Když rekonstrukci dokončíte, stačí jen vyplnit formulář. Ilustrační foto.

Když rekonstrukci dokončíte, stačí jen vyplnit formulář. Ilustrační foto. | foto: KOUBA INTERIÉR

Jak oznámit užívání hotové stavby

Kolaudace je minulostí. Když stavbu či rekonstrukci dokončíte, stačí jen vyplnit formulář, jímž oznámíte užívání stavby.

Stavíte či rekonstruujete na ohlášení nebo stavební povolení a stavba se chýlí ke konci. Pak stačí alespoň 30 dnů předem oznámit stavebnímu úřadu, že chcete bydlet. Souhlas vám přitom úřad může doručit i dříve.

Kolaudace je třeba jen u staveb, ke kterým musíte mít stavební povolení a jejichž vlastnosti nemůže jejich uživatel ovlivnit - tedy například u škol, nemocnic, ale také žump či studní.

U staveb a prací, na které nepotřebujete ohlášení ani stavební povolení, není nutné užívání oznamovat. Přinášíme návod, jak vyplnit formulář oznámení o užívání stavby, který najdete na této stránce ministerstva pro místní rozvoj.

Jak vyplnit formulář
Ve formuláři je třeba vypsat následující údaje:

Adresa příslušného úřadu
Žádat musíte na stavebním úřadě, pod který spadá váš dům či byt. Je to stavební odbor obecního úřadu nějaké větší obce.

Kde stavební úřad najdete, na to se zeptejte na obecním úřadě nebo hledejte na stránkách portal.gov.cz v sekci adresář  - podle druhu - městské a obecní úřady.

I. Stavebník
Zde nejprve zatrhněte, ohlašujete-li stavbu jako fyzická osoba (tedy jednotlivec či domácnost), fyzická osoba podnikající (živnostník), nebo jako právnická osoba, když jednáte za firmu.

Na volné řádky napište své jméno a příjmení, datum narození, místo trvalého pobytu a případně adresu pro doručování, pokud se liší od místa trvalého pobytu. Živnostník uvede identifikační číslo (IČ). U firmy napište její název, IČ, adresu sídla, případně adresu pro doručování.

Pokud stavbu ohlašuje pouze jedna osoba, v dalším řádku zatrhněte "ne". Jestliže stavbu ohlašují například budoucí spolumajitelé, zaškrtněte políčko "ano" a údaje připojte na samostatném listu papíru označeném jako "Příloha".

Pokud bude uživatelem stavby někdo jiný než vy, a už ho znáte, do volného řádku napište jeho jméno a adresu trvalého pobytu.

II. Stavebník jedná
Pokud za vás oznámení vyřizuje zástupce, zaškrtne políčko "je zastoupen" a napíše své jméno nebo název firmy, adresu, případně adresu pro doručování. Pokud žádáte sami, zaškrtněte rámeček "samostatně".

III. Základní údaje o dokončené stavbě
Údaje o označení, účelu či kapacitě stavby zjistíte v ohlášení, stavebním povolení, veřejnoprávní smlouvě nebo certifikátu autorizovaného inspektora.

V dalších řádcích udělejte křížek a napište datum a číslo jednací u dokumentů, které byly ke stavbě potřeba, tedy územní rozhodnutí nebo souhlas, stavební povolení, ohlášení nebo veřejnoprávní smlouva, případně povolení změny stavby před dokončením.

Pokud jste stavěli na ohlášení, označte také, jakým způsobem s ním stavební úřad souhlasil. Pokud mlčky, tedy se do 40 dnů od data, kdy jste mu doručili ohlášení, nijak nevyjádřil, napište datum čtyřicátého dne po doručení.

V případě písemného souhlasu napište datum na něm uvedené. Možnost zaškrtnout a vyplnit datum a podací číslo oznámení slouží pro případ, kdybyste využili autorizovaného inspektora.

Pokud jste se při stavbě či rekonstrukci museli odchýlit od projektové dokumentace nebo od ohlášení, stavebního povolení nebo jiných uvedených dokumentů, označte v dalším řádku "ano".

Vysvětlení odchylek se věnujte v přílohách 1. a 4. Pokud jste stavěli přesně podle plánů, zatrhněte "ne".

Do řádku "S užíváním stavby bude započato" napište datum třicátého dne od toho, ke kterému podáváte toto oznámení. Pokud do tohoto data úřad užívání stavby nezakáže, můžete se stěhovat.

Jestliže bude nutné ke stavbě přiložit nějakou další listinu, která není povinná přímo ze zákona, u kolonky o dalších důležitých údajích, které přidáváte v samostatné příloze, zaškrtněte "ano", jinak označte "ne".

IV. Statistické ukazatele
Jestliže oznamujete užívání jiného typu stavby než obytného domu (například bytu, nástavby, žumpy), údaje nevyplňujte.

Statistické údaje o domě a bytech uvnitř zjistíte v projektové dokumentaci, hodnotu stanovte orientačně z vynaložených nákladů. Řádek o celkové hodnotě bytů v nebytových budovách vyplňujte pouze tehdy, kdy se vás to týká.

Podpis
Dokument podepište, bez podpisu by byl neplatný.

Rada MF DNES

Abyste se mohli nastěhovat, kdy už to nutně potřebujete, podejte oznámení alespoň 30 dnů předtím, než se k tomu po dokončení stavebních prací chystáte. Úřad má třicetidenní lhůtu na rozhodnutí, a pokud vám během ní užívání nezakáže,můžete se hned stěhovat


PŘÍLOHY

1. Popis a zdůvodnění odchylek skutečného provedení stavby od ověřené projektové dokumentace nebo dokumentů specifikovaných v bodě III. s informací, zda a kdy byly tyto odchylky schváleny při kontrolní prohlídce stavby - pokud úřad odchylky při závěrečné prohlídce neschválí a dozví se o nich až z tohoto oznámení, může dodatečně požadovat vyjádření některého z dotčených orgánů, někdy i zakázat užívání stavby nebo zahájit řízení o odstranění stavby.

2. Doklad o zajištění souborného zpracování dokumentace geodetických prací - to je takzvaný vytyčovací protokol, který se vypracovává ještě před započetím stavby. Dodává se v případě nových staveb, přístaveb a nových přípojek na sítě.

3. Geometrický plán - zaměření skutečného provedení stavby, pokud je předmětem evidence v katastru nemovitostí. Pokud jste tedy stavěli dům, doložíte tuto dokumentaci, kterou musí vyhotovit geodet, ověřit oprávněný zeměměřičský inženýr a odsouhlasit katastrální úřad.

4. Dokumentace skutečného provedení stavby - došlo-li během stavby k odchylkám proti stavebnímu povolení, ohlášení nebo projektové dokumentaci, doložíte opravený projekt.

5. Plná moc - doložíte, když za vás oznámení podává zástupce.

6. Stanoviska vlastníků veřejné dopravní a technické infrastruktury, na kterou byla stavba napojena, pokud byla předem požadována - stavebník prokazuje, že splnil vše, co od něj úřady vyžadovaly v rámci ohlášení či stavebního povolení.

,