Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Co se děje podle IKEA v českých ložnicích a koupelnách po ránu

  1:00aktualizováno  1:00
Průzkum na téma vstávání a ranní zvyky Čechů prozradil, že 43 % lidí vstává již před šestou hodinou, 60 % si dopřeje snídani doma a dokonce 42 % sleduje před odchodem z domova sociální média či internet. Hlavně však vše musí být rychle hotové.

Nemáme rádi zvuk budíku? Po prvním zazvonění vstává 56 % respondentů. | foto: IKEA

Agentura Perfect Crowd zpracovala v červenci výzkum, který měl ukázat, jak tráví Češi (a samozřejmě Moravané) svá rána, jak využívají ložnici a koupelnu. Šetření probíhalo po celé republice, navazovalo na obdobné průzkumy, které se uskutečnily v několika evropských metropolích.

Zvládnout ranní stres se tuzemské domácnosti snaží řešit třeba tím, že nebývale vysoké procento lidí si připravuje oblečení, ale i jídlo do práce už předem.

Bezmála třetina Čechů si vybírá a připravuje oblečení na druhý den už večer.

Bezmála třetina Čechů si vybírá a připravuje oblečení na druhý den už večer.

Na výběr oblečení si ponecháváme průměrně pět minut.

Na výběr oblečení si ponecháváme průměrně pět minut.

„Češi se na ranní rutinu a na další den chystají již večer. Bezmála třetina z nich si vybírá a připravuje oblečení a dokonce více než polovina z nás si chystá svačinu či oběd na další den,“ prozrazuje Tomáš Kubík ze společnosti IKEA, která si průzkum zadala. Získané výsledky by měly pomoci při navrhování vybavení ložnic a koupelen, kde se lidé pohybují ráno především.

Dotazovatelé například trochu překvapeně zjistili, že Češi si rádi zpestřují život snídaní do postele, a to i ve všední dny. Alespoň příležitostně takto snídá téměř každý druhý dotazovaný, především ženy a mladší lidé.

Fotogalerie

Zase ten budík…

Odkaz císaře Františka Josefa I., který se budil ve čtyři hodiny ráno a nutil brzy vstávat i ostatní, je stále „hmatatelný“.

Češi tak vstávají velmi brzy, celkem 43 % z nich dokonce již před šestou hodinou. Zvuk budíku však mnohým asi nedělá dobře, polovina obyvatel České republiky tak vstává ihned po prvním zazvonění.

Výjimku představuje Praha, tady se ve stejnou dobu, tedy před šestou, probouzí přibližně jen čtvrtina obyvatel. Přesto je to v porovnání s ostatními světovými metropolemi poměrně hodně. Ve světě ve velkých městech vstává před šestou jen 15 % obyvatel.

Praha má ještě jednu výjimku: muži si zde dopřávají ranní sprchu delší dobu (průměrně 8 minut) než ženy (průměrně 6 minut).

Co nás po ránu nejlépe naladí? V anketě 47 % lidí tvrdilo, že šálek kávy.

Co nás po ránu nejlépe naladí? V anketě 47 % lidí tvrdilo, že šálek kávy.

Nejčastěji si přispí mladí lidé, ani z postelí se jim příliš nechce. Celkem 40 % lidí ve věku 18 až 34 let vstává až po 7. hodině a budík nechají zvonit třikrát či dokonce vícekrát, než se přinutí vstát.

Pokud jde o hygienu, pak ranní sprchu si dopřává 44 % Čechů. Při čištění zubů je vidět velmi ukázněný přístup v šetření vodou: téměř 60 % respondentů totiž při čištění zubů zastavuje vodu. Dalších 17 % dotazovaných tak činí alespoň občas.

„Češi stále více myslí na životní prostředí a snaží se k němu chovat ohleduplněji i v domácnosti. Mnohem více než dříve se zajímají i o chytrá řešení a výrobky, které jim pomáhají snížit spotřebu energie a vody, a tím i ušetřit,“ tvrdí Tomáš Kubík.

O průzkumu

Průzkum se uskutečnil ve spolupráci společnosti IKEA Česká republika a agentury Perfect Crowd na reprezentativním vzorku 1 000 obyvatel České republiky v červenci 2014.

Globální průzkum Life at Home Report byl realizován ve spolupráci s agenturou United Minds, a to v devíti světových metropolích – Berlíně, Londýně, Moskvě, Bombaji, New Yorku, Paříži, Šanghaji a Stockholmu na reprezentativním vzorku 8 292 obyvatel ve věku 18 až 60 let.

Krása za pár minut

Výběr oblečení (patrně i s ohledem na večerní přípravu) pojímají Češi velmi rychle, nejčastěji to zvládnou do pěti minut.

Ani s dobou strávenou před zrcadlem to nepřeháníme, muži i ženy věnují péčí o vzhled srovnatelně dlouhou dobu. Češky ráno potřebují průměrně třináct a muži deset minut.

Ti příliš neřeší ani oblečení do postele, 20 % mužů spí často nahých, žen jen 12 %. Do postele se tedy poměrně často nedostane oblečení, zato domácím mazlíčkům je přístup na lůžko majitelů povolený docela často, třetina Čechů jim umožňuje do postele chodit běžně, dalších 21 % občas přimhouří oči a „návštěvu“ jim dovolí.

Ranní zmatky lze zvládnout jen s dobře vyřešenou koupelnou.

Ranní zmatky lze zvládnout jen s dobře vyřešenou koupelnou.

Děti mají nárok na krásné ráno

Z šetření agentury Perfect Crowd také vyplynulo, že rodiče se snaží svým dětem udělat hezký den již od samotného probuzení. Většina z nich (81 %) je vítá do nového dne tak, že je políbí nebo na ně potichu mluví. Snahu o zpříjemnění rána potvrzuje i to, že alespoň občas chodí ráno do postele svých rodičů bezmála dvě třetiny dětí, třetina dokonce velmi často.

A čím si dělají radost po ránu dospělí? Ti se nejvíce těší na šálek kávy (47 %), dobrou snídani (40 %), ranní sprchu (21 %) a hudbu (19 %). Naopak nejméně dotazovaných volí k nastartování do nového dne běh (2 %). Hodně lidí sice snídá doma (60 %), ale 28 % jí až v práci a 12 % Čechů nesnídá vůbec.

Doma snídá 60 % lidí, 12 % ovšem nesnídá vůbec.

Doma snídá 60 % lidí, 12 % ovšem nesnídá vůbec.

Noc a ráno v české domácnosti

  • Před odchodem z domova se věnujeme sledování internetu a sociálních médií (42 %), sledování zpráv v televizi či rozhlase (30 %), jen 11 % Čechů tento čas využije ke sportu.
  • Celkem 20 % mužů spí často nahých, žen jen 12 %. Čtvrtina mužů upřednostňuje spaní jen v trenýrkách. Většina z nás stále volí pyžamo nebo tričko.
  • Tmu a ticho potřebuje pro usnutí většina z nás (57 %). Téměř čtvrtina respondentů naopak usíná u puštěné televize nebo rádia.
  • Ranní sprchu si dopřává 44 % Čechů. Zajímavostí je, že muži v Praze si dopřávají ranní sprchu déle (průměrně 8 minut) než ženy (průměrně 6 minut).
Autor:


Témata: IKEA


Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.