura